HJEM
/
BLOGG
/
Hvorfor forlatt handelkurv e-poster er så viktig

Hvorfor forlatt handelkurv e-poster er så viktig

Les mer om

Epost

Hvis du driver egen nettbutikk så vet du at viktigheten av å ha e-poster som bringer tilbake kunden til kjøpsmodus.

Gjennomsnittet på  forlatte handlekurver ligger på hele 88%. Ved å ha en god strategi, og en strøm av e-poster som minner om det som ligger i handlekurven, kan du vinne tilbake hele  3-14% av det som har blitt lagt i handlekurven, noe som kan ha stor betydning for bunnlinjen din.

Mulighetene for hvordan du kan gjøre dette er uendelig, allikevel ser vi mest av standard e-poster som ofte er noe sånt som: «Heisann, du glemte noe i handlekurven, kan du komme tilbake, er du snill?»

Dette kan selvsagt fungere for noen, men det er ikke dette som overtaler største delen av de som handler.

Folk flest glemmer ikke å ferdigstille ordren sin - de har innvendinger på hvorfor de ikke fullfører kjøpet.

De  største grunnene til at kunden ikke ferdigstiller ordren er: 

  • 💰 Uforutsette tilleggskostnader (som frakt og MVA)
  • 🙋 Ubesvarte spørsmål (Informasjon om frakt og retur, salgsbetingelser og abonnementsbetingelser)
  • ❌ Utfordringer med betalingsprosessen (opprettelse av en konto eller å måtte legge inn ekstra informasjon, betalingssikkerhet, treg nettside osv).

Sett deg selv i kundens sko. Tenk over hvorfor du forlot en handlekurv uten å fullføre et kjøp, og bruk denne kunnskapen til å optimalisere e-postene og nettsiden din.

Hvordan dine e-poster kan overtale til kjøp

Vi har funnet noen gode eksempler på forlatt handlekurv e-poster som vinner tilbake flere kunder.

👉 Vans: Kommer disse i flere varianter?

Vurder å inkludere flere varianter, eller en annen stil, i e-posten din dersom du har flere varianter av samme produkt

Kunden har kanskje fått “kalde føtter” når det kommer til skoene som ligger i handlekurven, men klarer kanskje ikke å motstå de tøffe “Yacht Club Vans”

👉 Ugmonk: Kan jeg hjelpe deg?

Ugmonk sin e-post gir kundene en mulighet til få svar på spørsmålene sine.

De fremhever også kundens største utfordring – returrett- ved å fortelle kunden at de kan alltid returnere varen innen 30 dager dersom de ikke liker den. 

Med deres enkle tekstbaserte design føles dette mer som en e-post fra en venn, og ikke en merkevare, noe som gjør at kunden stoler mer på avsender.

👉 Whisky Loot: Svarer på spørsmål med en gang

De fleste potensielle kunder kommer ikke til å ta seg tid til å sende deg en e-post med spørsmålene sine. Gjør det enklere for kunden å få svar på det kunder ofte lurer på i forlatt handlekurv e-postene.

Whisky Loot gjør en fantastisk jobb med å minne kunden på hva som er inkludert i abonnementet deres, og svarer på spørsmål uoppfordret. Dette gjør det vanskelig for kunden å ikke kjøpe deres produkter. 🥃

👉 Tesco Mobile: Kjør en spørreundersøkelse

Tesco Mobile spør sine kunder direkte: “Hei, hvorfor kjøpte du ikke fra oss?” 

Fordelen med dette er ikke bare at man får ett nytt kontaktpunkt med kunden, men resultatet kan gi Tesco verdifull data som de faktisk kan implementere for å forbedre kjøpsprosessen i fremtiden. Vinn-Vinn!

👉 SkinnyDip: Gir en rabatt!

Å tilby en rabatt kan være en effektiv måte å vinne tilbake kundene som ikke kjøpte på grunn av pris. Hvis du ønsker å gå for dette valget, anbefaler vi å legge rabatten til etter at du har implementert andre strategier. Gratis frakt kan også fungere hvis du ikke ønsker å gi rabatter.

💡 Andre tips for å vinne med forlatt handlekurv e-poster:

  • La merkevare-stemmen til å skinne gjennom teksten. Bruk f. eks humor eller ekspertise for å overtale kunden
  • Vis et klart og fint bilde av det som ligger i handlekurven.
  • Link tilbake til kundens handlekurv, ikke produktsiden eller forsiden.
  • Legg inn litt et insentiv om at det haster (men husk å følge opp).
  • Bruk enkle CTA`er som: “Se handlekurven”, “Gå til kassen”, “La oss få det hjem til deg”.
  • Inkluder linker til FAQs, kundeservice eller andre måter å komme i kontakt med deg for ytterligere spørsmål.

Bruk forlatt handlekurv e-postene til å minne kunden på hva som er lagt i handlekurven, kunden har tross alt lagt den der for en grunn. Gjør det lett for kunden å finne svar på eventuelle spørsmål og enkelt å komme tilbake til handlekurven. Har du koblet til en rask og sikker betalingsløsning er det stor sjanse for at du kan vinne tilbake en del kunder på denne måten.

Lykke til!

GRATIS ANALYSE

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Vi har laget en undersøkelse du svarer på noen på enkle JA/NEI spørsmål. Som igjen vil gi deg en skreddersydd analyse av nettbutikken din.

FÅ ANALYSEN