Det er lettere å forstå hvor godt annonsene dine leverer om du har noen å sammenligne deg med. Under finner du en oversikt over hva snittet av våre norske kunder betaler for å annonsere på Facebook og Instagram (Meta). Vi oppdaterer disse tallene hvert år, og denne artikkelen ble oppdatert januar 2023 for å reflektere benchmarks for 2022.
TIPS: Lytt til vår ukentlige podcast om annonsering
Hva slags tall bør man se på?
Det er mange tall man kan velge å se på når man annonserer, men vi har valgt å trekke ut de 3 viktigste for deg. Med disse tallene får du raskt en indikasjon på hvordan du ligger ann, men det er også lett for deg å forstå hvordan du kan forbedre tallene.
- CPC (lenkeklikk) - kostnad per klikk
Hvor mye koster det å få noen som har sett annonsen til å klikke seg inn på nettbutikken din. Viktig å skille mellom vanlig klikk (som kan også være klikk på bilder, liker knapp etc inne på Meta) og lenke klikk (som er klikk ut til nettbutikken din). - CTR - klikkrate
Hvor mange prosent av de som ser annonsen din klikker seg inn til nettbutikken din. Dette er en indikasjon på om annonsen din har riktig budskap til riktig målgruppe. - CPM - kostnad per tusende visning
Hva koster det å vise annonsen din tusen ganger. Her får du en indikasjon om at du treffer en målgruppe som er interessert i budskapet ditt, men også om det er konkurranse for å nå målgruppen din.
Benchmark Meta annonsering 2022

Som du ser av tallene over, har det utelukkende vært et positivt år om man sammenligner 2021 og 2022. Det er rimeligere å vise annonser, det er billigere å få folk til å klikke og flere klikker (disse henger naturlig nok veldig tett sammen).
Hvorfor?
Vel, i april 2021 lanserte Apple det de kalte “App Tracking Transparency” i iPhone sitt operativsystem iOS. Dette gjorde at alle sosiale medier over natten mistet 80% av dataen de normalt fikk rundt bruk av appene. Med andre ord, man mistet muligheten til å spore effekten av annonsene.
Dette gjorde at prisene ble høye, og effekten av annonsene forsvant i store deler av 2021. Det vi så i 2022 var at Meta og andre plattformer implementerte endringer som bedre klarte å forutse hva slags effekt annonsene hadde. Resultatene ble dermed bedre, og det gjenspeiler seg nå i prisene.
Om jeg har dårlige resultater, hva kan jeg gjøre?
Om du har dårligere tall enn benchmark (altså snittet) så er det en del tiltak du kan fokusere på. Det er også viktig å påpeke at så lenge du har god lønnsomhet i annonsene dine, så er det det viktigste.
Men, du har dårligere tall enn snittet. Hva kan du gjøre?
For høy CPC - Du må sørge for at budskapet ditt treffer målgruppen din bedre. Det er for mange som ser annonsen uten å klikke seg videre - dette er ofte hvis målgruppen ikke blir fristet av annonsen din.
For lav CTR - Du må jobbe med å utforme annonsene dine bedre. Det er for få som stopper ved annonsen din og klikker seg videre. Du klarer rett og slett ikke å fange målgruppen godt nok.
For høy CPM - Du må målrette annonsene dine bedre. Målgruppen du viser annonsene dine til responderer ikke godt nok.
BONUS: Meld deg på vårt gratis nettkurs som hjelper deg å sette opp din første kampanje på Meta (FB/IG)
Vil annonsene bli dyrere i 2023?
Alt tyder på at det vil bli dyrere å annonsere i tiden fremover. Dette betyr at du må ha fokus på å øke konverteringsraten og snitt ordre verdien din. Slik at du får mest mulig ut av hvert besøk på nettbutikken din.
Trenger du hjelp?
Om du føler at du kunne trengt litt hjelp så har du to muligheter.
- Bli med i annonse klubben vår, og få mulighet til å få hjelp og støtte med kampanjene dine via live workshops.
- Om du omsetter for mer enn 2 millioner i året har vi også mulighet til å gjøre annonseringen for deg, ta kontakt.
BONUS: Lytt til vår ukentlige podcast om annonsering for flere tips
Vi anbefaler også:
- Hvor mye det koster å annonsere på Google?
- Hvor mye det koster å annonsere på Snapchat?
- Hvor mye penger bør du bruke på annonsering?
- Slik laster du ned kvitteringene dine på Meta
Lykke til med annonseringen!