5 tips for bedre SEO for nettbutikker

SEO (søkemotoroptimalisering) for nettbutikker er minst like viktig som andre markedsføringstiltak. Dessverre ser vi at dette blir gjort alt for lite blant små nettbutikker. Kanskje vet du ikke helt hva søkemotoroptimalisering er, eller tenker at det er for avansert for deg å holde på med. Da kan jeg gledelig si at ikke alt med SEO er avansert! Ved å gjøre noen enkle tiltak kan du løfte frem nettbutikken din, og bli enda mer synlig for dine potensielle kunders.

Før vi ser på hvilke konkrete ting du bør gjøre for å forbedre din nettbutikks SEO skal vi se litt på hva søkemotoroptimalisering er. 

Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering, SEO, handler om hvordan du tilrettelegger nettbutikken din for at både kunder og søkemotorer skal forstå hva nettbutikken (og de forskjellige sidene i nettbutikken) inneholder. Du hjelper altså søkemotorene med å forstå hvilke søk det er relevant at nettbutikken din vises i. 

Søkemotorens viktigste jobb er å gi søkeren det de søker etter. Er du flink til å fortelle søkemotoren at du er det søkeren søker etter, vil du også bli belønnet og få bedre rangering i søket - og derav bedre synlighet. I motsetning til betalt plassering i søk vil SEO bidra til en organisk rangering (ikke betalt), og på mange måter være en mer langsiktig strategi for synlighet. Optimalisering for organisk synlighet er altså ikke noe du vil se effekten av med en gang, men som over tid vil kunne bidra til økt lønnsomhet. 

La oss se på hvordan din nettbutikk kan optimaliser den organiske synligheten! 

5 tips for bedre SEO

Det er en hel haug med tiltak som du både bør og kan gjøre for å bedre din SEO. Noen er mer omfattende enn andre, og kan handle om for eksempel hele strukturen til nettbutikken din, mens andre kan være lettere å gjøre noe med. Vi skal nå se på 5 tiltak du kan gjøre for å bedre nettbutikkens SEO - som er enkle å gjøre noe med. 

Sjekk nettbutikkens hastighet

Nettbutikkens hastighet handler om hvor lang tid det tar fra noen klikker seg inn i nettbutikken din, til sidene er lastet opp. Ikke bare er vi mennesker rastløse, og lite glad i å vente på at en nettside skal laste, men også søkemotorene tar dette med i vurderingen sin. Tar det lang tid for nettbutikken din å laste vil det vekte negativt for søkemotorene. 

For å sjekke hastigheten til nettbutikken din kan du bruke Google sitt pagespeed verktøy. Her får du en score som forteller deg hvordan nettbutikkens hastighet ligger an, og gir deg også tips til hva du kan gjøre for å forbedre dem. Noen av tipsene er litt mer tekniske, men tiltak som hvilke bildeformater og bildestørrelser som brukes kan være enkle å gjøre noe med.

Meta tekster

Meta tekster er en tekst som forteller søkemotoren akkurat hva nettsiden handler om. Som i dette innlegget bruker jeg meta tekster som forteller at artikkelen handler om SEO for nettbutikker. På denne måten kan søkemotorene enklere forstå at når noen søker etter “hvordan jobbe med SEO for nettbutikken”, så er det artikler som denne som er relevant for søkeren. 

Vi har forskjellige typer meta tekster; meta-tittel som forteller hva artikkelen handler om; meta-beskrivelse som med litt flere ord forteller hva artikkelen handler om; URL med samme hensikt; og alt-attributter i bilder med samme nytte. Alle disse forskjellige meta-tekstene bør fokusere på ett nøkkelord eller en nøkkelfrase, som for eksempel “SEO for nettbutikker”. Dette bør gjøres for alle sider i nettbutikken.

De forskjellige nettbutikk plattformene har ofte egne verktøy for å jobbe med SEO, jeg vil anbefale deg å finne ut hvor dette ligger. Evt vil det være mulig å laste ned plug-ins som Yoast i Wordpress/Woocommerce. 

Lenkestruktur

Søkemotorene er ikke bare interessert i å finne innhold som svarer på det søkeren spør etter. De er også interessert i å finne bra innhold på en god nettside. Det vil si en nettside med gode strukturer som er lett å navigere. En av tingene du bør tenke på her er det vi kaller lenkestrukturer. Lenkestrukturer er altså hvordan lenkene i nettbutikken din er bygget opp. Da du kanskje har flere forskjellige produktkategorier og underkategorier til produktkategoriene, er det også viktig at dette kommer tydelig frem i lenkestrukturen din. 

Her er et eksempel på SEO vennlig lenkestruktur:

- Hjemmeside: nettbutikk.no/
- Kategoriside: nettbutikk.no/kategori/
- Underkategoriside: nettbutikk.no/kategori/underkategori/
- Produktside: Nettbutikk.no/kategori/underkategori/produktside/

I virkeligheten kunne den sett sånn her ut: nettbutikk.no/klær/jakker/denim-jakke-34

Med slike lenkestrukturer er det lettere for både deg, kunden og søkemotoren å forstå innholdet i nettbutikken bedre. 

Kundeomtaler

Kundeomtaler er ikke bare et stort pluss for de som ser på produktene i nettbutikken din. Det er også et pluss for søkemotorene. Kundeomtalene har kanskje ikke en direkte effekt for din SEO, men utgjør likevel forskjell. Med mulighet for kundeomtaler i nettbutikken din får du høyere grad av aktivitet på sidene. Dette gjør at du kan oppfattes som mer relevant, det kan øke spredning og søkemotoren vil oppfatte nettbutikken som mer troverdig og nyttig.

I tillegg øker kundeomtaler troverdigheten hos potensielle kunder. Ofte stoler de mer på andre kunder enn på selgeren selv når de gjør sine vurderinger. Da er det fint å ha omtaler på nettbutikken din, slik at potensielle kunder kan få de svarene de er på let etter, og gjerne føle seg trygg nok i beslutningen til å gjennomføre salget. En nettbutikk med god konverteringsrate vil også vekte positivt for søkemotorene, så her er det flere pluss.

Gode og utfyllende produktsider

Å ha innhold som får frem produktet på en god måte er utrolig viktig. Ikke bare fine bilder, men også gode produktbeskrivelser som forteller om produktet, funksjonaliteter etc. Her har du også en ypperlig mulighet til å få inn gode nøkkelord/nøkkelfraser til meta-tekstene dine, slik at søkemotorene forstår hva produktet er. På denne måten kan søkere som søker etter et spesifikt produkt lettere finne frem til deg. 

Vil du lese enda mer om hvordan du lager produktsider som selger, kan du lese artikkelen vår om det her

Invester tid i SEO for nettbutikken

Som vi har gått gjennom i denne artikkelen er det mange forskjellige ting du kan gjøre for å forbedre SEO for nettbutikken din. Søkemotorene er hele tiden på jakt etter de beste svarene til søkerne, og da er det også viktig at du gjør det samme. Selv om søkemotorenes rangeringssystemer av innhold er komplekse systemer, er det likevel mange ting du kan gjøre - til og med uten hjelp fra IT-folk - for å forbedre din rangering og synlighet. Start med de enkleste punktene og jobb deg videre innover. Selv om det ikke gir effekt i morgen, vil det være en investering i nettbutikkens suksess i fremtiden! 

Om du ønsker hjelp til SEO anbefaler vi varmt Trond Lyngbø i Search Planet.

Ta vårt lynkurs om hvordan du kan øke salget i nettbutikken din.

Fyll ut skjemaet for å komme i gang..

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.