Skal du gjøre markedsføring jobben selv, eller bruke et byrå?

Når gir deg mening å bruke et byrå, og når bør man gjøre ting selv? Dette er tema i en av de mest populære episodene i Netthandelspodden der Thomas Moen og Marte Klouman diskuterte fordeler og ulemper med å jobb med et byrå eller å gjøre ting selv

Tre Faser i en Nettbutikks liv.

En nettbutikk befinner seg som regel i en av tre faser. Du er enten så liten at man ikke har råd til noe bistand eller du er så stor at man bør fokusere på å få ting gjort selv internt. Den tredje og viktigste fasen er når man er midt i mellom og trenger eksperthjelp til å øke salget og det er her det kan lønne seg å ta i bruk ett byrå.

Så hvordan ser de tre ulike fasene ut?

Fase 1: Ny nettbutikk (0 - 2 Millioner i omsetning)

Du er i oppstartsfasen og jobber for å overleve. I denne fasen er det alltid best å gjøre alt sammen internt. På den måten lærer du deg også alle arbeidsoppgaver som må til for at nettbutikken skal gå rundt og det blir enklere å vite hva du liker og ikke liker å gjøre selv og dermed også hva du skal delegere bort når du klarer å få nettbutikken din til neste nivå.

Fase 2: Vekst fasen (2 - 30/50 Millioner i omsetning)

Her ser du at ting begynner å fungere, du har gode rutiner og systemer som gir sunn drift av nettbutikken din. Du ser hvilke deler av driften du trives best på og som du må fokusere mer på for å vokse og finner ut hvilke oppgaver som trengs å delegeres. 

I denne fasen gir det ofte mening å leie inn eksterne ressurser fremfor å investere i kunnskapen internt. Du fortsetter dermed den naturlige vekstfasen ved å ta til deg læring fra eksterne ressurser som ett byrå. Du ser hva som fungerer og ikke fungerer og du lærer deg på sikt hvilke personer du trenger internt i selskapet ditt når du blir stor nettbutikk. 

Fase 3: Stor nettbutikk (50 Millioner + i omsetning)

Butikken går nå veldig bra og du er oppe på et høyt inntjening nivå. Dette gir deg muligheter til å høste av den kunnskapen du har fått gjennom bruk av byrå eller eksterne ressurser og ta noen av disse arbeidsoppgavene tilbake i bedriften og begynne å dyrke denne kunnskapen og prosessene internt. 

Hva kan et byrå hjelpe deg med?

Primært er det to oppgaver som et markedsføringsbyrå kan hjelpe deg med. 

  1. Annonsering - Kjøre annonseringen for deg i ulike annonse kanaler og måle effekten av dette for deg.

  2. Innholdsproduksjon - Lage innhold for deg for de ulike kanalene som annonsering og sosiale medier.

I tillegg til dette kan det selvsagt også bli levert strategier og markedsanalyser for posisjonering osv som en del av en byrå pakke. På slike oppgaver er det nok alltid smart å bruke eksterne for å få sett sin egen bedrift med nye øyner. 

Hvorfor er det smart å begynne selv? 

Som nevnt over er det som oftest smart å begynne med markedsføringen sin selv og særlig når man er i oppstartsfasen på under 2 millioner i omsetning. Hoved grunnen til dette er at du lærer deg alle arbeidsoppgaver innenfor markedsføring for bedriften din, du lærer publikumet og kundegruppen din bedre å kjenne samt du forstår når på døgnet din kundengruppe er aktiv og hvilke type innhold de engasjerer seg i. 

Det kan være smart å begynne med sosiale media og bygge opp en følger skare av kunder og i tillegg sette opp sin egen epost liste som du kan sende nyhetsbrev til.

Disse aktivitetene over tid vil gjøre deg til en bedre bestiller når du skal begynne å jobbe med ett byrå. Du har god kjennskap til kundene dine, du kjenner butikken din godt og vet hva som selger bra og det blir derfor enklere og hjelpe deg med å skape resultater når du diskuterer kampanjer og muligheter sammen med ett byrå.

Hvordan velge riktig byrå?

Det er en stor jungel av markedsføringsbyrået i Norge. Dette er jo positivt for deg som potensiell kunde men kan selvsagt gjøre det ekstra vanskelig å velge riktig byrå for deg.

Noen byråer er for store og du vil ikke følge deg prioritert nok, andre byråer er for små og vil ikke ha nok ressurser til å hjelpe deg hver dag. Så hvordan velger du riktig byrå for deg?

Prat med flere byråer

Vi vil anbefale at du alltid tar kontakt med flere byråer og ikke lander på det første og beste. Ta en telefon eller video samtale med byrået, siden dette er personer som du skal ha et godt forhold til gjerne over en lengre periode og det må være personer du skal kunne stole på. 


Snakk med bransje kollegaer

Det er alltid smart å ha venner i bransjen din som du kan ta en prat med om stort og smått. Bruk dine bransje kollegaer til å høre om deres erfaringer med byrå og om de har hørt noe bra eller dårlig om de aktuelle byråene du har kontakt med.


Prismodeller

Ikke alle prismodeller er like gunstig for alle nettbutikkeiere. Noen byråer velger å ta en prosentandel av annonse budsjettet som betaling for oppdraget, mens andre har en fast pris slik som oss i Moen&Co. 

Det finnes også kombinasjoner av fastpris og prosent av annonse budsjettet og vi har også sett prosent av mersalget som kommer ved annonsering som en prismodell.

Regn på de ulike prisene slik at du alltid har en oversikt over kostnadene for å jobbe med ett byrå. Det billigste er ikke alltid det beste, men det dyreste betyr ikke nødvendigvis bedre markedsføring. 

Mulig det kan være greit å jobbe med et byrå som kun jobber med profitt i begynnelsen av din byrå reise til du kommer opp på et nivå hvor man tenker at nå ønsker jeg å betale en fast pris og sitte igjen med profitten.

Til syvende og sist så skal det ikke koste noe for deg å bruke et byrå. Byrået skal hjelpe deg med å få økt omsetning og vokse som nettbutikk. Men dette krever at du har kontroll på tallene dine og at nettbutikken din faktisk skaper profitt slik at det er mulig å bruke annonsekroner for å få et salg uten at du går i minus. 

Vår sjekkliste for å jobbe med en nettbutikk

Vi får daglige henvendelser fra nettbutikker som ønsker å jobbe med oss. Som annonsebyrå for små og mellomstore nettbutikker så er det viktig for oss at vi kun sier ja til nettbutikker som vi vet vi kan hjelpe og som vi vet har økonomi til å bruke et byrå. Vi har derfor laget vår egen sjekkliste med kriterier som må på plass for at vi skal si ja til en ny kunde.

  1. Din nettbutikk må ha over 1% konverteringsrate (Finn konverteringsraten din)
    Dette hjelper oss til å forstå at det genereres salg og at folk er interesse i produktene dine.

  2. Du må h over 750,- i snitt ordre verdi.
    Når du kjører annonsering så koster det alltid å få inn et salg. Kostnaden varierer fra butikk til butikk, men si at du selger produkter til 150,- og det koster 70,- i generere ett salg, så har du ikke mye fortjeneste igjen etter annonseringen din.
  1. Du må ha en kalkyle på 2,5 ganger utsalgspris.
    Dette sier seg gjerne selv, men det betyr at hvis man har et produkt til 350,- i utsalgspris og det koster 100,- å få ett salg, så er man fremdeles er 110,- i plus etter annonsekosten.

  2. Du må være aktiv i Sosiale Medier
    Å være aktiv betyr at du poster hvert fall 1 gang om dagen i ulike kanaler som Facebook og Instagram. Dette viser at du har kontroll på å produsere innhold og vet hva som fungerer og om du velger basis pakken vår, hvor du selv lager annonsetekster, så vet vi at du har kontroll på å produsere innhold selv.

Forventning og effekt av markedsføringen gjennom et byrå

Når man jobber sammen med et byrå så er det veldig viktig at det blir satt realistiske forventninger rundt resultater og hvor raskt resultater kan komme. I Moe & Co så er vi veldig åpen med å sette forventninger basert på kundens interne tal. (Etter gjennomgang av listen over) 

Normalt så vil det ta 3–6 uker fra vi starter til vi begynner å ligge på en ganske normalt nivå på avkastning. Det kan altså ta opp til 3 måneder fra vi starter til omsetningen er høy nok til at det begynner å bli butikk for deg. 

Det er også derfor vi har en bindingstid på 3 måneder fra oppstart og etter den tredje måneden er det ingen oppsigelsestid lenger. Det er nemlig et maskineri som skal fungere over tid. Annonse plattformen skal lære seg hva som fungerer og ikke fungerer på din nettbutikk og må hele tiden optimaliseres til å kunne skaffe nettbutikken de riktige kundene. 

Vi vil derfor anbefale deg sterkt, uansett hvilke byrå du jobber med, å ha tålmodighet med resultater og ikke endre byrå fra måned til måned. Det vil ikke hjelpe annonsekontoen din til å bli bedre, uansett plattform.

Ta vårt lynkurs om hvordan du kan øke salget i nettbutikken din.

Fyll ut skjemaet for å komme i gang..

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Dette gikk bra!
Oops! Noe gikk galt under påmelding av nyhetsbrevet. Sjekk om du har fyllt ut alle felter riktig.