Produktsider som selger. 5 tips for en bedre produktside

Maylinn Gullmark
Maylinn Gullmark
3 min read

Nettbutikk

08 mai, 2020
Share on:

Produktsidene dine er din ultimalite make it or break it. Det er her potensielle kunder bestemmer seg. Skal de gjennomføre et kjøp, eller skal de ikke? 

Inneholder ikke produktsiden den informasjonen, tryggheten eller oppfordringen den potensielle kunden trenger, kommer hun heller ikke til å kjøpe. Så enkelt er det. Det er akkurat derfor det er så utrolig viktig at produktsidene dine er godt gjennomført. Det er her kunden gjør et valg. Da er det også her du bør legge inn mest tid og kjærlighet. 

Last ned PDF for hvordan sette opp den beste produktsiden

En vanlig feil…

… vi ofte ser mange gjøre, er å tenke at forsiden på nettbutikken er den viktigste siden. De tenker at forsiden er den første siden potensielle kunder kommer til, og det er derfor viktig å gjøre et godt førsteinntrykk. 

Har du tenkt det samme? 

Det er alltid viktig å gi et godt førsteinntrykk. I mange situasjoner er forsiden første siden kundene kommer til. Når det er sagt, er det også ofte at de ikke kommer til forsiden din først - faktisk i de fleste tilfeller. 

Tenk deg når du poster på sosiale medier. Kanskje har du annonser, eller kanskje dukker du opp i søk på Google. Hvor ofte er det du linker til forsiden til nettbutikken din vs. til ett konkret produkt, landingsside eller blogginnlegg? Sannsynligheten er stor for at flesteparten av linkene dine går til andre steder enn forsiden.

Hvordan lage gode produktsider

Produktsiden din er viktig. Det er her kunden tar et valg. Det er her det avgjøres om markedsføringsinnsatsen gir avkastning. Men hvordan lager du en god produktside? Hva skiller en god produktside fra en dårlig en? Og hva bør produktsidene inneholde? Neil Patel, en britisk markedsføring ekspert, skrev noe smart i sin artikkel om produktsider:

So what’s the definition of a good product page user experience (UX)? Simple: one that provides the information, assurances and motivation the visitor needs to become your customer. This definition will vary from site to site and industry to industry, so it’s up to you to test and find the mix that works best for your business.

Det er altså, til manges frustrasjon, ingen konkret mal eller fasit på hva som utgjør en god produktside. Likevel er det helt tydelig et par elementer du bør ha på plass for å få best mulig resultater ut fra produktsiden. 

5 (+1) tips til hva produktsidene dine bør inneholde

1 Mobilvennlig 

52% av den norske befolkning handler fra mobilen. Om de ikke fullfører selve kjøpet derfra, har de garantert vært innom produktsiden din fra mobil først. Å være mobilvennlig er ikke lengre en fordel, det er et must. 

2 Det viktigste vises før første scroll

Når du klikker deg inn til en produktside, har du ofte er par (gjerne underbevisste) forventninger til hva du blir møtt med. Må du scrolle langt og lete etter disse elementene, da mister du også fort interessen. 

Produktsiden handler om å komme rett på sak, og dette er hva vi forventer å se før første scroll:

  • Produktbilder
  • Pris
  • Produktnavn
  • Legg i handlekurv/kjøps-knapp.
  • Kunderating

3 Garantier

Å bruke penger på et nytt produkt, eller fra en ny leverandør kan føles noe risikofylt. Uansett hva produktet er, vil det alltid være en oppfattet risiko som holder tilbake fra å gjennomføre kjøpet. For deg som bedrift er det derfor lurt å minske oppfattet risiko så mye som mulig.

Kjøpsgarantier som «30 dagers fornøydgaranti» eller «Fri retur» bidrar til å senke risikoen og øker sannsynlighet for kjøp. 

4 Kundevurderinger

Som jeg nevnte i «før første scroll»-avsnittet er det viktig å få frem kunderating tidlig. Det er også viktig å få med vurderinger og tilbakemeldinger kundene har skrevet selv. Jeg anbefaler alltid å oppfordre kundene dine til å legge igjen en tilbakemelding. Tidligere kunders mening oppfattes ofte som mer troverdig for potensielle kunder, enn din bedrifts anbefalinger. 

5 Mersalg

Det oppfattes ofte som positivt å få opp flere forslag til relevante produkter når du er inne på en produktside. Ser kunden for eksempel på et klesplagg, kan du vise resten av antrekket til modellen. Du kan også vise hva andre har kjøpt, når de har kjøpt produktet kunden ser på. Dette gir ikke bare økt verdi og brukervennlighet for kunden, men økt omsetning for deg.

+1 Bonus: Betalingsløsninger

Det er ved utsjekk de fleste avbryter kjøpsprosessen. Å kunne tilby forskjellige betalingsalternativer her, vil derfor kunne gjøre det lettere å fullføre. Har du muligheten til å tilby “kjøp nå - betal senere”, eller Vipps, kan det utgjøre en stor forskjell for salget.

Målet er at kunden ikke må stoppe opp og lure

Tenk på deg selv, når du handler på nett. Hvilke kriterier har du? Hva får deg til å være usikker på kjøpet? Hva får deg til å krysse ut av siden? På den andre siden, hva får deg til å få en god kjøpsopplevelse? 

Det aller viktigste for en potensiell kunde er å føle at de kan gå gjennom sin egen kjøpsprosess smertefritt. De vil ha informasjonen lett tilgjengelig, og kunne navigere utsjekk så intuitivt som mulig. Det skal gå av seg selv, og de skal ikke behøve å måtte stoppe opp og lure på noe. Sørg for at navigeringen er enkel, at all informasjonen kommer klart og tydelig frem og som bonusen sier- gi dem flere betalingsalternativer. 

Å finne den perfekte oppskriften til dine produktsider, er noe du må teste deg frem til. Har du inkludert elementene over, er du allerede godt på vei! Om ikke, da har du et forbedringspotensiale i sikte.

Last ned PDF for hvordan sette opp den beste produktsiden

Maylinn Gullmark

Maylinn Gullmark

Digital rådgiver med over gjennomsnittet interesse for markedsføring, kommunikasjon og strategi. Jobber hver dag for å hjelpe små bedrifter å oppnå store ting!