[Speaker 2]
Sine Stokke. Velkommen til oss i suksess med netthandel.
[Speaker 1]
Tusen takk. Takk for at jeg får komme.
[Speaker 2]
Bare hyggelig. Du er daglig leder og grunder av Elm Organics. Kan du huske tilbake til det spesifikke øyeblikket som gjorde at du og din mor bestemte dere for å starte Elm Organics?
[Speaker 1]
Det startet med at jeg var omkring 12 år gammel. Vi stod på badet hjemme. Moren min hadde kommet over en nettside som heter EVG Skin Deep.
Du kan søke på et produkt, ingrediens eller et merke. Du får opp ulike parametre. Hvilken påvirkning har det på miljøet?
Er det hormonforstyrrende stoffer? Vi begynte å sjekke produktene vi selv hadde på baderomsiden. Det var et mylder av kjemikalier.
Veldig overraskende. Vi bærte ut poser med alle våre produkter. Vi fant ut at dette ikke vi kunne bruke.
Så gikk årene. Moren min har alltid vært interessert i dette med rene produkter, mat, kosthold og helse. I mellomtiden ble jeg utdannet kjemiingeniør med spesialisering i miljøteknologi.
Da fant vi ut at vi både kunne gjøre noe med dette, og vi ville gjøre noe med det. Så begynte jeg på master i ledelse av teknologi på NTNU i Trondheim. Under denne masteren begynte vi å utvikle selskapet og formulasene.
Så solgte jeg bilen min. Så gikk jeg og moren min inn 50-50 og startet selskapet og reisen med Elm Organics.
[Speaker 2]
Fantastisk. Har du klart å bruke noe av det som kjemiingeniør og master i ledelse av teknologi? Hvordan bruker du denne kompetansen på utvikling av produktene?
[Speaker 1]
Det er en utrolig verdifull kunnskap å ha med seg. Denne forståelsen med ingredienser, produkter og produktutvikling. Vi har ikke det som kalles for white label produkter.
Det er samme formular som bare brukes for mange ulike selskaper. Du putter det i en ny emballasje med andre farger, en ny logo og så videre. Så selges det.
Det er jo samme greier. Vi lager alt fra scratch. Det har vært min stor interesse.
Å dypdykke inn i ingredienser, forskning og hvordan man skal utvikle dette. Det har vært veldig verdifullt å ha med den kompetansen inn i utviklingen av produktene våre.
[Speaker 2]
Du har tatt en litt annen retning enn noen som har hørt på denne podcasten før. Vi har snakket med et par andre nettbutikker som har jobbet på kjøkkenbenken og funnet planter. Men dere har gått litt i en annen retning.
Kan du fortelle litt om den veien deres?
[Speaker 1]
Det har ikke vært bare å utvikle de produktene vi har utviklet. Det har vært en ganske lang reise. Men vi visste at vi ville gjøre dette, og vi ville satse ordentlig på det.
Vi startet utviklingen når jeg tok master. Det var veldig fint, for da hadde jeg to år hvor jeg jobbet med utviklingen av selskapet. Uten at jeg var avhengig av å leve av det.
Jeg studerte master i Trondheim, og på dagtid utviklet selskapet på kveldstid på Facetime med mamma i Oslo. Det var veldig fint. Det gjorde at vi hadde bygget et ganske godt fundament før vi lanserte høsten 2021.
Samme år som jeg leverte masteren. Det ga oss en veldig medvind ved at vi hadde allerede brukt to år på utviklingen før vi lanserte. Det har ikke vært bare å utvikle det.
Det har tatt veldig lang tid å utvikle og pushet grensene til laboratoriet. Som også har utrolig god og verdifull kompetanse med det de sitter på. Sammen har vi utviklet produktene.
Det har vært en veldig spennende reise, og er fremdeles en spennende reise med vår produktutvikling.
[Speaker 2]
Fortell litt om de utfordringene dere har møtt på. Du skal produsere økologisk, du skal ha certifikater, regne produkter. Samtidig skal det fungere å ha en form for effekt.
Hvordan har du klart å jobbe med det?
[Speaker 1]
Det har vært en utfordring. Tradisjonelt sett ser man på økologiske produkter som er rene, men i en pappemballasje. Det er den forståelsen man har til økologiske produkter.
Dette ville vi redefinere. Vi ville gjøre at de er rene, certifiserte og clean av alle disse stigekjemikaliene- vi i dag finner i kosmetikk, hår- og hudpleieprodukter. Samtidig skal det være effektivt.
Det skal være dokumentert effekt. Spesielt når jeg refererer til hudpleieserien vår. Det skal fungere.
Hvis det skal være bærekraftig, må produktene levere. Også på utseende, duft, funksjonalitet og så videre. Det har vært krevende å få til, og det er derfor det har tatt så lang tid.
Hudpleien vår begynte vi med i 2019 å utvikle, og vi lanserte det november 2024. Det har vært krevende, og det er også fordi vi ikke ville lansere noe- før vi virkelig var fornøyd, og vi kunne tikka opp alle disse punktene.
[Speaker 2]
Ja. Jeg forstår at bærekraft er veldig viktig for dere. Hvordan jobber du med bærekraft gjennom hele verdenskjeden?
En ting er at det skal være bærekraftig, men så har du en ballasje. Hvordan det sendes ut og hele pakken. Hvordan jobber dere der?
[Speaker 1]
Bærekraft er utrolig viktig for oss. Det er som en grunnmur i hele selskapet vårt. Mange tror at den økologiske sertifiseringen vi har heter Ecoset Cosmos Organic.
Det er den strengeste og mest anerkjente sertifiseringen vi har i dag, globalt, innen økologisk kosmetikk og personlig pleie. Det er mange som tenker at dette er et krav om økologiske ingredienser, eller noe som handler om økologiske ingredienser. Men denne sertifiseringen handler om så mye mer.
Hjelp fra ingrediensene, produksjonsmetode. Det må være miljøvennlig produksjonsmetode. Etisk hentede ingredienser.
Det er krav om resirkulert emballasje. Det er hele spektret. Det er krav om selvfølgelig også økologiske ingredienser.
Det er en stor liste med nei til hva du ikke får lov til å bruke. Det synes vi er kjempefint at det er så strengt. De kommer på besøk en gang i året, her på kontoret vårt.
De går gjennom absolutt alt av det vi gjør. De gjør revalderinger hvert år på strengere krav. Det er veldig krevende å bære denne sertifiseringen, men veldig viktig.
Det betyr mye for oss. I tillegg til det, var det høsten 2023, så klimakompenserte vi selskapet vårt for første gang. Det er ingen krav om å gjøre det.
Det er veldig få i Norge som har gjort det til nå. Det gjorde vi for andre gang i høsten. Det var oktober 2024.
Med en stor algoritme som beregner alt CO2-utslipp vi har hatt som selskap, så kompenserer du ved å støtte et utvalgt prosjekt. Du klimaneutraliserer alt CO2-utslippet. Da valgte vi å støtte et prosjekt som planter mangrove trees.
En havskog, på en måte. For å binde CO2. Det er veldig fint.
Det er ingen krav om det, men det er veldig viktig for oss å gjøre det. Bærekraft er superviktig.
[Speaker 2]
Ja, jeg skjønner. Dere er et relativt nytt merke, og det påstår på markedet. Dere er ikke alene.
Det er veldig mange store aktører i det samme markedet. Hvordan føler du at dere klarer å skille dere ut blant alle de?
[Speaker 1]
Kosmetikk og skjønnhetsindustrien er enorm. Det er masse konkurranse der. Men av all den forskning vi har gjort i dag, med andre bransjer, både i Norge og i utlandet, så klarer vi ikke å se at det er noen som leverer det vi gjør.
Det jeg mener med det, er at du har de som leverer økologiske produkter. Det finnes mange andre som gjør det. Men der treffer vi også på at vi har dokumentert effekter.
Vi har fokus på at produktene skal gi en følelse av velvære. Det samme gjelder high-end produkter fra kjente luksusmerker. Vi er også i det segmentet med hvordan vi er og hele merkevaren vår.
Men i tillegg har vi da Ecosert. Vi er økologiske. Vi har uten alle disse kjemikaliene på bærekraftspaspektet.
Vi har hele pakket. Det har vært viktig for oss fra starten. Å kunne tikke opp alle disse boksene.
Det gjør at vi skiller oss ut. En annen ting med det, er at det er mange bransjer der ute som velger noen av produktene sine som sarkifiserte, og andre ikke. Dette skaper veldig mye forvirring.
Da har du en assosiasjon til at dette er litt renere. Men hva med det produktet? Det er en jungel av informasjon.
Det er vanskelig for en forbruker å orientere seg i hva som egentlig er rent. Mange leker seg også med ord som naturlig eller vegansk. Som for så vidt er veldig bra.
Vi har også en vegan & cruelty-free sarkifisering på våre produkter. Men det betyr ikke at produktene er fri for skadelige kjemikalier. Det skaper veldig mye forvirring der ute.
Fra vår side har det vært viktig å ha sarkifisering på alle produkter vi lanserer. For det skal aldri være tvil om hvilken standard vi har.
[Speaker 2]
Skjønner. Veldig spennende. Og selvfølgelig veldig krevende å få til.
Når fikk dere lansert nettbutikken for første gang? Hvilke år var det?
[Speaker 1]
Det var høsten 2021.
[Speaker 2]
Og så har det gått et par år. Så finner dere ut, som jeg har forstått i 2023, at dere skal gjøre litt B2B. Gå inn på hotellmarkedet.
Som i Norge er det ikke så enkelt å bare få en avtale med hoteller for å kjøpe inn deres produkter. Fortell litt om den reisen der. Er du inne på over 24 hoteller nå?
[Speaker 1]
Nå er det faktisk over 50. Så det på reisen med hotellmarkedet har vært veldig spennende. Vi visste ikke helt hvordan det var, for vi måtte rette til oss både B2C og B2B når vi lanserte.
Både med nettbutikk og fokus mot hoteller. Så det var litt splitt i to veier. Men det har vært overraskende hvor bra det har gått med hoteller.
Vi ser at hoteller også har kommet til oss og tatt kontakt. Vi tikker på en måte av at det hotellene er på utsikt etter, at det er fine kvalitetsprodukter som også har dette bærekraftsaspektet. For hoteller er bærekraft utrolig viktig.
Det er både noe som vi ser at hotellene ønsker å ta ansvar for, og hotellgjestene etterspør renere produkter. I tillegg at det norske spiller veldig godt inn på det norske hotellmarkedet. Så det har vært en veldig spennende reise.
[Speaker 2]
Når du sier det sånn, så tykker det av veldig mange bokser. Det er veldig enkelt og helt riktig. Hotellene må jo følge de fleste av disse reglene.
Dere gjør det mye enklere for dem å følge disse reglene. Så det er veldig bra.
[Speaker 1]
Jeg var i London i høst. Vi har sett et litt skifte fra den tradisjonelle øko som står på en trehjule, til at økologisk har begynt å bli litt mer lukrativt. Jeg var på et hotell i London og gikk ned i spaavdelingen der på en av de fineste high-end hotellene, bare for å sjekke hva slags produkter de har i spaen.
Er det de selger av skincareprodukter? Til min overraskelse var alt økologisk. Alt fra produktene de solgte til oljene de brukte i treatment.
Alt var økologisk. Dette er en av de fineste high-end hotellene. Det var litt spennende å se dette skifte fra øko til at økologisk er luksus.
Det er det virkelig.
[Speaker 2]
Ja, ikke sant? Det koster ofte litt mer for å trykke av alle disse boksene. Så det blir oppi der.
I 2024, vil jeg ha lagt bak oss 2024 nå, når vi spiller inn denne episoden, så har dere klart å øke omsetningen med 162 % i nettbutikken. Hvordan har dere klart det? Er det en TikTok-dans?
Eller er det et eller annet av han som har slått til her?
[Speaker 1]
Det er flere ting som spiller inn til denne veksten. Allerede i januar er vi opp 258 % sammenlignet med januar i fjor. Vi må nok allerede revurdere tallene våre for året.
Det er nok også mye investering vi har lagt inn i nettbutikken. Men også skincare-lanseringen, hudpleien som kom i november, som har fått en fantastisk mottagelse. Men det er flere ting som spiller inn i denne suksessen.
Blant annet at kvalitetsprodukter i bunn er viktig. Det gjør at vi har ekstremt lojale kunder. I januar var det vel en 50 % returnering.
Vi ser at vi har veldig lojale. Når de oppdager elm, har de tillit. De blir lojale, og de kommer tilbake.
Det å ha kvalitetsprodukter i grunn som leverer, det er superviktig og har vært veldig viktig for oss. Det at vi har en ganske unik founder story bak brandet, har også vært veldig viktig. Nå har vi jobbet mye med å kommunisere i 2024, med mor og datter, og founder selv som er utdannet kjemiingeniør.
Den kompetansen jeg har gir tyngde og tillit til kundene våre. Det har vært viktig. Hele kundereisen vår er noe vi har fokusert mye på.
Alt fra når en kunde ser produkter, enten gjennom en annonse eller kommer inn på nettsiden. Hvordan går gangen i det? Vi selger velværeprodukter.
Det å kommunisere dette visuelt, med bildene og duftprofilene. Vi bruker naturlig duft, men duftprofilene har også vært viktig. Du føler nesten at du kan lukte produktet, ta på produktet gjennom produktbeskrivelser og bilder, og gjøre hele denne reisen veldig sanselig.
Det har også vært viktig. Det er litt morsomt med nyhetsbrev. Det var noe vi var veldig forsiktige med i starten.
Uten å ha sett på data, tenkte vi at man kan bli irritert av å få mye nyhetsbrev. Det kan være litt slitsomt, og vi skal være veldig forsiktige med det.
[Speaker 2]
Vi har veldig mange kunder som snakker om det samme. Vi skal ikke forstyrre så mye. Plutselig sender de ut en e-post i uken, og så begynner det kanskje med to e-post i uken.
Vi tjener jo penger på dette. Folk har jo sagt ja til å få e-post. Så sender vi de e-post, og så omsetter vi.
[Speaker 1]
Det er nesten litt komisk. I starten var vi sånn at vi sendte ut en gang hver tredje måned. Det var kjempelite.
Så begynte vi å øke det kanskje en gang i måneden. Så begynte vi å fokusere på innholdet i nyhetsbrev. Det var ikke bare salg, salg, salg, masse produkter og alt mulig.
Det var også en verdi, det var content. Hvis du hadde kjøpt en bodybrush, så fikk du kanskje et nyhetsbrev om hvordan du tar vare på den. Hvordan får du maks ut av det?
Vi sendte ut ting som handler om hva du skal se ut til i butikken. Hvordan unngår de verste kjemikaliene? Mye mer contentbasert også.
Det vil jo folk ha, og det har fungert utrolig bra. I 2024 stod nyhetsbrev for 59% av omsetningen.
[Speaker 2]
Det er fantastisk å høre. Vi sier alltid at e-post, nyhetsbrev, det bør stå for 30% av omsetningen til enhver nettbutikk. Dette viser jo bare at jo mer man fokuserer på det, men også på hva man har i nyhetsbrevet, det er utrolig viktig.
Kan du fortelle litt om den andre stacken din? Hvilke nettbutikkplattformer bruker dere?
[Speaker 1]
Vi bruker Shopify. Det har vi gjort siden starten. Det har vært kjempefint, i hvert fall for meg som ble litt dyttet inn i det i starten.
Uten å ha så mye erfaring med netthandel, så var det overkommelig. Og så er det veldig enkelt å jobbe med Shopify. Så jeg har vært veldig fornøyd med det.
[Speaker 2]
På e-post bruker dere?
[Speaker 1]
Klavio.
[Speaker 2]
Ja, det er bra. Så det er en vanlig stack der. Dere annonserer, er dere på alle flater, eller har dere funnet ut av at det er noe som passer bedre for dere?
[Speaker 1]
Vi er med digital annonsering. Så er vi på Meta, Insta, Facebook og Google. Og så er vi veldig på å begynne på TikTok.
Fordi vi ser at vi har en kundegruppe nå, som er veldig sterk. Hva kan man si? 40+.
Men det her er jo et brand som også har veldig potentiale til yngre generasjoner. Så det er noe vi kommer til å fokusere på i 2025. Gjennom for eksempel TikTok, Snapchat og for eksempel Pinterest.
[Speaker 2]
Jeg vil i hvert fall anbefale Snapchat i tillegg. Det passer veldig godt i det segmentet som du snakker om, 40+. Det høres rart ut at de er på Snapchat, men Snapchat er den andre største nettverket vi har i Norge.
Så den er utrolig viktig å få med der. Jeg føler at du er en ung grunn, da. Det høres ut som om du har holdt på i en evig tid.
Men jeg ser at du er en ung grunn. Hvordan balanserer du dette med både daglig leder, produktutvikling og innovasjon? Hvordan balanserer du alt dette?
[Speaker 1]
Dette med produktutvikling, det synes jeg er innmari gøy. Det er noe jeg føler at jeg er veldig god til. Det er det som gir meg veldig mye energi.
Jeg har nesten ikke lyst til å legge meg om kvelden. Jeg synes det er så gøy å jobbe med ingredienser og forskning. Det er flammen for meg.
Men når du er grunder, må du ha på deg forskjellige hatter. Det er sant. Men det er også utrolig lærerikt.
Jeg gikk rett fra studiet og ble plutselig markedsjef, e-komm-manager, økonom, somansvalg. Alt sammen ble jeg hatter som jeg måtte ha på meg. Det var mye å håndtere i starten, men også veldig gøy.
Jeg ble veldig sulten på å lære og mestre. Jo mer jeg mestret, jo mer energi fikk jeg. Det er fremdeles mange hatter på hodet, men det er gøy.
Det er veldig gøy.
[Speaker 2]
En av de største lærernummerne du har hatt fra de første årene som grunder, hva vil du tenke at det kan være?
[Speaker 1]
Jeg tror mange som har startet eget selskap kjenner seg litt igjen i dette. Men når du starter din egen bedrift, så står den deg veldig nært. Det blir veldig personlig.
Jeg synes det var utfordrende at når ting gikk etter planen, som det ofte ikke gjør når man har en grunderbedrift, man støter på veldig mye utfordringer, og ikke blir så påvirket av det. Det var jeg veldig i starten. Det høres kanskje litt klisjé ut å si «ikke være redd for å feile», men det er noe virkelig i det.
Etter hvert ble jeg mer uredd. Det å feile var ikke noe negativt. Jeg lærte bare av det.
Jeg ble klokere. Det ledet meg på riktig vei. Man kan alltid se tilbake og si «det gikk ikke etter planen», men jeg ville ikke vært her jeg er i dag hvis det ikke hadde skjedd.
Det å stole litt på den prosessen. Det er ikke så skummelt å feile. Være mer uredd og bare stole på at du er på riktig vei.
Moren min og min co-founder, Lynn, hun pleier ofte å si til meg når ting ikke helt går etter planen «stay curious». Den syns jeg er veldig fin. Det er alltid noe spennende som kommer ut av det.
Det åpner veien for at nye og spennende ting kan komme inn. Så «stay curious».
[Speaker 2]
Akkurat det med «stay curious». Hvilken planer har dere fremover? Alt fra produktutvikling til innovasjon.
Du er en del av det grønne skiftet. Det er jo ikke ferdig gjennom det.
[Speaker 1]
Nei.
[Speaker 2]
Hvilke planer har dere fremover?
[Speaker 1]
Vi jobber masse med produktutvikling fremover. Både mer kortsiktig og langsiktig. En av de mest søkte produktene er økologisk deodorant.
Det er faktisk toppsøket. Det har vi jobbet med i flere år nå. Men nå er produkten endelig ferdig.
Vi jobber bare med «final touches» på etiketten og på designet. Så lanseres den om noen få måter. Så det er veldig gøy.
[Speaker 2]
Er det krem eller rull?
[Speaker 1]
Det er rull. Så vi holder også på med å utvikle en «refill»-løsning for det. Som kommer litt senere.
Og så er det selvfølgelig økologisk sertifisert. Uten alle disse aluminium og parabenene. Så det blir veldig bra.
[Speaker 2]
Absolutt. Dere driver kun i Norge nå, ikke sant?
[Speaker 1]
Ja, nå gjør vi det.
[Speaker 2]
Hva er planene der fremover? Skal vi ta over Sverige? Skal vi vise dem litt hvem som er sjefen her?
[Speaker 1]
Vi ser at Elm har et veldig stort potensiale. Vi har produktene. Vi er på riktig tid.
Og det er en økende global trend på «clean beauty». Så vi er veldig interessert i Danmark i første runde. For de har allerede kommet veldig langt innenfor rene skjønnhetsprodukter.
Og generelt sett økologi. Så vi er akkurat nå ferdig med utviklingen av engelsk nettside. Og så er vi snart ferdig med dansk.
Så med våre produkter er det åpent for mange markeder. Men det er der vi tenker å starte.
[Speaker 2]
Det tror jeg er veldig fornuftig. Veldig mange går Sverige alltid først. Men det er ikke alltid at det bare er klipp og lim.
Så det er kanskje smart å prøve i en annen retning. Og så er det alltid dette med hvor lagret skal være. Det er noe av det andre som gir utfordringer.
Men det er veldig gøyt. Det blir veldig spennende å se hvor det tar dere. Og med en gang det er en engelsk nettside, så er det bare distribusjon som alltid blir den store utfordringen.
Og selvfølgelig markedsføringen i alle de andre kanaler. Så det er veldig spennende. Jeg føler vi lærte veldig mye.
Har du noen tips til slutten for nye nettbutikkgrunner som sitter og tenker hvordan vi kan komme litt videre?
[Speaker 1]
Ja. Noe av det som vi gjorde veldig bra i 2024, som i hvert fall har hjulpet oss, det går litt tilbake til våre. Det som har funket bra, men dette med nyhetsbrev.
Ikke vente for lenge med det, for det funker. Kundeloyalitet og reviews har vært superviktig for oss. Vi ser at vi får gode reviews, og det bruker vi masse på nettsiden og sosiale medier.
Det gir en trygghet til nye kunder. Vi bruker det i digital markedsføring. Det fungerer utrolig bra.
Se hva andre gjør i din bransje. Hva gjør de bra? Hvorfor gjør de det bra?
Hva fungerer? Hva gjør de ikke bra? Ta lærdom av andre.
Det er mye å hente der.
[Speaker 2]
100 prosent. Det er akkurat sånn det er. Du kan alltid gå inn på elmorganics.com.
Det er der man finner dere. Man ser hvordan dere har satt det opp. Produktbilder og alt sammen ser fantastisk ut.
Det tror jeg har mye av æren. Det ser profft ut fra dag én. Hvis man har lyst til å stille deg spørsmål, hvordan kan man komme i kontakt med deg?
[Speaker 1]
Jeg kan både sende til min e-post, som er sine at elmorganics.com. Og for eksempel via melding på Instagram. Det er lett å komme i kontakt der, hvis man vil det.
[Speaker 2]
Kjempe. Vi tar og linker til de to i show notes under denne episoden. Tusen takk for praten sine.
Veldig hyggelig å bli kjent med dere. Kanskje vi tar og oppgjentråden om et års tid. Da ser vi hvor dere er.
[Speaker 1]
Det er spennende.
[Speaker 2]
Nå har dere tatt over Danmark og kanskje resten av kontinentet.
[Speaker 1]
Kanskje resten av verden. Vi får se.
[Speaker 2]
Tusen takk for praten sine.
[Speaker 1]
I like måte.