Slik lager du gode ordrebekreftelser på epost

Eposter med forsendelse- og ordrebekreftelser er automatiserte eposter som ikke alltid får den oppmerksomheten de fortjener. Med noen enkle komponenter og litt kreativitet vil imidlertid disse epostene kunne hjelpe til med å bygge kundelojalitet, forbedre kjøpsopplevelsen, og etablere en unik stemme for merkevaren din.

Disse epostene blir åpnet

Automatiserte eposter virker kanskje ikke som den mest spennende meldingen i ditt arsenal av kundeinformasjon. 

Men smarte markedsførere vet at hver epost er en mulighet – spesielt når man vet at 85 % av disse epostene blir åpnet. Til sammenligning vet vi at gjennomsnittlig 20-25 % av markedsførings-eposter blir åpnet.

Her er 7 tips til hvordan du kan utnytte ordrebekreftelsene best mulig, og dermed få mest ut av den høye åpningsraten.

Inkluder en sporingslenke i ordrebekreftelsen

En sporingslenke er den viktigste komponenten i en epost som bekrefter forsendelsen av en vare, siden den lar kunden se status for forsendelsen til enhver tid. 

I tillegg til å berolige kunden om at pakken er på vei, gir det også kunden en positiv følelse av spenning. Og hvem sjekker vel ikke statusen på pakken hver dag når de venter på noe de har bestilt? 

Eksempel på merkevare som gjør det riktig

I denne fraktbekreftelse-eposten fra FitBit legger de en klikkbar sporingslenke helt øverst. Der kan man ikke kan overse den. Og, som de sier, «du trenger ikke slå leir ved postkassen, du kan holde øye med innboksen i stedet.» 

Bilde fra ReallyGoodEmails

Inkluder bilder av produktet

Utnytt kundens begeistring for det nykjøpte produktet, ved å inkludere et bilde av det de nettopp har kjøpt i bekreftelses-eposten.

For selv om kunden mest sannsynlig husker hva de har kjøpt, vil et bilde av produktet eller produktene gi en følelse av at det er lett for dem å få tilgang til ordreinformasjon. Når bildet er så lett tilgjengelig, er det større sjanse for at de viser frem det fantastiske produktet de har kjøpt fra deg til venner og familie. 

I tillegg bør du inkludere produktdetaljer og kjøpsinformasjon i ordrebekreftelsen. 

Noen ting du bør ha med er: 

·      Navn på produktet (produktene)

·      Beskrivelse (størrelse, farge, antall, osv.)

·      Forsendelsesmetode (Posten, helt hjem, Bring osv.)

·      Leveringsadresse

·      Ordre ID

·      Faktureringssammendrag

Eksempel på merkevare som gjør det riktig

Sephora er en mester på ordrebekreftelse på epost. I denne eposten ser du et bilde av produktet, navnet på varen, SKU-nummeret, størrelsen, prisen, og antallet. Pluss – hvis du klikker på bildet blir du ført direkte til produktsiden slik at du enkelt får tilgang til produktinformasjonen.

Dette fører til en førsteklasses kundeopplevelse for enhver kunde – enten de har et problem med produktet eller leveringen, eller de kanskje ønsker å bestille varen på nytt i fremtiden. Da er vareinformasjonen kun et klikk unna. 

Gjør kundestøtte lett tilgjengelig

Inkluder alltid informasjon om en enkel måte for kunder å kontakte kundestøtte på, i tilfelle de har spørsmål om ordren. 

Det er få ting som er så frustrerende for en kunde enn å ikke ha lett tilgang til service når noe går galt. 

For eksempel, hvis de i eposten med ordrebekreftelse oppdager at det var en feil i ordren, vil de mest sannsynlig kontakte deg umiddelbart for å rette opp situasjonen. Hvis det er for vanskelig å finne kundestøtte kan det føre til en frustrerende brukeropplevelse, noe som kan forhindre kunden fra fremtidige kjøp hos leverandøren. 

Ved å inkludere lenker til FAQ-er, returneringsbetingelser, eller andre informative sider kan kunden finne informasjonen de trenger. 

Eksempel på merkevare som gjør det riktig

MeUndies har en flott forsendelses-epost med en tydelig måte å kontakte kundestøtte på. Med en hel seksjon dedikert til kundeservice informasjon under «Vi er her for å hjelpe» er det liten tvil om hvordan du får kontakt med dem. 

Inkluder leveringstid

Inkluder leveringstid i forsendelse-eposten, sammen med sporingslenken. Da får kunden rask informasjon om estimert leveringstid. 

Bygg opp en forventning og begeistring – kundens forsendelse ankommer snart! 

Gi leveringsdatoen maksimal oppmerksomhet ved å legge den i en fremtredende posisjon i eposten. 

For eksempel kan du prøve å bruke overskriften i emnefeltet slik: Gratulerer! Ordren har blitt sendt! Du kan forvente den i postkassen innen (dato).

For en enda mer personlig melding kan du inkludere navnet på kunden eller varen de har kjøpt. 

Eksempel på merkevare som gjør det riktig

Denne ordrebekreftelsen fra Rituals gjør det tydelig, ved å gjøre antatt leveringstid til en av de mest fremtredende bildene i eposten. 

Foreslå komplementerende produkter som kunden kan kjøpe

Når en kunde har lagt til en vare, kan du foreslå relaterte varer som passer til det de akkurat har kjøpt. 

Å foreslå tilhørende varer kan være ekstremt effektivt for å oppfordre til mer kjøp. For å gjøre dette på en vellykket måte må du lage eposten så personlig som mulig. Prøv å foreslå produkter som er fra samme kolleksjon, eller lag et sett av produkter som komplementerer den bestemte varen kunden akkurat har kjøpt. 

I tillegg er fordelen med å inkludere produktanbefalinger i en epost med leveringsbekreftelse, i motsetning til en epost med bestillingsbekreftelse, at når en fraktbekreftelse går ut, vil bestillingsinformasjonen bli behandlet slik at produktanbefalingene vil ta hensyn til de sendte bestillingsdetaljene.

Før du blir for ivrig med å promotere produktene dine - husk på å beholde transaksjonsinformasjonen som hovedbudskap. 

Eksempel på merkevare som gjør det riktig

En populær metode å oppmuntre til det neste kjøpet på, er å linke til nye produkter, slik som undertøysmerket Adore Me gjør. De inkluderer all den nødvendige forsendelsesinformasjonen, og et klikkbart bilde nederst på siden fører kunden til tips om å kjøpe nye varer. 

Hvordan lage et mersalgstilbud enda bedre? Tilby kunder fri frakt på deres neste bestilling. Noen nøler kanskje med å legge inn en ny bestilling hvis de må betale frakt to ganger, men dersom tilleggskostnaden ikke lenger er et problem kan de vurdere det på nytt. 

Gjør automatiserte eposter mer spennende for kundene

Tenk på hvilket annet innhold du kan inkludere i automatiserte eposter for å krydre opplevelsen for kundene dine. 

Automatiserte eposter behøver ikke nødvendigvis å være kun forretningsmessige. Det finnes mange måter å gi kunden ekstra verdi på gjennom ordrebekreftelser. 

Noen eksempler vi har sett inkluderer: 

·      Få kunden til å anbefale varen 

·      Tilstedeværelse i sosiale media

·      Medlemskap- eller abonnementstilbud

·      Blogginnhold 

·      Kundeundersøkelser, anmeldelser eller forespørsler om tilbakemeldinger

·      Nyttige veiledninger eller tips til videre

 

Eksempel på merkevare som gjør det riktig 

Tannbørstemerket Quip gjør leveringsbekreftelsen mer verdifull for kunden, ved å legge til to relevante videoer som forklarer hvordan du bytter ut børstehodet eller fresher opp dekselet.

Dette er et godt eksempel på ekstra innhold som er nyttig, informativt og lærerikt – enhver kunde som bestiller gjennom Quip kan ha bruk for disse videoene.

Gjør teksten unik

En enkel måte å forbedre ordrebekreftelsen på er å gjøre den unik, slik at den matcher tonen i merkevaren din. 

Bruk kreativitet, og vis frem merkevarens stemme.

Du bør alltid starte med å inkludere det som er grunnleggende informasjon for eposter med ordrebekreftelse. Men bruk i tillegg den høyre siden av hjernen din til å finne en egen måte å vise frem merkevarens stemme på.

Eksempel på merkevare som gjør det riktig

Denne smarte eposten fra Native bruker teksten til å vise frem merkevarens humor. Native lager ikke produktene sine slik som alle andre, så de lager heller ikke epostene sine slik som alle andre. 

De fører deg gjennom prosessen med bestilling og forsendelse hos dem, som inkluderer gulltrimmede puter, forstørrelsesglass, og en profesjonell poleringsmaskin – alt for å forvandle en enkel operasjon til en enestående opplevelse.

Kort oppsummert 

Siden eposter med ordrebekreftelser som regel blir åpnet av kunden, er det en gylden mulighet for å fremme merkevaren som bør utnyttes fornuftig. Tenk nøye over hva som passer din bedrift å ha med, og hvordan. Vær kreativ, og lær gjerne av andres gode eksempler!

Vi ønsker deg lykke til med utnyttelsen av disse mailene.

Ta vårt lynkurs om hvordan du kan øke salget i nettbutikken din.

Fyll ut skjemaet for å komme i gang..

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Dette gikk bra!
Oops! Noe gikk galt under påmelding av nyhetsbrevet. Sjekk om du har fyllt ut alle felter riktig.