Alt du må vite om den viktigste nyheten i digitalmarkedsføring på mange år

Alle digitalmarkedsførerer snakker om iOS 14 om dagen. Vi skal prøve å fortelle deg det viktigste om hva det innebærer, hva konsekvensene kan være og hva du kan gjøre for å minimere effekten av oppdateringen.

Hva er det egentlig?

Helt overordnet er dette en kamp mellom ulike teknologigiganter om pengestrømmer. Facebook har for flere år siden definert Apple som sin største konkurrent, og nå får vi en smakebit av hvorfor. Helt enkelt så oppdaterer Apple operativsystemet til alle mobile enheter (inkl. iPad) som endrer muligheten for apper å spore og lagre data om deg. Dette rammer alle apper så som Facebook, Snapchat og Youtube. Helt konkret så vil du som bruker av disse appene få opp et varsel med et spørsmål om du vil la tjenesten, for eksempel Facebook, spore din aktivitet på tvers av apper og websider. 

iOS14 Ads Block melding
Slik ser advarslene ut på iOS14

Veldig mange vil takke nei til dette, og da vil altså mobilaktivitet ikke la seg spore. For eksempel når du klikker på en annonse på Facebook. Dersom du er så grei at du takker ja, vil fortsatt bare sporing kunne skje i 7 dager, mot 28 dager som har vært vanlig før.

Dette rammer kun når du bruker mobil eller tablet, men siden 60-70% av all trafikk kommer derfra, så vil konsekvensene bli ganske store.


Hva er egentlig konsekvensen av dette for meg som markedsfører?

I resten av artikkelen vil vi bruke en nettbutikk som eksempel. Konsekvensene kan grovt sett deles i to på kort sikt:

  1. Facebook og andre sosiale medier vil få mindre ære for salg i en nettbutikk enn det de fortjener. For eksempel kan en bruker ha klikket på en annonse, men siden h*n har reservert seg mot sporing, vil ikke Facebook klare å attribuere salget til annonsen. Salget i din nettbutikk går altså ikke ned, men andelen som for eksempel Facebook får æren for vil gå ned. Du kan derfor lures til å tro at annonsene dine virker dårligere, men det er slettes ikke tilfelle. Det er sporingen som er forsvunnet.
  2. Facebook spesielt har blitt enormt gode på å finne ut hvem i din målgruppe som mest sannsynlig vil kjøpe din vare, men når sporingen blir dårligere vil Facebook famle mer i blinde. De vil rett og slett bli dårligere til å treffe, hvilket vil bety at kostnad per salg mest sannsynlig vil øke.

Kraften i målgrupper, retargeting og speilpublikum har vært noe av nøkkelen til Facebook (og andre sosiale mediers) suksess, som igjen har gjort at annonseinntektene har steget enormt. Ved å strupe sporing gjør Apple et direkte innhogg i disse selskapenes forretningsmodell, og styrker seg med det.

For avanserte brukere, så vil også Apple begrense bruken av såkalte hendelser, både standardhendelser og egendefinerte hendelser. Maksimalt antall for en annonsekonto er 8, hvilket vil si at enkelte som har definert opp mange må velge hvilke de skal prioritere. En hendelse er for eksempel et kjøp, klikk, signup og så videre.

Vi i MOEN & Co har brukt mye tid på å forberede oss på hva som kommer og er godt forberedt på endringene, men at dette kommer til å påvirke alle annonsører (da spesielt med tanke på trafikk fra Facebook) er det ingen tvil om.

Hva kan du gjøre?

‍Vi mener det er fire ting du kan gjøre for å forberede deg og minimere konsekvensen av dene oppdateringen. De er i ikke-prioritert rekkefølge:

  1. Verifiser domenet ditt (følg guiden til Facebook)
  2. Konfigurer hvilke 8 hendelser som skal prioriteres (følg guiden til Facebook)
  3. Bruk UTM-tagger. Vi har lagd en artikkel om bruk av UTM-tagger som du kan lese på denne lenken, men kort fortalt kan du ved å bruke UTM-tagger på lenkene i annonsene dine spore salg i Google Analytics. Fordi alle annonser i for eksempel Facebook har en UTM-tagg som sier at trafikken kommer fra Facebook, så aggregerer Google Analytics tallene slik at du kan se hvor salget kommer fra, alt i deres ecommerce-modul (som vi uansett anbefaler alle å bruke aktivt)
  4. Bli best i verden på bruk av epost i markedsføringen din. Denne kanalen eier du selv, og epost vil bli viktigere som trafikkilde nå som iOS14 oppdateres.

Det er vanskelig å forutse hvor store konsekvenser dette vil ha, men at fort 30-40% av trafikken rammes er ikke usannsynlig. På lang sikt kan dette påvirke salget også fordi målgruppene blir mindre presise.

Derfor er det viktigere enn noen gang å bruke tid på gode annonser. Sjekk ut guiden vår om hvordan du lager godt innhold her.

‍Samtidig er dette en viktig påminnelse om hvor avhengig vi er av teknologiselskapenes valg og maktkamp, siden de kontrollerer trafikken til våre nettsteder direkte eller indirekte. Den beste medisinen er naturlig nok å bygge din egen kanal, som for de fleste betyr epostlisten din. 

Det blir spennende å følge med fremover, dette er på ingen måten slutten for Facebook-annonsering. Men dette vil gjøre det desto viktigere å hele tiden følge med og holde deg oppdatert på endringer og "best practices". Derfor anbefaler jeg deg å abonnere på denne podcasten.




Ta vårt lynkurs om hvordan du kan øke salget i nettbutikken din.

Fyll ut skjemaet for å komme i gang..

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.