HJEM
/
BLOGG
/
Hvordan lage gode Facebook annonser

Hvordan lage gode Facebook annonser

Les mer om

facebook

Får du ikke de resultatene du vil ha fra Facebook annonsene dine? Det kan være mange grunner til det - og ofte skyldes det innholdet i annonsene. Får du ikke frem budskapet på en måte som treffer målgruppen din, vil du heller ikke få de resultatene du ser etter.

I denne artikkelen har vi hentet ut 10 av våre favoritt annonser fra Digital Marketers 47 eksempler, og ser på hva som gjør de til gode annonser.

10 eksempler på gode Facebook annonser

Nr 1. Aktualitet - The Economist

Aktualitet er viktig for at mottaker skal oppfatte annonsene som relevant og relaterbar. Som du ser på bildet har The Economist hoppet på “New year, new me” trenden - og oppfordrer mottaker til å ha et nyttårsforsett om å fokusere på det som betyr noe. I tillegg gir de et godt tilbud med 12 ukers tilgang + gratis notatbok. Denne annonsen er et godt eksempel på hvordan du kan være aktuell i annonsene dine.

Nr 2. Påpek problemet - Slack

For å lage en god annonse, er det viktig at du vet hva problemet til kundene dine er. Du må snakke til kundene done på en måte som fremhever problemet deres, samtidig som at du viser at du er løsningen. Slack har gjort en god jobb med dette. Her påpeker de kundens problem med uoversiktlige og fulle innbokser. Videre viser de at Slack er en måte å “break out of the inbox” og få en mer organisert kommunikasjon (som er akkurat det målgruppen deres trenger). Hva er din målgruppes problemer og hvordan er du løsningen?

Nr 3. Kundeeksempler - Ram Trucks

Å bruke innhold fra andre kunder er en god måte å formidle budskapet ditt på. Ikke bare viser det frem at andre kunder bruker produktet ditt og er fornøyd, men innholdet skiller seg også litt ut. Ram Trucks gjør et godt eksempel på dette. Her viser de et bilde fra en kunde som tar i bruk deres tjeneste om å gjøre lastebilene til mobile reklameplakater.

Nr 4. Kundefordeler - DAVIDsTEA

Å fremheve kundefordeler er en god måte å oppfordre til salg. I dette eksempelet fra DAVIDsTEA fremheves gratis frakt med en tidsfrist som skaper scarcity (frykt for å gå glipp av noe). Denne typen annonser er spesielt effektive for remarketing til personer som tidligere har handlet hos deg, lagt i handlekurv men ikke kjøpt osv. Kundefordeler kan være vippepunkt for potensielle kunder som sitter på gjerde og vurderer kjøpet.

Nr 5. Før og etter - Bright Cellars

I denne annonsen fra Bright Cellars viser de en video av to venner som drikker vin de ikke liker. Så, etter å ha brukt Bright Cellars tjenester, har de funnet en vin de begge liker og som de koser seg med. Dette er en gøyal måte å vise “før og etter”. Hvordan tjenesten/produktet løser et problem og gjør hverdagen bedre.

Nb! Husk at før og etter bilder ikke er lov når det kommer til personlig helse. Les mer HER

Nr 6. Fremhev en livsstil - Yeti

Å snakke til målgruppen på en måte som appellerer, og som de kjenner seg igjen i, er en god måte å få oppmerksomhet på. I denne annonsen fra Yeti går de vekk fra produktet i seg selv, og setter fokus på hvordan selve merkevaren passer perfekt inn i en aktiv livsstil (som er livsstilen til målgruppen de retter seg mot). Her settes det altså fokus på en livsstil, en identitet og et uttrykk målgruppen ønsker å vedlikeholde eller oppnå.

Nr 7.  Identitet og Moral - Imperfect Foods

Denne annonsen er på mange måter lik annonsen for Yeti, likevel er det noen forskjeller. Imperfect Goods er et selskap som kjemper mot globale problemer gjennom mat og matindustrien. I denne annonsen oppfordrer de mottaker til å bli med og kjempe mot matsvinn. Dette gir en moralsk grunn til å delta i bevegelsen, samtidig som det stiller spørsmål til identitet og hvem mottaker ønsker å være. Vil du være med å bekjempe globale problemer eller ikke?

Nr 8. Scarcity - OpenTable

Denne annonsen fra OpenTable spiller på flere elementer, som blant annet aktualitet som vi så på i første eksempelet. I tillegg til dette spiller de på scarcity (frykten for å gå glipp av noe) ved å påpeke at bordreservasjoner må gjøres nå før restaurantene blir fullbooket. Å bruke scarcity som dette er en svært populær metode i markedsføring, som viser seg å fungere gang på gang.

Nr 9. “The after state” - Social Media Examiner

I denne annonsen bruker Social Media Marketing en litt annen form for Scarcity enn OpenTable. I motsetning til OpenTable som fokuserer på å huske å booke bord før det blir fullt, fokuserer Social Media Marketing på hva som skjer om du ikke deltar. Altså “the after state”. Her legger de vekt på hva mottaker går glipp av og hvilke konsekvenser det kan medføre. Denne form for scarcity og fokus på “the after state” er også en svært effektiv teknikk.

Nr 10. Rett på sak - Monday

Noen ganger er det best å bare gå rett på sak. I dette eksempelet fra Monday gjør de nettopp dette. Her kommer det tydelig frem hva Monday gjør og hva du som kunde kan bruke det til. De viser også en video av hvordan programvaren deres ser ut. Ved å være transparent på denne måten øker troverdighet og senker terskelen for å teste ut produktet. Ved å i tillegg tilby 14 dager gratis prøvetid, senkes terskelen enda mer. Her går vi ikke rundt grøten, og det fungerer bra!

Oppsummert

Som du ser er det ingen fasitsvar på hva som må til for å lage en god annonse. Det finnes en rekke teknikker som kan brukes, både visuelt og med tekst. Du la kanskje merke til at det var flere teknikker som ble brukt samtidig, og at noen av dem var gjentakende i flere av annonsene. Det er helt lov å bruke flere teknikker så lenge budskapet fortsatt er tydelig.

Går du gjennom annonsene ser du at stort sett alle snakker direkte til kunden, noe som gjør at annonsen føles mer personlig. Et annet svært viktig element som er felles for alle eksemplene: de vet hvem målgruppen deres er. Du kan bruke alle triksene i boken, men om du ikke vet hvem du snakker til, vil du ikke få resultater uansett.

Vil du se flere av eksemplene Digital Marketer har hentet frem, klikk HER.

Vil du lære å skrive annonsetekster som skaper salg? Vi har i samarbeid med Camilla fra HvaBehager satt sammen et kurs om nettopp dette! Finn ut mer HER

GRATIS ANALYSE

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Vi har laget en undersøkelse du svarer på noen på enkle JA/NEI spørsmål. Som igjen vil gi deg en skreddersydd analyse av nettbutikken din.

FÅ ANALYSEN