I dag skal det handle om å drive fysisk butikk kontra å drive nettbutikk. Velkommen til Netthandelspodden. I denne podcasten guider vi deg gjennom hvordan du kan drifte og skape vekst i din nettbutikk.
Vi har lang erfaring inni netthandel og ønsker å dele alt vi har lært og nettverket vi har bygget opp, til å gi deg enkle, konkrete råd som du kan ta i bruk i hverdagen din.
Hver episode har et ressurser knyttet til seg som du kan laste ned på netthandelspodden.no. Thomas, vi fornyer oss. Det vil si vi har prøvd å gjøre ting litt annerledes denne gangen.
Ja.
Denne episoden handler jo om det å drive fysisk butikk kontra å drive nettbutikk. Og det er ingen som vet mer om det enn de som faktisk har erfaring fra begge deler.
Stemmer.
Så det vi har gjort det er rett og slett å intervjue to personer. Den ene er Lise Dingstad som driver Frukken Diana Salonger, og den andre er Trine Vilhelmine Rønnevik i Kunstkolonialen.
Så vi tok en prat med de for å forstå litt mer om fordeler og ulemper, hva man skal tenke på, utfordringer og så videre. Også full disclosure, i hvert fall fra min side, Frukken Diana Salonger er en kunde av oss, og du har jobbet også med det tidligere.
De har ikke tilfeldig valgt disse her. Vi har valgt dem fordi de er flinke både i fysisk butikk og på nett. Og grunnen til at vi vet det er fordi vi begge to har hatt dem som kunder.
Så det er liksom det jeg har sagt.
Sånn er det.
Men dette er spennende, og vi tror det kan bli spennende å få inn noen andre stemmer og noen andre tanker rundt dette. Og det første som vi spørte Kunstkolonialen om var jo da, hva er egentlig forskjellen på fysisk og på nettbutikk?
Den største forskjellen på å drive fysisk og på nett, det er jo at når du driver fysisk så forholder du deg ganske mye til en dør du låser opp på et visst klokkeslett og lukker på et visst klokkeslett. Mens når du driver på nett så er du sånn sett på 24 timer i døgnet. Og kundene er ganske aktive om kvelden, særlig etter klokka 10.
Så hvis du da også er på, så ganger det særlig godt. Men det gjør jo at du mister litt privatliv, og det gjør jo at du nesten ikke har fri deg helt.
Ja, her peker jo Trine på noe kjempeviktig, tenker jeg. Det er tydelig at de kunstkolonialene er opptatt av å være på når kundene er på, og det anbefaler jeg vi kanskje.
Absolutt, absolutt.
Anbefaler virkelig det. Men her tenker jeg at det kommer litt an på hvor man er i nettbutikkreisen sin. Typisk hvis man starter opp, så har man kanskje ikke så mye ressurser.
Da er man færre om man gjør ting selv. Og da vil det kanskje være naturlig at det er du som sitter og er tilgjengelig for kundene der om de er på etter 10, som de tydeligvis er for Trines kunder og for mange andre. Om kvelden.
Ja, kvelden er ganske vanlig at folk handler, at folk handler mest, og folk er i modus. Og det har jo også dessverre bygget seg opp en slags forventning til å få ganske rask respons på om du spør på noe på Instagram, eller på Facebook, eller på e-post, eller på chat og så videre. Så der du fysisk kan låse døren og komme tilbake til alt dagen etterpå, så er det selvfølgelig mye vanskeligere.
Så i starten er nok dette veldig overveldende, og her må man finne sin egen balanse, men fordelen, jo mer tilgjengelig du er, jo bedre er det for salgkvit. Og når man vokser etter hvert, så er kanskje noe av det første man kan sette bort for å kunne fokusere på markedsføringstiden og sånn, er jo å få andre til å hjelpe deg med å respondere på den kundeservice-tiden.
Ja, og du sa dessverre så er det en forventning. Man kan jo snu det til noe positivt også. At når du har startet en nettbutikk, eller driver en nettbutikk, så har du muligheten til å yte en service som du ikke kan yte i fysisk butikk.
Det vil si at du kan vinne kampen om kundene ved å ha den tilgjengeligheten.
Absolutt, og du har en fordel når du er alene til at du kanskje orker mer og er mer sulten til å være ekstra på, helt klart.
Så fort som mulig, ta og legg opp til at noen andre enn deg selv kan stå for kundeservice. Ta for eksempel Get Inspired, som jo er flinke til alt mulig. De har kundeservice på, nå husker jeg ikke de nøyaktige tidene, men det er sånn type fredag ettermiddag, eller fredag kveld.
Og så er det bestemte tider i helgen, som garantert er basert på når de har flest kunder. Et alternativ, bare sånn at vi ikke starter denne episoden med å si at hvis du har en nettbutikk så må du være på hele døgnet. Et alternativ er selvfølgelig at du er super tydelig i kommunikasjonen din ute i kundene med å si når kundeservice er tilgjengelig og når det ikke er tilgjengelig.
Og så må du se an dine kunder også, og den typen produkter som du selger og dine konkurrenter på nettet og se hvor nødvendig det er å være på hele tiden.
Jeg tror at for vår bransje, klær, tilbehør, småinteriør at vi har en klar fordel med å drive både fysisk butikk og nettbutikk. Nettopp fordi at vi hele tiden møter kundene, hører om behov, hører spørsmål. Man får vel sikkert også tilbakemelding fra kunder, og det gjør jo vi også som bare rene nettkunder, men det blir jo likevel noe helt annet enn daglig å møte kundene i butikk da.
Så jeg føler absolutt at vi har en fordel. Vi har jo ikke startet en nettbutikk, vi har jo startet en fysisk butikk og vi er veldig opptatt av den opplevelsen og gi folk noe spesielt når de kommer til butikken vår. Også prøve å dra det med videre inn i nettbutikken og gjøre den også til en mer egenspesiell verden som jeg også tror er en fordel for oss at vi kan bruke det i forhold til veldig mange andre nettbutikker som er litt mer sånn A4 litt plain, bare en haug med produkter på en måte.
At vi kan bruke det fysiske butikkuniverset vårt da til også å bringe videre inn i nettbutikken og gjøre den til noe mer spesielt.
Den største styrken ved å ha drevet butikk før du skal starte nettbutikk det er å ha hatt med kunder å gjøre, det er å vide hvordan kundene tikker og så vil jeg si at varekunnskap, kjennevarene dine det er ekstremt viktig for å være troverdig og for å kunne skryte av dem med oppriktighet og for å slippe en haug med reklamasjoner og ting som kommer tilbake. Så det å ha drevet en butikk før du starter en nettbutikk er et stort pluss, tror jeg.
Som vi først hørte fra Elise, frøkken Diana Salonger og så fra Trine fra kunstkolonialen så ser man selvfølgelig mange store fordeler også med å ha drevet fysisk butikk før og hovedpoenget deres er jo egentlig at du kommer inn på kundene dine på en litt annen måte. Altså det å se kundene ha prøvd klærne dine det å se folk i øynene når de stiller spørsmål rundt produktene det å ta imot returer og høre rett ansikt til ansikt hvorfor de returnerer og så videre alle de tingene gjør nok at du er bedre på nettet for du har en bedre forståelse. Og jeg tror at det blir fort en vegg, en usynlig vegg på grunn av at det er en skjær mellom deg og kunden din på nettbutikken så er det vanskeligere å få den connection og neile den opplevelsen som Elise var så opptatt av.
De peker på noe veldig viktig der med den der nære kontakten til kundene og det tenker jeg er verdifullt for de som hører på oss som bare driver på nett også å virkelig se verdien av å komme så tett på kundene som man naturlig gjør i en fysisk butikk så som en oppfordring når man driver nettbutikk hvordan kan man klare å få den nærheten til kundene og det handler om å være veldig åpen for feedback og være tilgjengelig og sikkert noe mer, du kan gjerne supplere meg her vi skal kanskje ikke ha fasiten her
Nei, og du kan si, jeg tror også det der du har muligheten til å ta en telefon til kundene og høre om kunden stemmer hvordan er hun fornøyd med produktet ditt eller hvorfor du returnerer hvis du aktivt er ute til å prøve å forstå kundene dine og ha dialog med kundene dine følge dem på sosiale medier se hva de er opptatt av se hva det ligger ut av og så videre alle de tingene gjør det lettere å forstå og ha en tettere nærhet til kundene dine
Vi bruker oss selv i veldig stor grad vi bruker mye tid på å ta våre egne produktbilder for eksempel, av så og si alt hvor vi prøver klærne på prøver øredobber og tilbehør på bruker veldig mye video aktivt stories på Instagram hver dag å bruke alt det innholdet vi lager og ta det med inn i nettbutikken vil jeg jo tro er en av de viktigste tingene som gjør at det blir noe særegent og det tror jeg er for oss make or break fordi de bildene vi får fra våre leverandører er jo noen ganger så kjedelige at jeg blir helt sånn jeg skjønner ikke at noen gidder å kjøpe en kjole fra en modell som ser så sur ut
man klarer nok ikke å skape de samme personlige øyeblikkene på nett som i fysisk butikk for det handler om energien som skjer når du er fysisk nær men jeg vil si at sosiale medier gjør at du kommer seg nær som mulig så det å finne ut hvor kameraet ditt er på telefonen sånn at du snakker inn i kamera og ikke i speilet ditt at du faktisk bruker bevisst øyekontakt til kunden gjennom sosiale medier at du snakker i du at du ikke sier dere for de sitter ikke en hel gjeng og ser på deg de sitter alene med telefonen gjerne og jeg vet jo det at de ofte sitter med uden lyd sånn at litt tekst jeg er ikke veldig flink til å tekste selv men jeg bruker litt tekst sånn at de skjønner at jeg faktisk sier noe det tror jeg er det nærmeste du kommer
så både Elise og Trine har gode poeng her og jeg tror at spesielt dette med å ha en fysisk butikk der du har produkten tilgjengelig kan se de der ute og når du da tar produktbilder at du faktisk evner det du kan skape en helt annen miljø tror jeg med å ha en fysisk butikk og ta et utgangspunkt i og skape en verden rundt og jeg tror også poengene som er at det er overrasket at det er så få nettbutikker som tar egne bilder det er helt enige det er make or break for veldig mange
jeg synes det er litt morsomt for jeg har snakket med en del som driver nettbutikk som er opptatt av å være så profesjonelle og så føler de at de kan ikke ta proff nok bilder selv og så har de lyst til å få disse proffbildene fra leverandørene og så tror jeg man tenker helt feil der så begge disse aktørene vi har snakket med her de er jo super gode på å få frem personlighet og nettopp det som er en utfordring på nett ikke bare få til å være den kjedelige produktkatalogen men formidle hva butikken handler om å få frem personligheten til de som driver den og det å ta bilder som er levende selv om de kanskje ikke er sånn perfekte eller profesjonelle det hjelper deg veldig så ikke vær så redd for å teste ut ikke vær så redd for å bare knipse
jeg tror det er en kjempe fordel med å bare eksperimentere og begge to er et godt eksempel på at du kan skape en god lønn som nettbutikk med å gjøre det selv og de små tipsene Trine nevnte på slutten også med se folk i linser enkle ting som det er med på å sette deg opp til å få frem personligheten din på en god måte
det jeg har lyst til å oppfordre folk til det er å gå inn og kikke på nettsidene til de vi snakker med og om her altså frukkendianasalonger og kunstkolonialen.no
og vi linker til alt det både i show notes og i ressursarket du kan laste ned
ja først og fremst så må man jo lære hvordan en nettbutikk settes opp og varene legges inn og man må få et oppsett på hvordan man skal pakke og sende det har man jo ikke gjort automatisk hverken i fysisk butikk før eller som et menneske her som driver og går på posten så mange begynner jo på enklest mulig måte men det er ofte veldig tidsslug så jeg må jo si jeg kan sikkert få en sjans å skrive litt av det på kunstkolonialen tog vi netthandelsskolen det var supersmart fordi vi rett og slett fikk en ordentlig dose opplæring innenfor kort tid og trengte ikke å sidde og prøve å feile og kløe oss i hodet og løpe rundt og spørre alle mulige om hjelp vi fikk på en måte ordentlig god hjelp og ordentlig opplæring og det å starte opp en nettbutikk i tillegg til fysisk butikk hvis den ikke tenker at det skal koste noe særlig at det skal være rimelig på en måte jeg tror det er en dum tankegang for jeg tror den er nødt til å se at du må få inn noen eksperter for at du ikke bare skal bli krybenes langs kanten liksom at du skal få tatt av det er noe med å få tatt av
Særlig det siste som Trine sier her det synes jeg det er verdt å stoppe litt opp med det er at hvis du først skal starte en nettbutikk og har realistiske forventninger til hva som kreves at hvis du gjør det litt sånn med venstre hånden og du ikke er villig til å investere og da tenker jeg både på tid og penger egentlig, så kan du ikke forvente å få fantastiske resultater
Det var et kjempeviktig poeng jeg snakket med en som drev fysisk butikk hadde vel syv-åtte lokaler rundt om i Norge som solgte produkter og hadde holdt på med netthandel i cirka et år og hadde ikke fått det å fungere i det hele tatt og det viste seg jo at vedkommende hadde jo brukt nesten inngaleri i det hele tatt mens hver eneste butikk hadde en egen altså fysisk butikk hadde en egen butikksjef og han hadde ukentlige strategisamtaler og han følte med på tallene hver eneste gang mens det var datteren hans på kveldstid som av og til hjalp til med nettbutikken og den satsningen så det å måtte gå all in eller holde seg innad tror jeg er en god måte å tenke på da. Det er som et nytt fysisk lokale for de som har som holder på fysisk, altså du må satse både penger og tid og energi hvis du skal få dette til Altså dette er så klassisk problemstilling og særlig når jeg sitter og snakker med folk litt mer sånn på styrnivå så møter jeg dette her igjen og igjen.
Typisk så sier man i styret at nettet er kjempeviktig. Man vet at hvis man får nettomsetningen opp så er det veldig verdifullt for virksomheten. Det er på en måte fremtiden og prisingen av firma vil bli mye bedre om man klarer å få bra nettomsetning så man har i strategien sin at man skal satse masse ut på nett men når man da går ned og ser hva er det som investeres i driften på fysiske butikker kontra nett så er det et kjempemisforhold man har en eller annen forestilling om at en person eller to personer kan gjøre alt som kreves for å få det å gå rundt på nett.
Det at det er på nett betyr ikke at det krever mindre innsats enn om det er fysisk. Det har bare et større potensial i forhold til hvor mange kunder du kan håndtere.
Takk til Trine som sier det så tydelig at du må faktisk gå all in og det hun snakket om i begynnelsen der hørtes ut som jeg hadde gitt henne et manus.
Ja, jeg var ganske bra på med det.
Det hadde jeg ikke gjort, men det er jo egentlig det vi driver med her i Netthandelspodden at vi forsøker å bidra til den der kunnskapen som kan hjelpe folk å lykkes. Så enten man melder seg på kurs eller man leier en rådgiver eller om man da for eksempel hører på Netthandelspodden og laster ned ressursverkene og implementerer det vi sier og det som står der. Så det er ikke så farlig hvordan man skaffer seg kunnskapen, men være ydmyk i forhold til at det å skaffe kunnskap det gjør at du har bedre forutsetning for å lykkes.
Vi snakket jo om det med å investere og skjønne at man bør gå all in, og da er vi jo inne på det der med kostnader, og vi snakket med begge damene om det også. Nå har vi ikke tatt med alt de har sagt, for da ville denne episoden bli kjempelang, men de nevnte noen fornuftige ting der, blant annet det der med å investere i markedsføring, at det er en type kostnad som blir veldig viktig på nettet, som kanskje altså man investerer i markedsføring som fysisk butikk også, men det blir på en annen måte.
Ja, altså du kan si mye av den store forskjellen som overrasker mange er jo at når du har en fysisk butikk, så har du en lokasjon der folk går forbi og kommer inn i butikken din uten at du betaler noen penger for det.
Bortsett fra husleie for å ligge på et bra sted og det der da.
Men liksom, du har ikke en spanjol som står og gir deg to gratis sambuca shotties å gå inn i den restauranten kontra den andre.
Nå fikk jeg en god idé. Til alle med fysisk butikk.
Men du har ikke innkastere, du betaler på samme måte. Altså, lokasjonen din betyr masse, og du betaler selvfølgelig for å ligge der og den type ting, men sånn som noen av kundene våre som har også fysisk butikk på kjøpesenter, er vant med at det kommer folk i butikken hele tiden. Og når de da, på nettet så blir de overrasket over at ikke folk bare tilfeldigvis finner de, hvis ikke de har brukt tid på å bygge en merkevare og bygge lojale kunder og så videre.
Og det er mange av kundene våre som har holdt på i 2-3 år og som der 90% av all omsetning kommer fra annonsering for eksempel. Så de er kjempesårbare på det. Så det å tenke på at når du har en nettbutikk, så må du bruke ekstra mye innsats for å få folk inn i nettbutikken din for å handle.
Vi har det siste, mer og mer egentlig opplevd at vi selger andre ting på nett enn i fysisk butikk. Andre støvelser for eksempel. Vi har tidligere hatt støvelser i butikken som nesten alltid kommer på salg.
Gjerne de store støvelsene som XXL og sånn som vi gjerne bare har tatt inn et par stykker av. Så selger vi kanskje en og så den andre, den henger der helt til vi kommer på salg. Nå har vi en eksplosjon.
Vi selger så mye store støvelser at vi har måttet tripple ordrene våre på de store støvelsene fordi de bare forsvinner på nettbutikken med en gang, for eksempel. En av grunnene er nok fordi at vi også har begynt å ta enda mer bilder av våre ansatte som er på XL og viser dem også mye annonsering og på alle produktbildene nesten at vi har bilder fra oss i den støvelsen. Det får vi veldig mye positiv tilbakemelding på fra kundene.
Også har jeg snakket med en veninne av meg som er XXL og hun sier at det er mange som er i den støvelsen som ikke nødvendigvis elsker å gå i fysisk butikk i prøverom og at de liker å bestille på nett og prøver hjemme selv og blir fornøyd da.
Dette tror jeg er et kjempeviktig poeng fra folkindianer-hengen her med at både det at du har muligheten til å vise frem produkter på andre måter og andre støvelser på nettet og at det har en stor effekt på bunnlinja er et veldig godt og viktig poeng. Også det at du da har muligheten til å nå helt andre mennesker enn i bare rundt lokasjonen av butikken din. Når det plutselig folkindianer er i bunn og lokka og kan sende klær til handelfest.
Det er jo helt nye mennesker man får tilgang til som også kanskje har helt andre behov enn de som er i nærheten.
Det Elise sa her om å ta bilder på modeller i forskjellige støvelser. Det er en kjempeverdi for en ting er å vite og se av støvelses-dropdownen at du kan kjøpe XL eller XXL eller hva det er for noe. Men å se det på en modell, hvordan det ser ut det er noe helt annet.
Og det er ikke så mange som gjør det faktisk, så det er en mulighet til å skille seg ut positivt. En aktør som gjør det og som har gjort det i noen år, det er Lulu Lemon som selger treningstøy, amerikansk merke tror jeg. Og jeg forbant dem opprindelig med syltynne modeller.
Man ser det typisk på kjendisinfluensere som er veldig slank og sånn. Så gikk jeg inn på nettsiden deres og ser at de viser da hvis de har en tight city farger så viser de på ulike modeller i de ulike fargene og så skriver de da tydelig at Daniel er så og så høy og bruker en størrelse 14 og så står det at Anna er så og så høy og bruker en størrelse 2. Og da får du kjempegod informasjon og mye lettere å ta en kjøpsbeslutning.
Så gå gjerne inn og kikk på Lulu Lemon også. Vi lenker selvfølgelig til den siden også i ressurserket.
Og som også er litt inne på, en ting å bruke på nettsiden men også tørre å bruke det på annonser. Vi har en del andre kunder også som har fokus på XXL og så store størrelser og de gjør det helt fantastisk når de viser frem naturlige størrelser og ikke bare har fokus på syltynne modeller. Så en ting er nettbutikken, men tørre å ta det ut i markedsføringen også tror jeg er en kjempe kjempefordel.
Hvis du har fysisk butikk og vurderer å starte nettbutikk så må du bruke Xiaomi, tror jeg. Kanaler for å nå ut da og vise frem produktene dine på en engasjerende og morsom eller spennende måte og få innholdet ut på den måten. Og så prøve å bruke den erfaringen du har fra fysisk butikk og ta med deg inn i nettbutikken.
Skriv produktbeskrivelsene litt mer spennende enn bare en oppbramsing av fakta. Bruk video og bruk penger på annonsering for å få spreddet ut til de som ikke vet om deg fra før.
Hvis jeg skulle komme et råd til de som sidder med fysisk butikk og tenker på å starte nettbutikk. Min erfaring er at det er mer jobb enn du tror men hvis du skal få det ekte hjelp så er det super nyttig å ha en nettbutikk fordi kundene dine er på nett om kvelden på telefonen. Det er kanskje da de er mest handlelistne.
Så hvis du ikke har handla av deg på dagen så kan det være du kan fange dem opp på kvelden. Men hvis de ikke har handla av deg på kvelden så går de og handler som andre på kvelden som har de samme varene som du har. Så det er nok veldig viktig.
For at kunden skal være fornøyd når du driver en nettbutikk så må den faktisk stemme og du må sende varene ut kjapt og du må ha en dialog og de må kunne returnere og bytte og angre. Og dere er akkurat de samme kundene på nett som dere er i fysisk butikk. Du får sånn 4-5 skikkelig veriene og så har jeg å si sånn 10% kanskje har du litt sånn greier med og 90% er drømmekunder og helt gull.
Men du opplever akkurat de samme variantene av kunder på nett og da må en kanskje være ekstra på service siden og ikke ha de foran seg sånn at vi svelger noen kameler inn i mellom og vi gjør jo det for det vi vet at det er lett å spre negative kommentarer på nett og på sosiale medier det er lett å dømme noen hvis du har blitt møtt veldig på en veldig ufin måte så selv om vi snakker med folk på telefonen så smiler vi jo alltid for alle vet at et smil kommer tvers igjennom til kunden og jeg bruker sosiale medier ganske mye, jeg bruker messenger så jeg filmer ofte meldinger til kundene så jeg lar de ofte få lov til å se ansiktet mitt når jeg gir de en beskjed
Også veldig mye gode poenger her, både det i forhold til det at det er samme kunder på nett og fysisk, det tror jeg er noe som er veldig viktig å ta innover seg og liksom huske da, det er ikke litt som du sa tidligere med styrerom som på en måte nevner nett som en kjempesatsning men vil helst ikke satse med det det satser litt i hjørnet og så videre det er ikke noe magisk anledes med nettbutikk versus en fysisk butikk, det er bare noen fordeler med at man kan hjelpe flere mennesker rundt omkring i flere lokasjoner men det er de samme type kundene man har tilgjengelig det er de samme som kjøper og liker klærne dine, for eksempel sosiale klær så det er bare at det skjer digitalt og det krever altså ekstra innsats på forskjellige måter da
Det er så fort gjort å snakke om nettkunder som brukere man reduserer dem fra å være mennesker til å bli brukere og til å bli trafikk og til å bli antallet som konverterer så det er å hele tiden ha med seg menneskeaspekter husk at det er de der det er fine mennesker og som Trine sier, 10% middelskvinner Drit
Ja, slutt å kalle det brukere og besøkere men kalle det kunder og mennesker det tror jeg er en både når det gjelder hvordan du kommuniserer på sosiale medier og hvordan du tenker på nettbutikken så tror jeg du kommer veldig langt med det og at det er fullt mulig å få hjelp og få råd og få veiledning når du skal stå fast også når du driver på nett det er ikke veldig, veldig store forskjeller det er bare to litt forskjellige måter å drive butikk på
det viktigste jeg har lært etter at jeg begynte å selge på nett jeg tror skal jeg gi deg et kompliment, Martha for oss så var det og det har jeg snakket om masse nå at vi bruker den tankegangen fra den fysiske butikken inn i nettbutikken det tror jeg nok helt i starten at det var du som satt oss på det sporet da vi gikk på det kurset ditt og frem til da så hadde vi nok tenkt bare på nettbutikken som nettopp en sånn katalog hvor vi bare kunne plassere produktene og så skulle salget gå av seg selv og det gjorde det jo ikke for oss så var det nok den største aha-opplevelsen at det er ikke bare å putte inn et produktbilde i en hvit ramme med tre enkle punkter og tro at da er det kjempe lett å selge på nett man må legge like mye sjel egentlig i nettbutikken som det du gjør i den fysiske butikken det tror jeg nok er den største lærendommen vi har hatt at man finner sin egen stemme og står ved den det gjelder også fornyetsbrev for eksempel hvor det også er mye sånne veldig kommersielle maler på hvordan man skal gjøre ting og hvordan man skal kommunisere og sånn der også velger vi å bare kjøre vår helt egen linje med mye mer historiefortelling og prøver å lage en nyhetsbrev som har en viss form for innhold og ikke bare er en sånn salgsposter som vi kopierer ut hver uke
vise ord og gå ord om deg også
det er veldig hyggelig det jeg likte godt at hun tok frem her det var det med e-post for det er så fort gjort at vi snakker om nettbutikken som en isolert greie at det bare er selve den nettsiden men det å drive på nett det er jo alt etter rundt også de har begge to nevnt sosiale medier som er viktig og der både kunstkolonialen og krokodianas salonger er kjempe flinke og nyhetsbrev eller e-post markedsføring er jo, vi har sagt det så mange ganger men vi kommer ikke ut noe nå heller at det er en så viktig kanal og da alle de tingene som de har vært igjennom i løpet av den samtalen vi har hatt her nå de gjelder jo også i e-postene og i alle kanalene man kommuniserer så det der med å få fram personligheten din det tar du med deg uansett hvilken kanal du kommuniserer i
så både krokodianas salonger og kunstkolonialen angrer jo på en måte på ingen måte på at de startet på nett men etter å ha hørt disse intervjuene hva tenker du da Marte for en fysisk vet ikke som vurderer å gå på nettet hva hva bør man tenke og hva slags prosess bør man gå gjennom før man eventuelt bestemmer seg for det
man skal bestemme seg på ordentlig altså man skal ikke bare teste ut litt sånn forsiktig fordi at det å teste ut uten å sette noen ressurser på det da gir du ikke deg selv god forutsetning for å lykkes så virkelig gå inn for det hvis du vil gjøre det og så ha selvtillit fordi at den erfaringen du har fra fysisk butikk den er kjempe verdifull du kjenner kundene dine du kjenner produktene dine du kjenner markedet så godt og det vil jeg nesten si er den viktigste kunnskapen du har så alt det der tekniske det kan du for det første få hjelp til og for det andre lære deg steg for steg men virkelig å ta med den der kunnskapen du har og bruke den på nettet også bruk litt tid på å tenke gjennom hva er det som er våre sterke sider hva er det som gjør at folk oppsøker oss i den fysiske butikken hvorfor er kundene fornøyde med oss i den fysiske butikken og så anstrenger du deg for å ta med det ut på nettsiden slik at du ikke bare får en sånn kjedelig produktkatalog på nett men at du får den der fine butikken med atmosfære også digitalt
Veldig bra jeg kan ikke si det til deg selv så jeg tror vi rapper opp der ressurssaker, husk å det kan lastes ned i show notesene oppsummerer alle hovedpoengene der nettet kommer for å bli Tror du det men nettet trenger folk med personlighet og folk som bryr seg og det kan være deg takk, laste ned ressurssaker og tusen takk til både Trine og Elise for å dele litt av tipsene sine med oss
Tusen takk Teksting av Nicolai Winther