Kjære kunde, ja tallene peker nedover

  • Publisert av

    Thomas Moen

  • Ca 4 minutter

Brevet under ble sendt til en av kundene våre fordi det har skjedd mange endringer hva gjelder sporing og måling av salg når man annonserer i sosiale medier.


Tenkte det kunne være nyttig å dele, da det er mange bedrifter og byråer som synes det har blitt vanskeligere å annonsere siste tiden, og at det virker som om resultatene er dårligere. Men det er det jo ikke sikkert de er. 

Abonner på vår podcast: Apple Podcast, Spotify eller Soundcloud.

--


Kjære kunde,


Fy søren for en utrolig reise vi har vært gjennom sammen siste tre årene. Vi har sett jevn god vekst, og det har vært lett å skape lønnsomhet og engasjement hos kundene dine.


Men i det siste har vi sett et skifte, det har blitt mye vanskeligere å nå målene dine (eller måle at annonsene skaper salgene for deg). Både vekst og lønnsomhet blir utfordret, som er både skummelt og frustrerende for deg. Det har vi full forståelse og respekt for.


Det kan være vanskelig å stole på tallene Facebook og andre sosiale medier gir oss, da de plutselig peker nedover og endrer seg på veldig kort tid.


Det er mange faktorer som spiller inn her, men jeg vil gjerne dele noen av hovedpoengene vi ser. Dette er basert på at jeg har jobbet med markedsføring i over 20 år og ikke minst at jeg de siste årene har hjulpet hundrevis av norske nettbutikker som deg med å lykkes.


Facebook har endret måten de måler suksess for annonsene sine

Facebook har frem til nylig rapportert salg som har kommet inn de siste 28 dagene siden noen klikket på annonsene dine. De rapporterer nå kun salg som kommer inn i løpet av de siste 7 dagene. Det er en stor forskjell, og som igjen gjør at rapportene vi får fra Facebook viser helt andre tall enn før. Selv om mange av salgene fortsatt kommer fra noen som har klikket på en annonse, sier det seg selv at når perioden reduseres til en fjerdedel, så vil æren Facebook tildeles reduseres. Men utover rapporteringen har lite endret seg, så du kan fortsatt oppleve gode og økte resultater i nettbutikken selv om det virker som om Facebook har mindre ære for det.


For å gjøre ting enda mer utfordrende, med nye endringer fra Apple kan man nå velge å slå av sporingen av når man klikker på annonser, som gjør at Facebook kun kan måle de som klikket på en annonse og kjøpte siste 24 timene i stedet for siste uken. Dette gjelder for de som velger å ikke gi Facebook appen tilgang til å spore dem.


Altså, annonsene virker akkurat like godt som før i seg selv, det er bare verre å spore hva som er årsaken til et salg.


Facebook endrer måten de optimaliserer annonser på

Fordi målingsvinduet har gått fra 28 dager til mellom 7 og 1 dag får Facebook dramatisk mye mindre data enn før. Dette gjør at Facebook sliter med å finne riktige mennesker å vise annonsene dine til. Dette er den største endringen noensinne knyttet til hvordan Facebook og de andre sosiale mediene sine algoritmer jobber. 



Dette fører også til følgende tilleggsutfordringer.

Facebook sitt annonse- og rapporteringsverktøy kræsjer hele tiden og er svært ustabilt

På grunn av mindre data, og store endringer, prøver Facebook å tilpasse seg den nye realiteten. Dette har ført til at verktøyene vi jobber i endres fortløpende, som igjen gjør at vi ofte mister data, ting kræsjer, fungerer ikke, resetter seg etc. Vi opplever det som mye mer tidkrevende og vanskeligere å jobbe i Facebook nå enn tidligere.


Testing og optimalisering tar lenger tid

Dette gjør at måten vi jobber på også endrer seg. Vi må bruke mer tid på alt vi gjør. Det tar lenger tid å avgjøre om annonser og målgrupper fungerer. Det tar rett og slett lenger tid å få samme datamengde. Vi bruker hvertfall mye mer tid på å få algoritmene til Facebook til å levere gode og jevne resultater.


Er dette en ideell situasjon? Nei. Fungerer annonser fortsatt.. Oh yes!

Dette er ikke en ideell situasjon i det hele tatt. Men det gjør bare at vi endrer og tilpasser oss sammen til denne nye hverdagen. Det blir viktigere enn noen gang å samle data selv, som for eksempel epostadresser. Det betyr at det er enda viktigere enn noen gang å optimalisere nettbutikken din for salg, måle med UTM-tagger og landingssider. 


Men en ting er sikkert. Annonsering fungerer fortsatt, og det fungerer svært bra når man bruker tid, har en tydelig strategi og prosess på hvordan man jobber.


Men hvetebrødsdagene hvor det var superlett å få helt syke resultater over natten er over. Det krever mer tid og innsats - men det er fortsatt den beste måten å skape vekst på. Annonser kan fortsatt skape en jevn strøm av nye kunder inn i butikken din.


Hver eneste dag går vi på jobb for å gjøre én ting, nemlig å hjelpe nettbutikker å vokse. Det skal vi fortsette med og hoveddriver for vekst vil fortsatt være annonser.


Men ja, i en periode vil nok tallene peke nedover. Det vil ikke alltid være reelt, men skyldes hva Facebook og andre klarer å måle. Vit at vi er her for deg, og at dette kommer vi oss gjennom - sammen.


Ta vårt lynkurs om hvordan du kan øke salget i nettbutikken din.

Fyll ut skjemaet for å komme i gang..

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.