Juletider er en svært travel periode for oss markedsførere. Det er mange høytider å ta høyde for og ikke minst stor konkurranse fra alle aktører. Er du ikke fokusert på å være synlig i denne perioden går du glipp av mye salg. Det er derfor viktig å begynne å tenkte på markedsføringen til julesesongen og planlegge prosessen tidlig. Dette så du kan sette all fokus på optimalisering når det faktisk gjelder.
For å få til dette har vi laget en 3 stegs prosess for hvordan du best mulig kan forberede deg til julen.
1.0 Forberedelse
Forberedelsene for julesesongen bør skje så tidlig som mulig. Det er mye du skal gjennom og mye som må være på plass. Det er også flere høytider som følger opp mot selve jule perioden som kan være lønnsomt å ha med seg. Vi anbefaler derfor at du begynner i god tid.
Sjekk at alle systemer fungerer
Kanskje en av de viktigste faktorene når en kunde skal gjøre et kjøp, er at alt fungerer som det skal. Har du en treg landigsside, en komplisert betalingsprosess eller elementer som ikke fungerer- ja da går de gjerne til konkurrenten i stedet. Sørg for at alle systemer fungerer og at de er så brukervennlig som mulig.
Vær mobilvennlig
Har du enda ikke sørget for at alle systemer, nettsider, annonser osv er tilpasset telefonen? Da er det på tide og få det på plass. Flere og flere fullfører kjøp gjennom telefonen. Fra 2017-2018 økte “mobilshoppere” i julesesongen med 25%, i følge Facebook. Det sier litt om hvor viktig det er å være mobilvennlig.
Analyser tidligere data
En utrolig viktig del av å forberedelsene er å se over tidligere data. Gå gjennom fjorårets julesesong og se hva dere gjorde der. Hva fungerte? Hva fungerte ikke? Hvordan kan du gjøre noe bedre til neste år? Bruk denne informasjonen til det den er verdt, og lag en strategi ut i fra det.
Start å forberede innhold
Start så tidlig som mulig å forberede innhold til julesesongen. Det er mange datoer å ta hensyn til. Jo mer du har klart, des mer tid kan du bruke på optimalisering når det virkelig gjelder.
Vær tilgjengelig på Chat
Å være tilgjengelig på chat, som på Facebook Messenger, er en god måte å gjøre kundene trygge. Det er ofte ikke din vanlige målgruppe som handler hos deg nå, og da er det særlig viktig at du er tilgjengelig for å avdekke spørsmål. (NB! Dette steget gjelder gjennom hele prosessen).
2.0 Trafikk og målgrupper
Høytider viktige datoer
Det er mange høytider opp mot jul. Her er det viktig å være tilstede. Det er mange som ønsker å få julehandelen ferdig tidlig, så “høytider” som Black Friday og Cyber monday er gyldne muligheter for dette. Da er det desto viktigere at du er et synlig alternativ i denne perioden.
Oversikt over høytider
31. Oktober – Halloween
25. November – Starten på Black Friday week
29. November – Black Friday
02. Desember – Cyber Monday
13. Desember – Siste internasjonale utsendingsdato før jul
18. Desember – Siste nasjonale utsendingsdato før jul
24. Desember – Julaften
31. Desember – Nyttårsaften
01 Januar – Julesalget/ryddesalget
Lag målgrupper
Som jeg så vidt var inne på tidligere, er det som oftest ikke din vanlige målgruppe som handler hos deg i julesesongen. Nå er det venner, familie og kjærester av målgruppen som er ute og handler. Det er derfor viktig at du retter deg mer bredt enn vanlig, samtidig som at du tilpasser budskap og innhold etter dette.
Jeg vil også anbefale deg på det sterkeste å lage publikum basert på de tidligere høytidene. Å lage publikum av de som har besøkt nettsiden din i periodene som er nevnt over, vil du kunne målrette deg mot riktig publikum. Å lage lookalike audience av de som har kjøpt i disse periodene er også veldig lurt.
Test ut innhold
I perioden før selve julesesongen begynner er det utrolig lurt å teste ut innhold. Ikke nødvendigvis juleinnholdet i seg selv, men innhold som ligner, har samme fremgangsmåter, format og formål. Dette kan gi en god indikasjon på hva som kan endres på og hva som leverer.
3.0 Optimalisering
Når selve julerushet står på, har du nok mye å tenke på. Det er derfor viktig å bruke denne tiden kun på optimalisering. Har du forberedt deg godt har du nok innhold og varianter til å kunne fokusere på A/B-testing, budsjettering osv. Ta i bruk målgruppene du har lagd tidligere, sett sammen gode kampanjer og sørg for at alt hele tiden fungerer som det skal.
La Facebook algoritmene styre
Som de fleste av oss vet, sitter Facebook på mye data. De blir stadig flinkere og flinkere til å forstå hvem som skal ha innholdet ditt, og hvordan de kan optimalisere for deg. Jeg vil derfor anbefale deg å la så mye som mulig være opp til Facebook. La Facebook velge plassering for deg og kjør brede målgrupper (i tillegg til lookalike og remarketing). Ved at Facebook får litt frihet slipper du mest sannsynlig å miste kunder du ikke har tenkt over å inkludere!
Kom i gang med Facebook-annonsering (gratis):
http://thomasmoen.com/minikurs
Ikke glem å abonnere på podcasten via Apple Podcast eller Spotify.