HJEM
/
BLOGG
/
Lønnsom nettbutikk: Konverteringsrate over 1%

Lønnsom nettbutikk: Konverteringsrate over 1%

Les mer om

nettbutikk

Gjennom årene har Moen & Co utviklet et rammeverk vi kaller “7 steg til en lønnsom nettbutikk”. Dette hjelper oss å avklare hvor vi bør bruke tid og fokus for å skape vekst hos en nettbutikk og i hvilken rekkefølge ting bør gjøres i.

Denne artikkelen tar for seg det første steget en nettbutikk må ta for å være lønnsom, nemlig å få konverteringsraten over 1%.

Hva er konvertingsrate og hvordan regner man ut det?

Konvertingsraten sier noe om hvor mange av dine besøkende som faktisk ender opp med å kjøpe noe i din butikk. Hvis folk bare stikker innom butikken uten å handle, så er det typisk noe som er galt. Ergo er dette det første vi sjekker.

Konverteringsraten regner du ut som antall besøkene dividert på antall ordrer. Tallet er ofte lett tilgjengelig både i din netthandelsplatform som Shopify, Woocommerce eller lignende eller så finner du tallet i Google Analytics.

Før du gjør noe som helst, vær sikker på at du finner tallet for din nettbutikk. I verste fall finner du antall unike besøkende i Google Analytics og antall ordrer i din netthandelsplattform, og så regner du ut tallet selv.

Les mer her om hvordan du finner konverteringsraten din i Shopify og Google Analytics

Slik regner du ut konverteringsraten din!

Hvorfor er konvertingsraten det første man må jobbe med?

Vår erfaring er at dersom nettbutikken har en konverteringsrate under 1%, så er det noe galt. Da må du finne ut hva som er galt, før det gir mening å pøse på med masse annonser. Det er litt som å skru opp temperaturen på varmeovnene hjemme dersom vinduene står oppe, det blir ikke varmere inne av den grunn.

En annen grunn til at tallet 1% brukes, er fordi vi ser at det er vanskelig å få lønnsomhet dersom under 1% kjøper det du selger. Derfor er dette første sjekk. Selv om tallet er lite, så er forskjellen på en konverteringsrate på 1% og 1,5% enorm, du vil omsette for 50% mer i nettbutikken din med samme antall besøkende. Kostnaden på et salg via en annonse på feks Facebook gått mye ned!.

Det betyr at du alltid bør jobbe med å forbedre konverteringsraten din, også etter at du har nådd over 1%. Dette er altså en kontinuerlig jobb for deg som netthandler.

Viktige faktorer for å ha en høy konverteringsrate

“Product market fit”

Du må ha et produkt som folk er interessert i. Det høres kanskje banalt ut, men jeg ser daglig nettbutikker som mangler dette. Produktet ditt må ha et marked.

Pris

Du må ligge på en pris som gir mening for folk. Ikke ligg for høyt, eller for lavt.

“Huleboertesten”

I løpet av 3 sekunder skal en besøkende vite hva du selger, til hvem og hvorfor de skal velge deg.

  • “Hvorfor skal jeg velge å handle i akkurat DIN nettbutikk?”
  • “Hva er det akkurat DU tilbyr som gjør din butikk mer attraktiv enn andre?”

Optimaliser nettbutikken din.

Ting du bør ha på plass

  • Gode og nok bilder
  • Brukeromtaler
  • Gode selgende produkt tekster
  • Tydelige og relevante USP’er
  • Kjøpsknapp som skiller seg ut

Optimaliser utsjekk.

  • Fjern alt av distraksjoner
  • Gjør det enkelt å gjennomføre ordre (Vipps, Klarna etc)
  • Legg til trygghetselementer

Før du har steg 1 på plass, bør du ikke kjøre betalt annonsering.

Slik kan du jobbe med konverteringsraten

Vi har laget en enkel video guide som forteller deg om hvordan du kan jobbe med CRO for din nettbutik.

GRATIS ANALYSE

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Vi har laget en undersøkelse du svarer på noen på enkle JA/NEI spørsmål. Som igjen vil gi deg en skreddersydd analyse av nettbutikken din.

FÅ ANALYSEN