Det er lettere å forstå hvor godt annonsene dine leverer om du har noen å sammenligne deg med. Under finner du en oversikt over hva snittet av våre norske kunder betaler for å annonsere på Google. Vi oppdaterer disse tallene hvert år, og denne artikkelen ble oppdatert januar 2023 for å reflektere benchmarks for 2022.
TIPS: Lytt til vår ukentlige podcast om annonsering
Hva slags tall bør man se på?
Det er mange tall man kan velge å se på når man annonserer, men vi har valgt å trekke ut de 2 viktigste for deg for Google. Med disse tallene får du raskt en indikasjon på hvordan du ligger ann, men det er også lett for deg å forstå hvordan du kan forbedre tallene.
- CPC (lenkeklikk) - kostnad per klikk
Hvor mye koster det å få noen som har sett annonsen til å klikke seg inn på nettbutikken din. - CTR - klikkrate
Hvor mange prosent av de som ser annonsen din klikker seg inn til nettbutikken din. Dette er en indikasjon på om annonsen din har riktig budskap til riktig målgruppe.
Benchmark Google annonsering 2022

Som du ser av tallene over, har det blitt dyrere å annonsere på Google i 2022 i forhold til 2021. Det er mer konkurranse, og generelt mer usikkerhet i markedet i 2022 enn i 2021. Det er likevel en stor negativ trend, så testing og optimalisering er viktigere enn noen gang.
Om jeg har dårlige resultater, hva kan jeg gjøre?
Om du har dårligere tall enn benchmark (altså snittet) så er det en del tiltak du kan fokusere på. Det er også viktig å påpeke at så lenge du har god lønnsomhet i annonsene dine, så er det det viktigste.
Men, du har dårligere tall enn snittet. Hva kan du gjøre?
- For høy CPC - Du må sørge for at budskapet ditt treffer målgruppen din bedre. Det er for mange som ser annonsen uten å klikke seg videre - dette er ofte hvis målgruppen ikke blir fristet av annonsen din.
- For lav CTR - Du må jobbe med å utforme annonsene dine bedre. Det er for få som stopper ved annonsen din og klikker seg videre. Du klarer rett og slett ikke å fange målgruppen godt nok.
BONUS: Meld deg på vårt gratis nettkurs som hjelper deg å sette opp din første kampanje på Google
Vil annonsene bli dyrere i 2023?
Alt tyder på at det vil bli dyrere å annonsere i tiden fremover. Dette betyr at du må ha fokus på å øke konverteringsraten og snitt ordre verdien din. Slik at du får mest mulig ut av hvert besøk på nettbutikken din.
Trenger du hjelp?
Om du føler at du kunne trengt litt hjelp så har du to muligheter.
- Bli med i annonse klubben vår, og få mulighet til å få hjelp og støtte med kampanjene dine via live workshops.
- Om du omsetter for mer enn 2 millioner i året har vi også mulighet til å gjøre annonseringen for deg, ta kontakt.
BONUS: Lytt til vår ukentlige podcast om annonsering for flere tips
Vi anbefaler også:
- Hvor mye det koster å annonsere på Meta?
- Hvor mye det koster å annonsere på Snapchat?
- Hvor mye penger bør du bruke på annonsering?
- Slik laster du ned kvitteringene dine på Meta
Lykke til med annonseringen!