HJEM
/
BLOGG
/
Hvordan selge mer via e-post

Hvordan selge mer via e-post

30-40 % av inntektene dine bør komme fra e-post.

Dette høres kanskje mye ut, og du har kanskje ikke startet med e-postmarkedsføring enda? Her kommer noen gode grunner til at du bør gjøre nettopp det.

Å drive nettbutikk basert på betalte medier blir mer og mer kostbart, og det å kun bygge publikum i sosiale medier gjør deg sårbar. Det eneste publikummet som er ditt eget- er det du har bygget opp selv.

I mange bransjer er det slik at den direkte avkastningen på betalt annonsering ofte er lik 0! Det er altså ingen penger å hente.

Av og til kan det være greit å gå i 0 eller i tap til og med- for man bruker e-postadressen man har fått til å selge igjen og igjen. Dette er en strategi som mange velger å bruke.

Det er altså stor forskjell på marginen på første salget og LTV (Life Time Value) som er verdien en kunde legger igjen over tid.

58% sjekker e-post før noe annet om morgenen

E-post markedsføring er dokumentert å gir størst inntjening. Sosiale medier gir deg oppmerksomhet, likes og kommentarer så en kombinasjon av dette er bra, men man kan ikke betale fakturaene med likes.

Sjekk ut denne videoen vår om hvordan du kan selge mer gjennom e-post

Tre fokusområder rundt e-post markedsføring.

Når det kommer til e-post markedsføring så har vi tre viktig hovedfokusområdet som vi må gå litt dypere inn i.

  1. Hvordan bygge liste
  2. Hvilket innhold du sender til kunden
  3. Hva slags systemer du bruker

1. Listebygging- slik samler du e-postadresser

Som du har skjønt nå, kan en e-postadresse ha stor verdi. Benytt derfor enhver anledning til å få folk til å melde seg på e-postlisten din. En adresse kan brukes i årevis hvis du gir mottaker verdi for tilliten. Ha derfor fokus på kontinuerlig listebygging.

Tenk over hvor du «møter» kundene dine. Møter du kundene dine på:

  • Nettsiden din
  • Landingsside/kundemagnet
  • Webinar

Optimaliser det stedet du møter kunden for at de skal legge igjen e-posten sin.

En nettside bør ha to mål. Når noen besøker siden din, skal de enten:

  1. Gi deg e-postadressen sin
  2. Kjøpe noe av deg

Gi kunden en god grunn til å melde seg på e-postlisten din ved enten å gi de rabatt, et unikt innhold, eller en fordel.

Landingsside/kundemagnet

En landingsside gir deg mulighet til å gjøre en byttehandel ved at du deler noe av interesse mot at du får e-postadressen.

På denne måten vet du at kunden er interessert i det du har å tilby, og dette vil være en verdifull e-postadresse. Dette kan eksempelvis være en PDF, en e-bok, et minikurs eller en video.

Webinar

Webinarer /foredrag eller underholdning vil gi deg verdifulle e-postadresser til de som melder seg på.

Konkurranse/giveaways

Bruk landingssiden til å ha konkurranser eller giveaways ved at kunden deler e-posten sin mot at du gir noe av verdi tilbake.

Bonus-tips:

Lag din egen «kundeklubb» hvor du har dialog med kundene dine, en intern kommunikasjon som gjør at kunden føler seg sett og hørt og gi medlemmene spesielle tilbud.

Husk at å vokse e-postlisten din tar tid, bygg listen èn etter èn og at du ikke må ha en kjempestor liste for å drive business.

2. Innhold

Nøkkelord for hvilket innhold du skal gi kunden er verdi. Innholdet må være fornuftig, gi noe til kunden og skape tillit. Her er 6 tips på veien til å lage godt innhold, inspirert av Robert Cialdini, amerikansk psykolog og akademiker:

  1. Gi så mye verdi at kunden føler at man skylder deg noe
  2. Vær konsekvent i kommunikasjonen
  3. Lag innhold som får andre til å snakke positivt om deg
  4. Vær autoritær, og vis at du er ekspert på noe. Bruk eksempler på hva du har fått til
  5. Likte personer bygger tillit
  6. Knapphet- Jo mindre av noe det er- jo flere har en tendens til å ønske det. Hvis man har noe tilgjengelig kun i 48 timer, er det større sannsynlighet for at kunden vil ha tak i det, i forhold til at hvis det «alltid» vil være der.

Det er to typer innhold i en kunde-e-post; nyhetsbrev og sekvenser

Nyhetsbrev- er e-poster som sendes til kundelisten manuelt. Det anbefales minst et ukentlig nyhetsbrev. Vær konsekvent på dette.

Sekvenser- er forhåndsskrevet innhold basert på kontekst. Her har du automatiserte e-poster som sendes ut når kunden gjør en handling. F. eks ved første kjøp, et tilbud ved andre kjøp, en velkomsthilsen osv.

Bruk innholds- knagger

Ha 4 til 5 temaer du alltid snakker om. Dette vil skape tillit og engasjement. Lag innholdet i god tid på forhånd og ha tydelige knagger og budskap som henger sammen. 

Lengde på tekst og antall saker

I utgangspunktet bør teksten du skriver ta rundt 2 minutter å lese, dette fordi mange leser på mobilen og scroller seg videre hvis teksten blir for lang. Hold deg gjerne til få saker, men dette avhenger av hvordan bedriften din er lagt opp. Prøv deg frem.

3. Systemer

Når det gjelder hvilket system du bruker, så er ikke det så viktig så lenge systemet lar deg gjøre det du ønsker. Basert på vår erfaring har vi tre anbefalinger:

  1. Mailchimp:  Mailchimp er et enkelt system som er lett å bruke for deg som nettopp har kommet igang. Det er rimelig, og har det meste du trenger for å lykkes.
  2. Drip: Drip brukes mest til automatisering av utsendelser, har bedre statistikk og er litt dyrere å bruke. 
  3. Klaviyo: er vår favoritt, og anbefales for nettbutikker. Her får du en tett integrasjon mot nettbutikken din, og ordre og ordrebekreftelser er integrert. Klaviyo har fokus på salg. Dette systemet koster en del å bruke, men er ofte verdt det.

 Tall du bør følge med på

  • Åpninger - hvor mange prosent av de som har mottatt e-post har åpnet den. Åpningsprosenten bør ligge mellom 20 -40%, alt over 20% er bra.
  • Klikkrate - er prosentandelen av de som har klikket seg videre fra e-posten din. Klikkraten bør være så høy som mulig, men ligger gjerne mellom 1-3%
  • Kjøp - Hvor mange kunder som har kjøpt varen/tjenesten din gjennom e-posten
  • Avmeldinger - Om folk melder seg av e-postlisten din- er dette helt ok! Det er faktisk en bra ting. Dette er ikke kundene dine, de leser ikke e-postene dine og det er ikke noe poeng i å ha de på listen din.

2 Ekstra tips

Tips#1: Hvilket tidspunkt du bør sende e-post til kundene dine

Du bør sende e-post til kundene dine når de er foran mobilen/PCèn sin- altså når din potensielle kunde leser e-post- om morningen, til lunsj, på ettermiddagen og kvelden. Test ut når du får best åpningsrate ved å bruke en ny dag hver uke i 6 uker, deretter tidspunkter.

Tips#2: Åpning av e-post

Når kundene ikke har åpnet e-posten etter 3 dager- send ut en ny e-post, bytt overskrift og intro og send ut på nytt.

Vi får alle mange e-poster hver dag. Når noen mottar en e-post bruker de kun tideler av et sekund for å vite om de ønsker å åpne den eller ikke. Avsender og emnefelt er ofte det som avgjør om e-posten blir åpnet. Bruk derfor a/b-testing på ulike emnefelt og se hva som fungerer.

Kort oppsummert

Sørg for å ha en god rutine på e-postmarkedsføringen din og send ut e-poster til kundene dine minst en gang i uken. Følg med på tallene (åpninger, klikkrate og kjøp), og juster etter hva som fungerer og ikke.

Pass på når på døgnet og hvilken ukedag du sender e-postene- test ut hva som fungerer best og vær konsekvent. Sørg for å gi kundene dine noe av verdi, og benytt enhver anledning til å samle inn relevante e-postadresser.

Lykke til med å øke salget gjennom e-postmarkedsføring.

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Last ned vår oppstartspakke med oppstartskurs på annonsering, gode tips fra Get Inspired gründeren og våre beste råd og guider.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Dette gikk bra!
Oops! Noe gikk galt under påmelding av nyhetsbrevet. Sjekk om du har fyllt ut alle felter riktig.