Det er lettere å forstå hvor godt annonsene dine leverer om du har noen å sammenligne deg med. Under finner du en oversikt over hva snittet av våre norske kunder betaler for å annonsere på Pinterest. Vi oppdaterer disse tallene hvert år, og denne artikkelen ble oppdatert januar 2024 for å reflektere benchmarks for 2023.
TIPS: Lytt til vår ukentlige podcast om annonsering
Hva slags tall bør man se på?
Det er mange tall man kan velge å se på når man annonserer, men vi har valgt å trekke ut de 3 viktigste for deg. Med disse tallene får du raskt en indikasjon på hvordan du ligger ann, men det er også lett for deg å forstå hvordan du kan forbedre tallene.
- CPC (lenkeklikk) - kostnad per klikk
Hvor mye koster det å få noen som har sett annonsen til å klikke seg inn på nettbutikken din. Viktig å skille mellom vanlig klikk (som kan også være klikk på bilder, liker knapp etc inne på Meta) og lenke klikk (som er klikk ut til nettbutikken din). - CTR - klikkrate
Hvor mange prosent av de som ser annonsen din klikker seg inn til nettbutikken din. Dette er en indikasjon på om annonsen din har riktig budskap til riktig målgruppe. - CPM - kostnad per tusende visning
Hva koster det å vise annonsen din tusen ganger. Her får du en indikasjon om at du treffer en målgruppe som er interessert i budskapet ditt, men også om det er konkurranse for å nå målgruppen din.
Benchmark Pinterest annonsering 2023
Som du ser av tallene over, så er dette første gang vi deler Pinterest tall, så vi har ikke noen sammenligningsgrunnlag for å si om det går opp eller ned. Men du kan sammenligne med Benchmark for Google, Snap og Meta her.
Om jeg har dårlige resultater, hva kan jeg gjøre?
Om du har dårligere tall enn benchmark (altså snittet) så er det en del tiltak du kan fokusere på. Det er også viktig å påpeke at så lenge du har god lønnsomhet i annonsene dine, så er det det viktigste.
Men, du har dårligere tall enn snittet. Hva kan du gjøre?
For høy CPC - Du må sørge for at budskapet ditt treffer målgruppen din bedre. Det er for mange som ser annonsen uten å klikke seg videre - dette er ofte hvis målgruppen ikke blir fristet av annonsen din.
For lav CTR - Du må jobbe med å utforme annonsene dine bedre. Det er for få som stopper ved annonsen din og klikker seg videre. Du klarer rett og slett ikke å fange målgruppen godt nok.
For høy CPM - Du må målrette annonsene dine bedre. Målgruppen du viser annonsene dine til responderer ikke godt nok.
BONUS: Få en score på din markedsføring av nettbutikken din.
Vil pinterest annonsene bli dyrere i 2024?
På samme måte som med andre annonseringsplattformer, er kostnaden ved å annonsere på Pinterest variabel over tid. Selv om det er vanskelig å forutsi eksakte tall, tyder trender i bransjen på en moderat økning på omtrent 5-10% i gjennomsnittlige annonsekostnader på Pinterest i 2024.
Trenger du hjelp?
Om du føler at du kunne trengt litt hjelp så har du to muligheter.
- Omsetter du for under 2 millioner i året og ønsker å få hjelp og støtte i riktig retning? Bli med på vår Mastermind.
- Om du omsetter for mer enn 2 millioner i året har vi også mulighet til å gjøre annonseringen for deg, ta kontakt.
BONUS: Lytt til vår ukentlige podcast om annonsering for flere tips
Vi anbefaler også:
- Hvor mye det koster å annonsere på Google?
- Hvor mye det koster å annonsere på Meta?
- Hvor mye det koster å annonsere på Snapchat?
- Hvor mye koster det å annonsere på Tiktok?
- Hvor mye penger bør du bruke på annonsering?
- Slik laster du ned kvitteringene dine på Meta
Lykke til med annonseringen!