HJEM
/
BLOGG
/
Konverteringsrate, konverteringsrate - hvorfor MÅ du ha kontroll på denne?

Konverteringsrate, konverteringsrate - hvorfor MÅ du ha kontroll på denne?

Les mer om

facebook

I dag har jeg hatt 4 samtaler med gründere som driver nettbutikk og føler de står fast, og ingen av dem kunne fortelle meg hva slags konverteringsrate nettbutikken deres hadde.

Det er som å ikke vite om du har puls eller ikke.

En nettbutikk hadde 8000 besøkende i måneden, og etter litt leting fant vi ut av at en kunde handlet i snitt for 700 kroner per bestilling. Altså en snittordre verdi (AOV) på 700 NOK.

Om man har 1% konverteringsrate på 8000 besøkende ville man da hatt 80 salg og omsatt for 56 000 kroner.

1% konverteringsrate er i mine øyne et MINIMUM for å kunne drive nettbutikk på en forsvarlig måte.

Denne nettbutikken hadde en konverteringsrate på 0.25% som vil si 20 salg og en omsetning på 14 000 kroner.

Samme nettbutikk. Samme trafikk inn til siden. 4 ganger MINDRE omsetning.

Dette er hvorfor du må vite konverteringsraten din.

Før du har et minimum på 1% konverteringsrate bør du ikke gjøre noe annet enn å jobbe med å øke denne. Du bør ikke tenke på hva er siste trend på TikTok er, hvordan kan jeg få flere følgere på Instagram, bør jeg sende nyhetsbrev 1 eller 2 ganger i uken.. Alt det er bortkastet tid og energi.

Du må først gjøre butikken din lønnsom før du bruker tid og penger på at folk besøker den.

Nyttige linker:

GRATIS ANALYSE

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Vi har laget en undersøkelse du svarer på noen på enkle JA/NEI spørsmål. Som igjen vil gi deg en skreddersydd analyse av nettbutikken din.

FÅ ANALYSEN