HJEM
/
BLOGG
/
Konverteringsrate, konverteringsrate - hvorfor MÅ du ha kontroll på denne?

Konverteringsrate, konverteringsrate - hvorfor MÅ du ha kontroll på denne?

I dag har jeg hatt 4 samtaler med gründere som driver nettbutikk og føler de står fast, og ingen av dem kunne fortelle meg hva slags konverteringsrate nettbutikken deres hadde.

Det er som å ikke vite om du har puls eller ikke.

En nettbutikk hadde 8000 besøkende i måneden, og etter litt leting fant vi ut av at en kunde handlet i snitt for 700 kroner per bestilling. Altså en snittordre verdi (AOV) på 700 NOK.

Om man har 1% konverteringsrate på 8000 besøkende ville man da hatt 80 salg og omsatt for 56 000 kroner.

1% konverteringsrate er i mine øyne et MINIMUM for å kunne drive nettbutikk på en forsvarlig måte.

Denne nettbutikken hadde en konverteringsrate på 0.25% som vil si 20 salg og en omsetning på 14 000 kroner.

Samme nettbutikk. Samme trafikk inn til siden. 4 ganger MINDRE omsetning.

Dette er hvorfor du må vite konverteringsraten din.

Før du har et minimum på 1% konverteringsrate bør du ikke gjøre noe annet enn å jobbe med å øke denne. Du bør ikke tenke på hva er siste trend på TikTok er, hvordan kan jeg få flere følgere på Instagram, bør jeg sende nyhetsbrev 1 eller 2 ganger i uken.. Alt det er bortkastet tid og energi.

Du må først gjøre butikken din lønnsom før du bruker tid og penger på at folk besøker den.

Nyttige linker:

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Last ned vår oppstartspakke med oppstartskurs på annonsering, gode tips fra Get Inspired gründeren og våre beste råd og guider.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Dette gikk bra!
Oops! Noe gikk galt under påmelding av nyhetsbrevet. Sjekk om du har fyllt ut alle felter riktig.