Heisann og hjertelig velkommen til en ny episode av suksess med netthandel. I dag så har vi et spennende samtale her med Kristoffer fra MediumTall.
Velkommen til oss Kristoffer. Tusen takk for det, veldig enkelt. Du, la oss starte litt med å fortelle om dere og MediumTall og hvordan ideen til MediumTall oppstod.
Det var jo et eller annet som fikk dere til å bruke alle sparepengene, pakke og dra til Portugal i 2014. Fortell litt om den reisen. Ja, det stemmer.
MediumTall er jo startet av meg og Martin, som er min barnehusevenn. Jeg har en utdanning i denne reklame, så da jeg var ferdig på skolen og ferdigutdannet tilbake, så hadde Martin tatt en siviløkonomutdanning. Begge oss to var tilbake i Oslo og fikk oss hver vår fulltidsjobb.
Men da kjente vi at vi hadde overskuddet å gjøre noe mer. Så vi hadde lyst til å starte et sideprosjekt ved siden av de jobbene våre. Vi så at vi utfyllte hverandre ganske bra.
Han med tall og admin og hele den biten, og jeg med kreativhet. Så hadde vi litt forskjellige ideer, men så var det en dag vi var ute i byen og handla klær. Både jeg og Martin er 1,92 høye, og da merket vi fort at her er det et problem.
Fordi når vi prøvde mediumklær så satt det veldig bra i bredden, men da var det alltid for korte. Så gikk vi opp til large eller ekstra large. Da fikk du lengden, men da fikk du også et svært telt som bare satt veldig dårlig.
Så da bestemte vi oss for at nå går vi inn om fem butikker til. Så spør vi de helt spesifikt, har de klær til høyemenn? Hvis alle de sa nei, da skulle vi starte mediumtall.
Det er gøy. Så det er liksom to gode venner som har bare lei dårlig passform av klær. Du sa det var fem butikker, men har det vært et problem hele tiden å finne klær som passer for noe?
Ja, du må alltid gå på et kompromiss. Så enten var de litt store eller litt for korte. Det så alltid litt rart ut, da kanskje ærmene dro seg litt opp.
Så var det også noe som kunne sitte bra, men når du vasket det så bare forsvant det helt. Så det var litt sånn hoppløst hele greia. Så på en eller annen greie der, etter en butiktur og sikkert mye tenking, så var liksom prosessen om å finne riktig fabrikk i Portugal.
Vi kjenner jo Portugal til en god klesproduksjonsland. Så hva lærte dere da på den reisen? Kvalitetskrav og produksjon underveis gjerne?
Ja, vi hadde hørt veldig mye bra om Portugal, at det var et godt land. Da gikk vi først på internett, da var jeg tilbake rundt 2012. Da var det veldig vanskelig å finne noe særlig info om fabrikker.
Så til slutt så sendte vi en mail til handelskammeret i Portugal, som sendte oss en mega lang Excel-fil med masse fabrikker. Da pakket vi kofferten og dro ned til Porto, som er kleshovedstaden i Portugal. Vi hadde ikke så mye penger, så vi leide en veldig liten bil.
Det så veldig rart ut når vi lange gutter kom ut av den knøttrylle bilen. Da kjørte vi rett og slett etter en lista og banket på dører og spurte om å få et møte. Så var det vel kanskje en 4-5 fabrikker vi fant der som matcha oss på produksjonsmengde, altså hvor mye vi skulle produsere, også kvalitet og pris og sånn.
Så etter det var det bare å følge opp sampling, og til slutt landet vi på en vi var fornøyd med. Da kjøpte dere inn kvanta, holdt det på å si, 100 av hver? Hva var tanken der for at dere satt nettbutikken live?
Ja, det er nok et dilemma mange kjenner seg igjen i den første bestillingen. Du vil gjerne ha en fabrikk som er bra nok, men de vil gjerne ha et minimumsvolum. Jeg mener det var 300 av hver farge, så da var det av de 60 000 var det kanskje 5000 igjen.
Vi måtte satse, og den første tirsdag var helt forferdelig. Det gjorde alle de feiler man kunne tenke seg. Det var kjipt å sitte med lagret fullt og vite at de var litt halveis, men jeg tror det er en prosess alle må gjennom.
Hadde vi ikke bestilt da, så hadde det kanskje aldri skjedd. Man må bare hoppe i det og prøve. Det er bedre å få noen svar og få det live, enn å sitte og ruge på bakrummet hele livet og mest sannsynlig bare legge det.
Ja, ikke sant. Og da får dere nettbutikken live. Dere har produktene på lager, og du kjører på med Facebook-annonser, og lanseringsfest og det ene og det andre.
Var responsen da litt stille, eller var det full gass fra dag 1? Nei, det gikk ganske tregt. Det var kanskje et halvår der som var en ordre i uka.
Det var mye det tok ikke av. Jeg tror delvis Facebook-annonser var ganske nytta, så det var ikke helt fullutviklet. I dag er det mye lettere å starte fra scratch og holde inn på Facebook, men da funket det ikke så bra.
Hvilket år snakker vi? 2015? Nei, det var vel 14-15.
Så hadde vi bare ti timer i uka, og vi kunne jo ikke noe om klær, vi kunne jo ikke noe om nettbutikk. Det var ingen av oss som hadde erfaring med det, så vi måtte bare prøve. Men da innførte vi etter hvert et begrep.
Mange er jo kjent med ROAS, men vi begynte med ROTS, som var Return On Time Spent. Vi hadde jo bare ti timer i uka, så da var det ok, bruker vi den tiden her riktig? For eksempel med den lanseringsfesten, så brukte vi kanskje 60 timer på å få det til å skje.
På selve festen så solgte vi klær for kanskje 8000, og så var det sier 50 stykker som kom, og mest av alle var venner. Det grieste vennene du fant. Ja, ja, ja.
Men da hvor mange har du nådd til, og hvor mye har du solgt for per time da? Det var veldig dårlig. Og sammen med å selge til butikker, vi solgte litt i foldestarmperiode.
Da tror jeg vi solgte rundt 300 æster, og da brukte vi også rundt 60-70 timer på det. Da må du jo kutte prisen veldig, de krever jo hver enn tre eller fire ganger delt på utprisen. Så vi solgte faktisk klær med tap, men vi tenkte at nå får vi foten innenfor døra, så kan vi skalere opp.
Men etter et par måneder så hadde vi brukt 60-70 timer, solgt ut de klærne, men bare satt igjen med 6-7000. Hvor mye vi omsetter for per time, det funker ikke det heller. Men så prøvde vi å sende pressemelding, så brukte jeg fem minutter på en melding til D2, som ble publisert samme uka som jeg sendte mailen, og da solgte vi ut hele kolleksjonen for 150 000.
Så da var return on time spent, fem minutter brukt og 150 000 i omsetning. Det var ganske lett matte da. Så etter det så kjørte vi bare på med presse.
Jeg tror vi var i nesten alle mulige medier som var i den perioden, så var vi imot å finanservise en dag, for det var innom det meste, og det var nok det som fikk oss ordentlig et appelert i starten. Det husker jeg veldig godt, den D2-artikkel, og effekten av den etterpå, hvor du solgte ut hele denne kolleksjonen.
Hvordan måtte dere gå etter det, holdt du på å si, etter å ha masse ting på laget og være helt utsolgt på en helg? Ja, det var kjempekult, og da hadde vi selvfølgelig lyd på den Shopify-appen, så hele denne helgen ringte dere helt vilt. Da hadde vi jo funnet ut hva vi skulle forbedre på tersta, så det var jo egentlig bare å bestille nye, og få en ny å forbedre av tersta.
Da hadde vi også råd til noe mer, så da solgte vi terster, så fylte vi på det, og så kjøpte vi en piker, og så etterhvert som vi solgte ut begge D2's, så la vi til en eller annen plagg. Så over et år fikk vi etterhvert en full kolleksjon. Det var en veldig snøball-effekt, at sakte, men sikkert, så fikk vi oss denne fulle kolleksjonen, og følte at det var en jevn omsetning hele tiden.
Fortell litt om denne prosessen med de pressemeldingene, for det er jo ganske interessant. Vi har hatt et par små nettbutikker som vi har jobbet med, som også har vært så heldige. Det er veldig lokalbasert, der er det litt lettere å komme frem i lokalavisen, hvis det ikke er noe nytt som skjer i nabolaget.
Men for dere som da ikke hadde noe lokal, hva var det dere fokuserte på, for å nå ut til disse og bli plukket opp? Ja, det er et bra spørsmål, for det er ikke så lett. Vi prøver fortsatt, men vi får mye mindre nå.
Jeg tror vi var heldige med at vi hadde litt nyhetsverdi, at det var bare for høye menn. Det var ikke så vanlig. Så hadde vi startet bare på en måte et livsstilsklesmerke, som var veldig mye brand og lite nyhetsverdi, så tviler jeg på at vi hadde fått de samme pressemeldingene.
Det gjelder egentlig å finne den litt unike vinklingen, og bygge en litt kul og morsom artikkel, som gjerne journalisten trigger på. Også alltid det å ringe etter et par dager. Så sender jeg på, så ringer og liksom, ja, fikk du e-posten nå?
Ofte da kan det oppstå noe, hvis de ikke trigger helt på det. Men hva med det, eller det, eller ... Man må liksom tørre å være litt på.
Det kan være litt ubehagelig, men man må nesten tørre å masse litt, og får du snakket med de, da vil jeg si sjansene øker betraktelig. Ja, det er vel så bra. Så dere hadde 60 000 i startkapital, og så rundt 2020, så var dere rundt 3,5 millioner i omsetning.
Kan du fortelle litt om de viktigste mileperlene underveis her? Det var jo egentlig syv år med deltid, som var veldig organisk, og ikke presset frem. Men litt som jeg sa til hver gang vi solgte ut, så fylte vi på og lærte gradvis hele veien hva som funket og ikke funket, og ble eksperter på å få mest mulig ut av hver time.
Så det tror jeg er veldig bra, for det har vært en veldig viktig holdning når vi har gått fullt i dag, å ha den der mest ut av hver time-mentaliteten. De største mileperlene var å komme til den første millionen, og se at gjensuppsraten er god. Det var veldig sånn at du slipper å skaffe nye kunder hele tiden.
Og så bli veldig god på e-post, det var helt avgjørende, for da når du ut gratis, mer eller mindre, til kundeposten din. Så skjønte jeg at e-post, det må vi satse på. Det var viktig, og så, egentlig når vi kom oss til 3,5 mil, så hadde vi lyst til å begynne fulltid.
Og da bestemte vi oss for å ta en folkefinansiering. Det var en veldig stor mileperle for oss, og veldig usikker på om vi kom til å klare det, og hadde vi priset oss for høyt, og føltes litt sånn now or never. Men heldigvis var det veldig stor interesse, og vi ble egentlig fulltegnet på 19 minutter, som var rekord på den plattformen Dealfa.
Så da hadde vi jo folk som ringte og sendte meldinger, og skuffet for at de ikke hadde fått tegnet seg. Så det var litt sånn luksusproblem, og vi følte at vi kanskje hadde priset oss litt lavt og kunne hentet ennå mer, men samtidig var det et kjempeboost at så mange hadde troet på oss, og ville satse.
Og der tror jeg at, for det var bare egne kunder som investerte. Ja, ikke sant? Så liksom verdien av å ha bygget opp et godt produkt folk har troa på først, og så ta en folkefinansiering, gjerne da basert på kundene, det er veldig mye lettere enn å kjøre sånn fra scratch og prøve å sikte seg inn på eksterne folk.
Ja, ikke sant? Så nå har du liksom 300 kunder som medeire i denne folkefinansieringen, fortell litt for de som ikke helt skjønner den greien der, hvordan fungerer det i praksis, og eventuelt hvilke fordeler gir det dere som meire? Ja, vi er jo kjempeheldig som har kundene som eire, og vi kommer ofte med gode innspill og råd og tips, og det har egentlig vært superpositivt.
Og vi sender en sånn kvartalsrapport, hvor vi gir litt ekstra innsikt om hva vi driver med, hvorfor og hvilke strategiske valg vi tar, og så opplyser om omsetning og hvordan det går. Da får vi liksom noen klapp på skulderen og bra jobba og sånn. Jeg har heldigvis ikke hatt noen negative erfaringer, så det har vært utelukkende positivt.
Jeg tror at med den rapporten, så slipper du å få så mye enkeltspørsmål hele tiden. Jeg kan se for meg at det er det mange er redde for, at man har så mye med dere, at man bare må håndtere hva som skjer, men for oss har det vært utelukkende positivt, og vi har kommet med masse gode innspill.
Man kan jo også bruke dem som hjelp, hvis det er noe vi lurer på, og har fått mye gode svar. Så det har egentlig vært en veldig superkraft for oss. Det blir sånn advisory board i tillegg.
Ja, det er jo masse smarte, spennende folk som er med dere, så det kan sikkert ta enda mer tak i det, men det er en utelukkende positiv opplevelse det. Så når dere skulle ut og hente kapital, så er det liksom 10-20 prosent av selskapet, som er satt til en verdi, og så er dere på jakt etter disse per aksje, er det så og så mye, og da eier disse tre hundre denne prosentdelen til sammen.
Hvis det er utbytte, så skal de ha utbytte etter den prosenten til det, og det er egentlig den investeringen er satt på, på den måten. Ja, kjempe. Så det er i hvert fall en mulighet.
Du bør ha bevist en del først da, kom det opp til ditt nivå, før man gjerne hopper ut der. Det er ikke nødvendigvis at, altså du kunne sikkert ha gjort at vi skal produsere et nytt produkt, vi trenger kapital for dette, altså hvilken inkling brukte dere? Ja, vi var med at nå har vi bevist verdiforslaget, og ser at det funker.
Nå skal vi skalere, bli med på reisen. Ja, så jeg tror absolutt det å ha bevist noe, kan vise til at det funker, det er, det hjelper veldig det, altså de gjorde i hvert fall det for oss. Ja.
La oss gå igjennom litt tall da. Hva er omsetningen deres det siste året, og hvordan har veksten vært siden dere gikk over til heltid? I fjor så omsatte vi for 14,3.
Ja, det året vi var deltid så var det jo 3 mil, og så hoppet vi opp til 12 når vi gikk fulltid. Ja. Og da tenkte vi, nå er vi i gang, nå skyter raketten fart.
Det var liksom tripling bare på å jobbe fulltid. Så da ansatte vi tre stykker, som var kjempeflinke, kule folk, og vi gikk liksom mål inn. Og det var også det korona året, at vi gikk fulltid.
Så året etter så flata det ut, som det gjorde for veldig mange. Og etter hvert så måtte vi ta et valg om vi skulle hente mer penger og fortsette å brenne, eller om vi måtte dra litt i bremsen og starte litt på nytt. Så dessverre så måtte vi si opp de flinke folka, og gå litt tilbake til scratch, jeg og Martin.
Så det ble egentlig tre år med. med flat vekst og 12 mm i omsetning. Men så fikk vi på en måte satt oss ned og tenkte grundig og lagt en ny plan og nå er vi heldigvis tilbake på vekstsporet og ble også lønt som i fjor da.
Gikk med nesten 1,5 mm pluss. Gøy, veldig bra. Så det er, bare man kommer seg ut av en sånn nedgangsfase så er det veldig mye læring der og og helt åpenbart at det var avgjørende for at vi klarte å snu det nå da.
Ja, ikke sant. Så nå sikter vi mot 20 mm i omsetning i år og så har vi også lansert et nytt brand. Ok.
For nå har vi liksom gått opp løpet med medium tall og vi skjønner litt liksom, sånn lager man klær, sånn tar du bilder, sånn får du det på nett og sånn selger du det. Så vi var en liten skjæri på om klarer vi å gjenskape det eller var medium tall et lykketreff. Så nå har vi startet Damn Good som er egentlig super myk og digge bambustester som strammer litt rundt armen og brystet og er litt slakkere rundt magen så man ser litt mer rett og rett ut.
Yes. Så de er kjempe gode og da da omsatte vi for en mil første året bare med Facebook ads. Så det er jo beviselig lettere disse årene.
Ja, tydeligvis. Ja. Og der har du ikke nisjet til bare høye, det er for alle.
Ikke sant? Ja, ja, det er for alle. Så nisjen er bare at det er super behagelig da og bambus også er en drøm å gå med så det anbefaler jeg alle å sjekke ut.
Ja, absolutt. Og så litt som med medium tall så har vi nå har vi solgt t-skjorter i et år så nå kommer neste produkter da så nå kommer det både skjorter og ja, mer i vente. Så det er veldig morsomt.
Ja, hvis vi holder oss til medium tall først da konverteringsrate, gjennomsnittlig ordreverdi hvordan ligger det? Der er vi på 2,42 i konvertering og ordreverdi på 1,700. Ja, vanvittig bra.
Da går det an til å annonsere. Da går det an å annonsere. Der også har jeg en litt sånn for oss verdifull erfaring fordi jeg har prøvd veldig mye forskjellig annonsering og ikke minst tracking og rapportering opp gjennom alle disse årene.
Noen av de årene hvor vi tapte mest da brukte vi også mest på ads og ja, Facebook, Snapchat, Google. Gjengangeren da var at de rapporterte jo alltid en rose som var mye høyere enn på en måte matten ble til da. Så omsetningen av nettbutikken var alltid lavere enn rosen der.
Selv med type triple whale og sånne fullintegrerte sporingssystemer så addet det aldri opp. Så da begynte vi etter hvert å dra ned litt i enkelte kanaler. Til slutt så kuttet vi helt da.
For eksempel Snapchat som alltid rapporterte liksom 10 rose og sånn. Kuttet vi den helt og så så vi at ja, vi selger for akkurat det samme. Ok.
Ja, så var vi sånn ja ok, da kanskje ikke det var så avgjørende da. Så flyttet du budsjetter da? Eller var det bare back med kanal og spare det budsjettet på Snapchat for eksempel?
Ja, vekk og spare. Så da fikk vi jo det igjen på bunnlinja da. Ja.
Og da kan du si 1000 kroner dagen hvis du bare kutter det flatt så er jo det 365 000 i året. Så, men det finner du ikke ut før du skrur av helt. Det var jo selvfølgelig skummelt men vi bare prøvde og for oss så ga ikke det utslag.
Vi økte jo faktisk omsetningen. Så samme med Google da dro ned mye mer enn ja, enn det de rapporterte at vi omsatte for. Så, ja, kan vi gi en liten oppfordring på det da?
Det er å finne den fasiten. Altså finne det tallet som du kan stole på. Altså det er veldig vanskelig for det at uansett om det er fra e-post eller fra direkte eller fra en sosial i media så er det liksom alle sier jo at det er de som står på salget.
Ikke sant? Og så må du på en eller annen måte bare liksom ok, dette er min sannhet. Ikke sant?
Ja, ja, ja. Akkurat det. Det er veldig vanskelig.
I hvert fall at det er cookies og det enn det andre så blir det ikke akkurat lettere. Nei. Akkurat det.
Så for oss så ble den letteste måten å finne fasiten å bare skru helt av. For da er du i hvert fall helt sikker på at det ikke kom derfra. Ja, ikke sant?
Så, ja, det var litt av nøkkelen for at vi ble lønnsomme i fjor. Ok. Veldig, veldig varifullt.
Så, du snakket om e-postmarkedsføring og sånt. Nettbutikkplattform, hvilken bruker dere der og hva bruker dere på e-postmarkedsføring? Vi bruker Shopify.
Det har vi egentlig gjort helt siden vi startet. Og det har funket super sømløst og veldig digg. Og har på en måte vært i systemet deres i hele den veksten til Shopify også.
De har jo blitt norme. Ja. Så veldig kult å bare sitte og ikke gjøre noen ting og plutselig har du 14 nye features bare fordi de jobber på.
409 i året, eller halvåret, er det veldig sånne sommerslipp og vinterslipp. Ja, ja, ja. Så det, jeg har jobbet litt med, eller jeg har jobbet i software og utvikling.
Så jeg kan alt om å bruke tid på å utvikle små features. Så det å bare sitte og få det gratis, det er mega luksus. Ja, Shopify for oss har vært helt overlegget.
Og på e-post, da er vi på Klavio. Da var vi på Mailchimp før, men så kom Klavio og var mye tettere integrert med på en måte e-commerce og den salsbytten, og følger vi fikk mye mer utbytte der. Så man vet ikke hvordan Mailchimp er nå lenger, men for oss har Klavio vært helt super og så markant økning i alle tallene.
Når vi bytter til de. Ja, dere er jo veldig åpne om den produksjonen deres, altså den av Portugal her, og inne på nettbutikken deres, så kan vi nesten se alle fabrikkene deres også, med adresse og nesten telefonnummer, hvis man vil gå inn og på en måte lage det samme. Hvorfor er åpenhet så viktig for dere, og hvordan reagerer kundene på det for eksempel?
Vi har jo veldig lyst til å være åpne og ikke skjule noe, så det å linke til de fabrikkene er helt problemfritt for oss. Hvis noen skulle ønske å produsere oss de, som et resultat av at vi har på en måte linket til de, så er det bare helt supert. Jeg tror det kanskje var litt mer føretid at det var en hemmelig hold med at man ikke skulle få produsere på samme fabrikk.
Det var i hvert fall litt sånn vi tenkte i starten, nå har vi funnet denne. Så jeg vet ikke om det er derfor det ikke har vært så vanlig å vise det før. Jeg tror ikke det har så mye med kundene å gjøre, men vi er i hvert fall trygge nok i oss og vet at det er gode, solide fabrikker, så å vise ut det er fint.
Kvaliteten har jo også blitt fantastisk etter hvert. Faktisk så bra at dere tør å gi en 30-dagers hel fornøyd garanti, som er mer enn dobbelt så mye som loven sier. Ganske modig.
Hvor mange er det som faktisk benytter seg av denne? Har det hjulpet noe på bunnlinjen, eller gjort noe på bunnlinjen i hele tatt? Vi har veldig lav returate generelt, så vet jeg ikke om den fornøyd garantien gjør at den er høyere eller lavere enn den burde vært.
Det var litt sånn fra da vi startet selskapet, at vi alltid skal være veldig kompis med kundene våre. Følte at når vi satt så tett på med få antall kunder i starten, så så vi at de gangene vi var supergreia, så fikk vi igjen med Tiggangeren. Da ble det veldig fan av oss, og skulle ut og fortelle alle vennene sine om oss.
For eksempel at noen fikk en tester med Hurley, så sendte vi to nye i stedet for en eller sånn type ting. Det har vært litt sånn filosofi at man har ikke noe å tjene på å være kjip, man har alltid noe å tjene på å være ordentlig. Så langt det lar seg gjøres så prøver vi å være så hyggelig som mulig med kundene våre.
Da må vi også stå inne for at hvis man har kjøpt et plagg og brukt det og ikke er fornøyd, så er det en sliten opplevelse. Så da vil vi heller at de kan få en penger og kanskje fremstake oss til noen andre, eller bytte det plagget eller lignende. Så vi tror at totaliteten av å ha den garantien er at det går positivt for oss og for kunden.
Jeg tror kundeservice er alfa og mega i disse dager. Så se på VG i disse dager når vi spiller inn. Det er noen som gir skikkelig hardt vær for å stå fast på kravene at den maskaren fungerer som den skal.
Så det er liksom det å bare gi det litt ekstra og bare innrømme at ok, her har vi trådt feil eller gjort noe. Selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser, ikke sant? Og bare yteservice, da kommer du så mye lenger tror jeg.
Ja, og det koster så lite for oss i Kroner og Øre at de som er enda større er bare smålig når de begynner å krangle på for eksempel en maskare. Man blir jo bare mega irritert og provosert. Det er liksom, kom igjen, vær litt ordentlig.
Og så har dere gjort sånn som er vanlig når man vokser litt som nærbutikk, så tenker man alltid på utlandet. Vi har jo en del mastermind-studenter i Monaco som begynner liksom fra børjan av, fra null til to millioner, og så etter 14 dager med nettbutikk så skal vi til Sverige. Vi skal til Danmark.
Vi skal til Tyskland. Det kom TV-besøkene fra Tyskland. Vi må åpne hvordan fungerer det, ikke sant?
Men dere har vært til Sverige, Danmark og Tyskland nå. Få se litt om erfaringen når dere fant ut dere skulle åpne. Dere har jo mediumtall.com som vi regner med er for de markene der.
Er det noen forskjeller på disse markene? Og eventuelt ser dere noe større potensial fremover? Ja, jeg tror bare for å kommentere det første du sa, at man liksom skal rett ut i verden.
At vi ventet i hvert fall til vi var på 10 mil og følte vi hadde et godt bevist konsept i Norge. Og det handler også litt om den læringen. For det tar litt tid å finne ordentlig produktfassform og marketingfassform og alt.
Så det blir jo bare en mye dyrere læring hvis du skal dreve å lære samtidig som det er i tre forskjellige markeder. Så å komme til en viss størrelse og få bevist litt før man går ut det tror jeg er veldig lurt. Vi har satt opp et lager i Nederland som kan shippe til hele verden.
Så vi har to lager da. Et som bare er i Norge og et som er utelukkende internasjonalt. Fra det lageret så har vi knyttet den medium12.com.
Og det var så delvis litt fordi det var såpass nisjettet at vi følte det var riktig å gå ut tidlig da. Da traff vi veldig bra i Sverige, Danmark og Tyskland. Egentlig måten vi rullet på var det var å kjøre ads i hele Europa i to uker.
Og så etter to uker så så vi hvor kom de kundene fra. Og så bare fortsatte vi de landene der da. Ja, ikke sant.
Så det var en kostnadseffektiv måte å få sjekke litt produktmarkedsbytt. Ja, absolutt. Nederland da.
Nederland har masse høye menn. Men de har kanskje også en industri som lager klær for masse høye menn. Det er akkurat det.
Det er i alle fall hypotesen vår. Vi har prøvd mye i Nederland. Også er vi blant annet med i de høyes klubb i Nederland.
Som har et sånn månedlig tidsskrift hvor vi har en annons og sånn. Så ja, vi har kunder fra Nederland. Men jeg tror der er de så høye at der er de klærne mer tilpasset.
Og det var så sett når vi har vært i Nederland. Så derfor tar vi ikke det like mye av. Når det koster dobbelt så mye å kjøpe en kunde fra Nederland som Sverige.
Så gidder vi heller ikke å presse det fram. Så det er mer å gå minst til motstandsvei og der man kan skalere litt. Er det andre forskjeller du ser i markedene?
Som er vanskelig for Sverige, Danmark og Tyskland som dere har fokusert på? Er det en annen måte å gå frem på når du skal snakke til de ulike markedene? Ja, kommunikasjonen har vært egentlig ganske lik.
Og det tror jeg gjelder generelt for Sverige og Danmark. Tyskland er kanskje litt annerledes, men de er veldig like oss. En ting vi så veldig tidlig er at særlig Tyskland har en returkultur.
Det var nesten tre ganger så høy returrate fra Tyskland som de andre landene. Jeg tror altså landet rett og slett har ødelagt hele markedet. Det er for alle, ja.
Og de begynner å dra ned det nå og skjønner at de ikke kan holde på sånn. Så det er litt synd at de returnerer så mye. Men utover det så har det funket helt greit å selge der også.
Er det noe dere ser på fremover? Er det andre markeder dere tenker dere inn i? Eller er det noe stille og rolig?
Vi har fått veldig mye organisk trafikk, særlig fra USA. Så det fjerde største markedet vårt er USA, uten avancering. Men nå har det blitt diverse tålsatser og sånn.
Vi har ikke ambisjoner om å følge opp det akkurat nå. Kanskje når de legger ned det. Det er også en helt annen lagersituasjon.
Det koster veldig mye å sende fra Nederland dit. Så da må man nesten bestemme seg for å ha et lager i Nord-Amerika. Det er som med å produsere i Nord-Amerika for at det skal gi mening.
Ja, ikke sant? Selvfølgelig er det ikke det meningen for oss. Men rent organisk er det jo enormt med trafikk og kunder derfra.
Så det er liksom en åpenbar mulighet. Visjonen ligger jo fremdeles i bunna. Å bli verdensledende innklær for høye menn.
Så hvor realistisk er den når du ser på de andre utfordringene som ligger der? Det går jo litt igjen at det ikke er så mange brands til høye menn. Og de som vi tror er ledende.
Dessverre er det ikke noen markedsrapport for klær for høye menn som kommer årlig. Så vi kunne fått full oversikt. Ligger ikke den i nyutskrevet fra Nederland?
Ja, hva skulle du tro det? Jeg har jo vært kreativ med chatgruppet for å få ut noen rapporter. Vi tror de som heter 2Tall, som er britiske.
De er nok de største. De anser i hvert fall chatt at de omsetter for rundt 50-60 mil. Det er ikke så langt unna.
Så vi føler at særlig design og klesmessig så er vi ganske overleggende av de. De har en enkel design og en enkel look. Vi tror ikke de nødvendigvis bruker så mye tid som vi gjør på selve plaggene.
Akkurat der føler jeg vi er best allerede. Så det er det å få noen kunder til at vi overgår de og kan bli de største. Ja, så bra.
Til slutt, hvis vi skal lære bort noe til de lyttene. Nå har det kommet mange nuggets allerede. Likveldig godt return of time spend.
Den tror jeg mange bør give inn i chattypti og prøve å lage seg et regnestykke på. Men hva er de andre, det viktigste rådet for de som tenker å starte nettbutikk eller er i startskope med sin nettbutikk? Hva er det beste rådet du kan dele med de?
Det beste rådet er veldig enkelt. Du må bare komme i gang. Du må bare starte i dag og få det live.
Ikke sitte og dvel på noe mer. Bare gjør det som må til for å begynne å selge. Etter det må du bare prøve alt mulig til du finner din måte å nå gjennom på.
Når du først er i gang så er det å ikke gi seg. Du må bare stå i det. Vi var på syv år som sideprosjekt.
Det var ikke alltid like gøy. Jeg er veldig overbevist om at hvis man bare hele tiden prøver noe nytt og ikke gir seg så kommer du til å finne ut av det til slutt. Det er noe du visste, bare få det ut.
Kjempe, veldig godt råd. Takk for praten, veldig kjekt å bli kjent med deg. Jeg gleder meg til å møte deg i person, ansikt til ansikt.
Kanskje litt vanskelig, jeg er 1,80 m så du er litt høyere enn meg akkurat der. Ja, jeg får bøye meg litt mer på knæet. Takk igjen for praten, og så ønsker jeg en super fantastisk dag.
Takk skal du ha.