Hvordan og hvorfor varme opp e-post listen din

  • Publisert av

    Thomas Moen

  • 3 min

E-post oppvarming er en metode man kan ta i bruk for å etablere og styrke din merkevare. E-post oppvarming vil gradvis heve nivået ditt for e-post sending, samt skape sterkere verdi hos nettverket ditt. Under viser vi en kort forklaring på hvordan du kan varme opp e-post listen din og hvilke steg du burde ta videre. 

Hva er oppvarming av e-post?

Oppvarming av e-post er et redskap og en strategi man kan ta i bruk for å vise målgruppen din at du er en god og seriøs aktør. Det handler om å sakte og gradvis øke volumet på antall e-poster du sender ut til publikummet ditt. 

Hvis du for eksempel starter med å sende e-poster fra en ny e-postkonto er det anbefalt å starte med et mindre antall e-poster, også gradvis øke antall e-poster hver dag. Dette gjelder spesielt når du har et nytt e-postsystem du ønsker å bygge på, eller om du vil  importere nye lister. 

Tre hovedpunkt for å varme opp: 

1. Slå på høye engasjement flows i Klaviyo
- Welcome flows
- Abandoned cart
- Browse abandonment

2. Start med å sende kampanjer til engasjerte segmenter.

3. Overvåk og juster kampanjer basert på resultat (performance)

Hvem burde følge oppvarmings-prosedyren? 

  • Hvis du bytter til andre sending-domener
  • Hvis du importerer en stor liste fra en annen e-post leverandør
  • Hvis du i praksis har vært tidligere blokkert grunnet dårlige sende opplevelser. 
  • Oppvarming er essensielt og ved for mange feiltakelser / null oppvarming kan det lede til konto blir utesteng fra din epost leverandør.

Kalender-eksempel på oppvarming av e-post ved første sending

Første sending

  • Prøv å oppnå en open rate på over 30%
  • Send et segment til alle som har åpnet, har klikket på, eller som nylig har lagt til de siste 30 dagene.

Etterfølgende sending (re-send gjerne to dager etter første sending)

  • Prøv å oppnå en open rate over 20%
  • Ro ned engasjement kriteriet til 60 eller 90 dager
  • Etter å ha sett suksessfulle åpning resultat på 5+ sendinger, ro ned engasjement kriteriet til 120 eller 180 dager.

Eksempel på sendings-kalender etter oppvarming

Videre e-poster og fortsettelsen på oppvarmingen: 

  • Når du har oppnådd riktig oppvarming, prøv å unngå dårlige sendinger, som for eksempel å gjenta hele listen på nytt.  
  • Fortsett å send til engasjerte segmenter (eksempel “Engaged 3 months”) for å fortsette det høye åpning resultatet.
  • Bland inn større sendinger på salg o.l og ha lengre eposter på noen av sendingene for å skape en balanse mellom e-postene. Det går fint om åpningen er lav.
  • Listerotasjon slutter aldri, dette er tegnet på en avansert avsender.

Avsluttende tanker du burde sitte igjen med

  • En lav åpningsrate/ dårlig respons på epost-sending ødelegger ikke, men setter heller standaren på hva du burde forbedre og styre unna til neste gang. 
  • Øvelse gjør mester når det gjelder e-postmarkedsføring og vil ikke påvirke leveranseevnen så mye som du kanskje tror. Det er imidlertid viktig å følge med på statistikk og skrive ned tallene. 
  • Når du føler du har fått teken på e-postliste og fått en rutine, kan du “eksperimentere” med tidligere sendte lister. Se hva som har fått klikk og sammenlign med det som ikke skapte noe engasjement. 
  • Målet er å optimalisere forholdet mellom åpningsraten i epostene og bestillingene som blir fullført. 

Ta vårt lynkurs om hvordan du kan øke salget i nettbutikken din.

Fyll ut skjemaet for å komme i gang..

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Dette gikk bra!
Oops! Noe gikk galt under påmelding av nyhetsbrevet. Sjekk om du har fyllt ut alle felter riktig.