Når skal du som nettbutikkeier bruke tid og penger på annonsering

I oppstartsfasen av en nettbutikk er det viktig å gjøre ting i riktig rekkefølge og ha is i magen.  Det vi ser som går igjen hos stort sette alle nye nettbutikker er at det er et ønske om å gjøre alt på en gang- og at mange derfor failer her. 

Det er to ting du bør fokusere på etter nettbutikken er lansert, og produktene er på plass:  

1. Ha en konverteringsrate over 1% før du bruker penger på markedsføring. 

Konverteringsraten måler de som er innom nettbutikken din- som faktisk handler. Før du kan begynne å bruke penger på markedsføring er dette det eneste du skal tenke på i forhold til konvertering, og en av de viktigste KPIène nettbutikken din bør ha. 

Konverteringsraten må gjerne være 2, 3%++, men minst 1%. 

Konverteringsraten regner du ut på denne måten: 

Antall salg /antall besøkende * 100

2. Sørg for at de som handler legger igjen mest mulig penger.

En tommelfinger-regel er at du bør ha minst 800 kr i snittordreverdi.

Snittordreverdien regner du ut på denne måten: 

Omsetning/ antall ordre

Gjør ting i denne rekkefølgen: 

  • Lanser nettbutikken
  • Sjekk at tallene stemmer: snittordreverdi og konverteringsrate
  • Annonser!

Når snittordreverdien er over 800 kr og konverteringsraten over 1%- da vet du at det fungerer, og du kan begynne å bruke penger på annonsering for å få folk inn i nettbutikken din. 

Det du vet da – er at når 100 personer besøker siden din, så er det èn person som gir deg 800 kr. Bruk dette grunnlaget for å sette opp budsjett til annonseringen. 

I tillegg må du ha kontroll på tallene i forhold til marginer og avkastning- her bør du sikte på at du får igjen minst 4-5 kr per annonsekrone du bruker. Målet er at snittordreverdien og konverteringsraten er så høy som mulig.

Når det kommer til annonsering, bør du ha en klikkrate- altså en lenkeklikkrate på minst 1%. Dette betyr at 1% av de som ser annonsen din klikker på den slik at du da betaler så lite som mulig per klikk. 

Har du under 1% CTR link-klikk (som det heter i annonseadministrasjonen) så må du jobbe med å fåannonsen til å bli bedre ved å: 

  • Skaffe bedre annonsebilder
  • Lage bedre annonsevideoer 
  • Ha bedre annonsetekster
  • osv. 

Når du har: 

  1. Lansert butikken 
  2. Sett at tallene stemmer (konverteringsrate og snittordreverdi)
  3. Fått inn trafikk på en lønnsom måte

Først da har du en bra motor i forhold til en butikk som vokser og er lønnsom. Etter dette er på plass kan du begynne å fokusere på å få kunder som har kjøpt hos deg til å handle igjen.

Her er målet å få minst 20% av de som handler til å handle igjen i løpet av et halvt år til 1 år. Dette gjøres ofte med e-post til de du har lov til å sende e-post til, og sosiale medier- påminn kunden at du eksisterer, og frist dem til å kjøpe igjen.

Oppsummert: 

  1. Lanser nettbutikken
  2. Pass på at tallene stemmer 
  3. Kjøp inn trafikk på lønnsom måte
  4. Få de som har kjøpt til å kjøpe mer. 

Husk å ikke fokusere på alt for mye på en gang - ta en fase om gangen for å få en lønnsom nettbutikk i vekst. 

Ikke hast forbi noen steg og bruk mange penger på annonsering før du vet at de pengene du bruker fører til konvertering og salg. Følg med på tallene og juster deg der etter med tipsene du har fått her. 

Og ikke glem å friste kundene til å handle hos deg igjen. 

 

Lykke til!

Ta vårt lynkurs om hvordan du kan øke salget i nettbutikken din.

Fyll ut skjemaet for å komme i gang..

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Dette gikk bra!
Oops! Noe gikk galt under påmelding av nyhetsbrevet. Sjekk om du har fyllt ut alle felter riktig.