Google Analytics data alle nettbutikker bør ha kontroll på

  • Publisert av

    Maylinn Gullmark

  • 4 min

Google Analytics er et gratis analyseverktøy som måler og rapporterer nettrafikk. Verktøyet ble lansert i 2005, og har siden blitt det mest brukte analyseverktøyet. Her får du verdifull innsikt og data om hva de besøkende gjør på nettsiden din (eller app), hvor trafikken kommer fra, hvor lenge de blir etc. Analytics gir deg altså muligheten til å bli bedre kjent med kundene dine, og hvor du bør legge innsatsen i din markedsføring.

Har du ikke opprettet en Google Analytics konto enda, burde det settes høyt på prioriteringslisten. Det er et must for alle nettbutikker å ha!

Hvorfor du bør bruke Google Analytics

7 raske grunner til hvorfor du bør bruke Google Analytics

  1. Det er gratis
  2. Enkel integrasjon mellom andre verktøy og plattformer
  3. Du kan måle aktivitet på nettsiden din
  4. Du får innsikt i alder, kjønn, interesser, enhet (tlf, pc, nettbrett) og lokasjonen til publikummet ditt.
  5. Du får innsikt i hvor trafikken din kommer fra
  6. Du kan se hvilket innhold som får best respons
  7. Du kan se om du når målene dine

Google Analytics er et svært nyttig verktøy, alle nettbutikker bør ha. De gir deg innsikt over trafikken og aktivitetene som skjer inne i nettbutikken din. Du får også innsikt i hvor trafikken kommer fra, og hvem de besøkende er.

4 ting du må sjekke i Google Analytics hver uke

Å ha kontroll på tallene dine er viktig om du vil kunne ta smarte og strategiske beslutninger for nettbutikken din. Uten tall å basere avgjørelsene på, er digital markedsføring litt som å skyte i blinde. Du vet ikke om det du gjør har effekt. Et av de beste verktøyene for å ha kontroll er Google Analytics. Her får du en oversikt over all aktivitet i nettbutikken din, og hvor trafikken kommer fra. Det gir deg et mer helhetlig bilde enn om du kun ser på Facebook data isolert sett, for eksempel. 

Etter å ha brukt Google Analytics for et hundretalls av nettbutikker, har vi med tiden opparbeidet en god rutine for gjennomgang av data. En fast dag i uken går vi inn og sjekker viktige tall. Her har vi som rutine å først se på (1) de siste syv dagene, (2) sammenligne de siste syv dagene med uken før og tilslutt (3) sammenligne de siste syv dagene med samme tidsperiode fra fjoråret. På denne måten kan du se hvordan aktiviteter fra nettbutikken din har endret seg, og om det er noen positive eller negative trender å tilpasse seg etter. 

Det er i hovedsak fire forskjellige ting du bør se på når du har din ukentlige sjekk. Det skal vi se mer på nå:

Trafikk

Trafikk er alle besøkende som kommer inn til nettbutikken din. Her handler det om å se på trafikken totalt sett. Hvor mange besøkende har du hatt den siste tiden, sammenlignet med tidligere? Hvor lenge besøker de nettbutikken din i snitt? 

Ut i fra dette kan du få en helhetlig oversikt over trafikken inn i nettbutikken din, og om den har blitt påvirket i positiv eller negativ retning ut i fra, for eksempel, tiltak som har vært gjort. Du får altså en indikasjon på interessen til nettbutikken din.

Kilder

Etter å ha sett på trafikken totalt sett, kan du begynne å dykke litt dypere inn. Her ser vi på hvor trafikken kommer fra, altså kildene. Kildene er den spesifikke plattformen den besøkende var på når de klikket seg inn til nettbutikken din. Det kan være for eksempel Facebook, Google eller et direkte søk. 

Å se på hvor trafikken din kommer fra er utrolig viktig. Det er mange som bruker masse tid på kanaler som ikke tiltrekker seg kunder. La oss si at du bruker masse tid på å poste innlegg og lenker på Twitter, men Twitter er den kanalen med færrest klikk inn nettbutikken din. Da kan det tyde på at du bruker mye tid på plattformen uten å få noe tilbake for det. 

Konverteringsraten

Konverteringsraten finner du under netthandel fanen i Google Analytics. Her får du en oversikt over hvor mange av de besøkende som ender opp med å gjennomføre et kjøp. Du bør hvertfall ha over 1% konverteringsrate, gjerne 2-3%. 

Likt som for kilder bør du også her se på hvilke kanaler konverteringene kommer fra. Det hjelper ikke bare å få høy trafikk fra en plattform om det ikke genererer salg. På denne måten kan du finne ut hvor du bør legge tiden din. 

Snittordreverdi

Under netthandels fanen vil du også finne snittordreverdien til nettbutikken din. Her ser vi altså på hvor mye du i snitt tjener per ordre. Snittordreverdien er et fint utgangspunkt for å forstå hvor mye penger du kan bruke på annonseringen din, og hvilken ROAS du bør ha, for å gå i fortjeneste. 

Data er et must for alle nettbutikk-eiere

Som vi har snakket om gjennom artikkelen, er data et must for alle nettbutikk eiere. Med Google Analytics vil du få et oversiktlig blikk over aktivitetene som skjer i nettbutikken din totalt sett. Du vil også ha mulighet til å dykke dypere inn i tallene, og se hvor tiltak må gjøres og hva som allerede fungerer godt. 

Data, tall og trafikk vil konstant være i endring. Noen uker er mye bedre enn andre, og noen ganger kan dette påvirkes av ukontrollerbare faktorer som været. MEN, vi anbefaler deg likevel å få kontroll over tallene. Lag deg en ukentlig rutine hvor du går inn og sjekker trafikk, kilder, konverteringsrate og snittordre. På denne måten vil du kunne følge med på utviklingen og aktivt tilpasse deg endringene som skjer.


Ta vårt lynkurs om hvordan du kan øke salget i nettbutikken din.

Fyll ut skjemaet for å komme i gang..

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.