UTM tagger - Hva er det og hvorfor bør du bruke det?

Maylinn Gullmark
Maylinn Gullmark
6 min read

Nettbutikk

20 august, 2020
Share on:

En viktig del av markedsføringen din er å forstå hvor trafikken til nettsiden din kommer fra. Ikke bare det, men du må også forstå hvilke tiltak, innhold, medier og kampanjer som gir deg de beste resultatene. 

For å kunne forstå dette best mulig må du ty til data. Du må kunne ha noen tall å stadfeste resultatene med. Men hvordan kan du vite akkurat hvilket innhold som ga mest trafikk? Hvordan kan du vite om det er det organiske eller betalte innlegget på Facebook som ga best resultater? 

Google Analytics gjør allerede en god jobb for å dele opp hvor trafikken din kommer fra, men om du virkelig vil forstå hva som fungerer - om du vil ta det ett skritt videre - da må du ta i bruk hva vi kaller UTM tagger.

Hva er UTM tagger?

UTM tagger høres kanskje veldig skummelt og avansert ut. Jeg skal også innrømme  at det kan se litt overveldende ut først - men når du forstår systemet kan du ikke, ikke se mønsteret lengre. 

UTM tagger står for Urchin Traffic Monitor. Dette er en liten kode eller tag du legger ved i enden av en URL for å hjelpe deg med å spore lenkens leveranse. 

Altså, det er som en merkelapp på klesplagget ditt, som forteller hvor plagget kommer fra. Gir det mening? 

Si du har en nettside: moenco.no. På denne nettsiden har du et blogginnlegg: moenco.no/utm-tag. Dette innlegget skal du poste både på Facebook og på Instagram. Da kan du legge på en UTM tag, altså en merkelapp på lenken for Facebook og en for Instagram. For Facebook vil lenken se slik ut: moenco.no/utm-tag?utm_source=facebook. Den siste delen av lenken er da UTM taggen som forteller at de som klikker på denne lenken kommer fra Facebook. På samme måte som at t-skjorten din ble kjøpt fra H&M.

Fortsatt litt forvirrende? Det forstår jeg godt, det er en liten tongue twister i starten. Men fortvil ikke, vi går nærmere inn på hva UTM tagger er og hvordan det fungerer. Først, la oss se på hvorfor du bør bruke UTM tagger. 

Hvorfor bør jeg bruke UTM tagger?

Som jeg skrev innledningsvis er det viktig å forstå hvor trafikken din kommer fra. Ikke bare for å vite om det er Facebook eller Google som gir deg best respons, men også for å forstå hvilket innhold som fungerer best, hvilke CTAs i e-postene dine som gir best respons eller om det er organisk eller betalt som gir best trafikk.

Å bruke UTM tagger er derfor veldig kort fortalt, en måte å få bedre oversikt over trafikken din på. Det gir deg muligheten til å gjøre enda bedre vurderinger og ta bedre bestutninger for markedsføringstiltakene dine. 

3 grunner til hvorfor du bør bruke UTM tagger

  1. Forstå hvor trafikken din kommer fra. Den kanskje aller vanligste grunnen til å bruke UTM tagger er for å forstå nøyaktig hvor trafikken din kommer fra.
  2. Forstå hvilke lenker besøkende klikker seg inn til nettsiden din på. Har du for eksempel flere CTA-er (call to actions) i et nyhetsbrev kan du gi hver av dem forskjellig UTM tagger. På den måten forstår du hvilke av CTA-ene som ga resultater, og ikke bare at nyhetsbrevet i seg selv ga resultater. 
  3. Forstå hvilken kampanje som gir best respons. 

Hvordan fungerer det?

Nå som du forstår hvorfor du bør bruke UTM tagger i lenkene dine, la oss se nærmere på hvordan det faktisk fungerer. 

For at du skal kunne forstå UTM tagger, må du også kunne lese dem og forstå strukturen på dem. 

Vi kan enkelt si at UTM tagger er delt opp i 2 komponenter: UTM parameter og Sporings variabel (Tracking variable). 

UTM parameter: UTM parameteret er den som avgjør hva som skal spores, og starter alltid med “utm_”. Totalt sett er det 5 forskjellige parameter du kan spore: 

  • utm_campaign
  • utm_source
  • utm_email
  • utm_term
  • utm_content

Sporings variabel: Sporings variabelen er en unik variabel som identifiserer det du ønsker å spore. Med UTM parameteret definerer du altså hva du ønsker å spore (eks utm_source). Sporings variabelen på den andre siden, forteller deg det som spores. Sporings variabelen vises alltid etter “=” i lenken. Variabelen kan i noen tilfeller bare være bokstaver, tall, tegn eller “+” tegn. 

La oss se på et eksempel:

https://www.moenco.no/utm-tag?utm_source=facebook

Her ser vi at vi har brukt UTM parameteret: utm_source (vist i rødt), og fått sporings variabelen “facebook” (vist i lilla). 

Hadde trafikken kommet fra Instagram i stedet for Facebook ville sporings variabelen for eksempel vært byttet til =instagram. UTM parameteret hadde fortsatt vært det samme.

Hva de forskjellige UTM parameterne betyr

utm_source: Source parameteret gir deg muligheten til å spore hvor trafikken kommer fra. Dette kan for eksempel være Google, Bing, Facebook, Instagram, Twitter, eller andre individuelle kilder. 

utm_medium: parameteren for medium sporer på et litt mer generelt nivå enn source. Her måles det hvilken markedskanal de besøkende kommer fra. Eksempel sosiale medier, organisk søk, PPC, e-post, affiliate link eller lignende. 

utm_campaign: Campaign parameteret sporer hvilken markedsinnsats eller kampanje som trekker trafikk til nettsiden din. 

utm_content: parameteret for content er valgfritt og blir oftest brukt om du bruker flere lenker som leder til samme URL. Som i eksempelet tidligere om flere CTA i samme e-post. Da vil du med utm_content kunne spore hvilke av CTA-ene som blir klikket på i mailen. 

utm_term: term parameteret brukes til å spore søkeord, og er vanligst brukt til betalte søk annonser. Altså annonser som dukker opp når du søker på for eksempel Google. 

Eksempel på UTM CODE

Begynner du å forstå systemet?

Hvordan setter jeg opp UTM tagger?

Nå som du vet hva UTM tagger er og hvordan de fungerer, la oss se på hvordan du lager taggene. 

Det er mange måter å sette dem opp på, enten det er manuelt eller via diverse verktøy. Den kanskje letteste måten er å bruke Google Analytics sitt verktøy Campaign URL Builder. Her fyller du ut de forskjellige feltene og verktøyet vil lage en klar-til-bruk lenke. 

Det aller viktigste å tenke på når du skal lage UTM tagger er at du setter det i system og har oversikt over de forskjellige taggene som blir brukt. Går det i kluss kan det fort bli mer kaos enn oversikt. 

Etter at du har lagt med UTM taggene i lenkene dine, vil du kunne finne dem under brukeranskaffelse -> all trafikk -> kilder/medium  i Google Analytics.

Hva bør du tenke på når du lager UTM tagger?

  1. Lag et system over navnene til UTM taggene

    Det er viktig å lage et tydelig system når du skal navngi UTM taggene dine. Vær konsekvent til systemet, slik at du unngår forvirring. Det blir laget mange UTM tagger og da er det ingenting som er viktigere enn et tydelig system (særlig om det er flere som skal jobbe med det).

    Noen tips som kan gjøre det enklere:
    - Bruk bindestreker (-) i stedet for understrek (_), prosenttegn (%) som mellomrom og plusstegn (+) i URL-ene.
    - Hold deg til små bokstaver hele veien. =Facebook og =facebook utgjør to forskjellige UTM tagger.
    - Sørg for å bruke enkle og beskrivende ord i taggene, så de er lett å lese.
  2. Lag en oversikt over alle UTM taggene i et regneark.

    På denne måten er det lettere å holde oversikt over de forskjellige taggene - særlig om det er flere som skal ha oversikt.

    Det kan også være en stor fordel å lage en oversikt over selve systemet, som en guide for hvordan UTM taggene er satt opp.
  3. Når UTM taggene er live

    Det handler ikke bare om å lage UTM tagger som er forståelig og oversiktlig. Det må også lages et system slik at du kan gjøre resultatene dine bedre. Implementer dataen sammen med CRM (customer relation marketing), og følg opp de potensielle kundene enda bedre. På denne måten får du et enda tydeligere bilde av hvordan de forskjellige kanalene du bruker påvirker resultatene. 

Haken ved UTM tagger

Når du lager UTM tagger, lager du egne tagger for hver av elementene du ønsker å spore. Det vil si at om du ønsker å lage en UTM tag for innlegget ditt som skal postes på Facebook, vil den ha en annen UTM tag enn den lenken du skal poste på Twitter. Denne UTM taggen vil være konstant, altså at den ikke endrer seg om lenken blir delt på kryss av plattformer. Litt på samme måte som at t-skjorten din fra H&M vil være fra H&M selv om du selger den videre på finn.no. 

Poster du derfor en lenke med UTM tag på Twitter og en besøkende kopierer lenken og deler den med en venn på Facebook. Vil UTM taggen fortsatt spore at trafikken kommer fra Twitter. 

En undersøkelse fra 33across viser at 82% av deling på nett skjer ved å copy-paste URL-er. Siden UTM taggen er konstant vil du derfor ikke få et 100% reelt bilde av hvor trafikken kommer fra. Likevel er UTM tagger en av de bedre måtene å få oversikt på (selv for noen begrensninger). 



PS Vil du lese mer om UTM-tagger kan du lese disse artiklene:

https://www.youtube.com/watch?v=JV1H44IQxDU

https://neilpatel.com/blog/the-ultimate-guide-to-using-utm-parameters/

https://www.bluleadz.com/blog/what-are-utm-tags-and-how-to-use-them

https://agencyanalytics.com/blog/utm-tracking

Maylinn Gullmark

Maylinn Gullmark

Digital rådgiver med over gjennomsnittet interesse for markedsføring, kommunikasjon og strategi. Jobber hver dag for å hjelpe små bedrifter å oppnå store ting!