HJEM
/
BLOGG
/
7 tips for å få mer organisk trafikk gjennom innholdet ditt

7 tips for å få mer organisk trafikk gjennom innholdet ditt

Les mer om

Epost

Et av de viktigste faktorene for en nettbutikk for å skape interesse og fullføre kjøp, er kundens oppmerksomhet. Det første kundene leser i markedsføringen din er tittelen eller overskriften.

✓ Det kan være emnefeltet i en epost “Nyheter du ikke kan gå glipp av!”

✓ Det kan være tittelen på en artikkel eller pressemelding 

Gjør dine første ord så gode, relevante og verdifulle så mulig - så blir de ikke ignorert. Slik sikrer du at resten av meldingen blir åpnet, lest og forstått. 

Hvordan skape en god start på innholdet ditt

For å skape gode setninger som fanger oppmerksomheten til kunden, må du først kjenne målgruppen. Hva ønsker de å vite om? Hvilke artikler har du allerede skrevet, som har en god åpningsrate? Ved å gjøre litt research på dine tidligere poster kan du enkelt finne ut hva dine kunder bryr seg om, slik du vet hva du kan unngå eller endre på.

Her er 7 tips til hvordan du kan øke organisk trafikk på tekstene dine slik at du kan oppnå suksess med nettbutikken din.

1. Utnytt nysgjerrigheten til kunden

Overskrifter som utnytter “nysgjerrighet” og er spesifikke nok til å få kontakt med kunden, som igjen få de til å tenke “Dette trenger jeg..dette er nyttig..dette vil jeg vite mer om”. 

Nysgjerrighet vil si at du skriver nok til å få oppmerksomheten til kunden, men du avslører ikke alt. 

Ved å pirre nysgjerrigheten til kunden får du de til å klikke på innholdet, og ved å gi en smakebit i emnefeltet kan det øke muligheten til at de klikker på linken.

Prøv neste gang du lager innhold - hva tror du kunden vil se? Ta det viktigste i emnefeltet - og skap nysgjerrighet og oppmerksomhet til innholdet.

2. Bruk "Scarcity Prinsippet"

Folk er hardkodet til å verdsette ting og opplevelser som de oppfatter som sjeldne - eller i det minste en mangelvare. Psykologer og økonomer omtaler denne tendensen som scarcity prinsippet.

Det er en evolusjonær egenskap, utviklet for å sikre at vi får det vi trenger. For tusenvis av år siden støttet tidlige mennesker seg på den for å overleve. I dag fremkaller tekstforfattere de samme må-ha-det-følelsene ved å bruke ord og uttrykk som:

"Skynde deg!"
"Eksklusivt tilbud!"
"Begrenset tilgjengelighet!"

"Scarcity Prinsippet" er også knyttet til vår egenverd. Å tilegne oss noe uvanlig eller etterspurt får oss til å føle oss mektige.

"Scarcity skaper mote," sa Seth Godin. "Folk vil ha noe som andre ikke kan ha."

3. Bruk tall i artikkelen din

Vil du stoppe folk som scroller gjennom siden din? Bruk et tall i overskriften.

Enten overskriften din vises i et nyhetsbrev, en popup eller en banner, vil et tall få den til å skille seg ut.

Tall fungerer på denne måten fordi ord og bilder utgjør det meste av innholdet vi ser hver dag. Nettsider, magasiner, reklametavler, e-poster: De er alle dominert av ord og bilder.

Så når øynene våre oppdager et tall, stikker det seg ut. Det dukker opp og fokuserer oppmerksomheten vår. Enkelt men effektivt.

Tall betyr også endelighet, en definitiv begynnelse og slutt, som er behagelig for leserne.

 

Et enkelt hovedbilde på artikkelen din kan også “lokke” inn flere visninger, prøv det på din neste artikkel eller bloggpost!

4. Del noe overraskende 

Forskning forteller oss at en oppriktig overrasket leser har din fulle oppmerksomhet, 100 prosent.

Denne fullstendige tilstanden av absorpsjon er et produkt av en ufrivillig mental sekvens hjernen vår går gjennom når vi blir overrasket – på godt og vondt – av noe, som en overskrift.

"Det er et sterkt nevrovarsel som forteller oss at noe er viktig med dette øyeblikket, og vi må være oppmerksomme," forklarer Tania Luna, som var medforfatter av en bok om hvordan hjernen vår behandler overraskelse. "Våre kognitive ressurser er i utgangspunktet kapret og trukket inn i øyeblikket."

Med andre ord, å overraske publikum vil et øyeblikk overvelde dem med intriger eller nysgjerrighet eller frastøtelse eller glede, noe som gir deg en mulighet til å flytte dem inn i neste setning.

5. Spør et spørsmål

Advarsel: Det er en feil måte å stille et spørsmål på i en overskrift.

Spørsmål som er for åpenbare (f.eks. "Er vann bra for deg?") vil ikke overvinne lesere fordi de allerede vet svaret. Og fryktskapende spørsmål (f.eks. "Har det nyfødte barnet ditt kreft?"), mens det er overbevisende, ødelegger de til slutt din integritet og troverdighet.

De beste spørsmåls overskriftene får leseren til å tenke kritisk om deres oppførsel eller psykologi. De beste spørsmålene tvinger leseren til å se innover, til å undersøke sin egen virkelighet, sin «sannhet» for å si det sånn.

Disse spørsmålene fungerer bra fordi øyeblikk med dyp refleksjon er utrolig emosjonelle - og følelser selger. De bruker selvfølgelig også mest kraft på å forske og utvikle. Suksess krever investeringer

6. Gi verdi til kunden 

Den enkleste og tydeligste måten å love verdi i en overskrift på er å starte den med ordene "Hvordan."

"Mange tekstforfattere innen reklame hevder at hvis du begynner med ordene Forfatter, er det umulig å skrive en dårlig overskrift."

Grunnen er enkel: Vi er desperate etter å bli fortalt hva vi skal gjøre, etter å bli dyttet i riktig retning. Fordi å ta dine egne avgjørelser er skremmende. Å gå ut av boksen er skremmende. Å gjette er skremmende.

Det er mye enklere, tryggere og mindre stressende å støtte seg til andres veiledning.

7. Hjelp publikum med å identifisere seg selv

"Husk," skrev Dale Carnegie i "Hvordan vinne venner, "at en persons navn er for den personen den søteste og viktigste lyden på ethvert språk."

Denne oppsiktsvekkende utløseren spiller ut av det konseptet, fordi selv om en statisk overskrift ikke kan kalle leseren ved navn, kan den hjelpe dem med å identifisere seg som en del av en større gruppe eller tribe.

Ved å implisere leseren din direkte i overskriften, gjør du det krystallklart at de er på rett sted, at de bør fokusere, slå seg til ro og fortsette å lese.

Konklusjon

Som du kan se, disse taktikkene er ikke et nytt fenomen. Tekstforfattere har utnyttet disse psykologiske triksene og triggerne for å få oppmerksomhet i generasjoner.

Med andre ord, de er bevist - og nå er de dine.

Ta dem.

GRATIS ANALYSE

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Vi har laget en undersøkelse du svarer på noen på enkle JA/NEI spørsmål. Som igjen vil gi deg en skreddersydd analyse av nettbutikken din.

FÅ ANALYSEN