Hvordan bruke sosiale medier til å få folk inn i nettbutikken din

  • Publisert av

    Maylinn Gullmark

  • 6 min read

Det er ingen tvil om at sosiale medier er blitt (er og kommer til å være) ekstremt populært. De fleste av oss scroller gjennom nyhetsfeeder flere ganger om dagen, kanskje til og med i flere timer. Med den store pågangen på sosiale medier, sier det også seg selv at det er mye å hente for deg som nettbutikk. Ved bruk av sosiale medier er du ikke bare synlig, men bruker du det riktig kan du også tiltrekke deg en god del trafikk inn til nettbutikken.

Det er mange mulige måter du kan bruke sosiale medier på for å få folk inn i nettbutikken din. I denne artikkelen har jeg listet opp 8 forskjellige måter du kan forbedre din aktivitet på sosiale medier - og som sørger for at flere klikker seg inn til nettbutikken.

1. Optimaliser profilene dine på sosiale medier

Den kanskje enkleste og mest praktiske tingene du kan gjøre for å få trafikk til nettbutikken din fra sosiale medier, er å sørge for at du har linken til nettbutikken lett tilgjengelig i alle kanaler. Det vil si at du legger til link i biografien på profilene dine. På denne måten kan folk som besøker sosiale medier-profilene dine lett klikke seg videre til nettbutikken din.



2. Engasjer deg med publikummet ditt

Sosiale medier er ikke en “one way street”, men plattformer for å skape dialog. For å få oppmerksomhet, og trafikk til nettbutikken, er du nødt til å engasjere deg med publikummet ditt. Svar på kommentarer, spørsmål og andre ting som dukker opp. Det å selv engasjere seg i andres kommentarfelt, profiler og forum kan også være en fin måte å bli synlig på.

3. Post når kundene dine er aktive

For å få mest mulig oppmerksomhet på sosiale medier (som også vil gi deg økt trafikk), må du være aktiv når kundene dine er aktive. Det vil si at for å få best mulig rekkevidde, bør du poste innholdet ditt når flest mulig er aktive. Det nytter altså ikke å poste innholdet ditt kl 10 på formiddagen når alle følgerne dine er scroller med nyhetene i bakgrunnen kl 21.

For å finne ut når flest av følgerne dine er aktiv kan du bruke analyseverktøyene til Instagram og Facebook. For å kunne få data fra Instagram må du ha en bedriftskonto med over 100 følgere.

For å få denne innsikten på Instagram, gå til profilen din og klikk innsikt. Gå til fanen for publikum og scroll helt nederst. Der vil du kunne se når følgerne dine er mest (og minst) aktive både i løpet av dagen og uken.

For å få innsikten på Facebook kan du gå inn under Analytics i Business Manager (business.facebook.com) og se på tabellen for engasjementsmålinger . Her får du oversikt over både trafikken for dager og klokkeslett på dagen, likt som på Instagram.

Skjermbilde 2020-10-13 kl. 16.39.55

4. Bruk linker i poster og kommentarer

Å bruke linker i poster og kommentarer er kanskje en av de mest effektive måtene du kan trekke trafikk på. Link til produkter i innleggene dine, men pass på at ikke alle linker bør være selgende. Tenk på det mer som en ekstra service om de skulle ønske å se mer av produktet du publiserer.

Her er et fint eksempel fra en av våre kunder, på hvordan linker kan brukes i Facebook-poster.

Det kan også være en stor fordel å bruke linker for å svare på spørsmål. På denne måten svarer du på kundens problem samtidig som at du trekker trafikk til nettsiden din.

Her er et eksempel på hvordan en annen kunde av oss har tatt i bruk dette

Skjermbilde 2020-09-28 kl. 15.48.30

Selv om linker er en super måte å tiltrekke trafikk til nettbutikken din, er det ikke alle sosiale medier som gir denne muligheten. Med Instagram har du blant annet ikke muligheten til å legge ved klikkbare linker. Her kan du heller henvise til link i biografien på profilen din for eksempel.

5. Bruk call-to-actions (CTA)

Som jeg skrev i punktet over er det en stor fordel å bruke linker i poster og kommentarer. Det kan også være en stor fordel å ta det ett skritt videre og ta i bruk Call-To-Actions. Altså at du oppfordrer mottaker til å gjøre en handling, som å klikke seg inn på linken. Igjen, som for punktet over, må ikke dette bety at du skal selge produktet - men oppfordre dem til å for eksempel klikke seg inn for å få mer informasjon om produktet eller utvalget.

På noen sosiale medier er det mulig å også bruke CTA-knapper, som “finn ut mer”, “kjøp nå”. Dette er særlig brukt når det kommer til annonsering som vi ser mer på i punkt 7.

6. Del artikler og blogginnlegg

Å dele innhold som er av verdi burde alltid være ditt viktigste fokus på sosiale medier. Føler mottaker at innholdet ditt er av verdi, er også sannsynligheten vesentlig større for at de ønsker å klikke seg videre til nettbutikken din.

En fin måte å både dele verdi og få klikk inn til butikken din, er å dele artikler og blogginnlegg. Her kan du skrive innlegg som er relevant til produktene du selger samtidig som du gir verdi til følgerne dine.

Her har vi for eksempel delt et innlegg om hvordan du kan øke engasjementet på Facebook

7. Annonsering

Annonsering er, etter vår mening, den mest effektive måten å skape trafikk til nettbutikken din. Det er en måte å ikke bare få økt trafikk, men du har også muligheten til å se resultatene basert på data. I motsetning til organisk innhold (altså innhold du poster på vanlig vis, uten å putte penger på det) har du med annonsering muligheten til å måle direkte effekt på innsatsen du gjør.

Med annonsering kan du betale for å spre innholdet ditt ut til målgruppen din. Her kan du altså nå ut til flere relevante personer enn bare en brøkdel av de som følger deg fra før. Du kan også nå ut til mer spesifikke personer, som folk som har besøkt nettsiden din før eller som har engasjert seg i innholdet ditt på Instagram. Du kan lese mer om publikum her.

8. Gjør innholdet ditt lett å dele

Den beste måten å få spredning av innholdet ditt på (uten å betale for det, som vi snakket om i punktet over), er å få publikummet ditt til å dele innholdet ditt. Men hvordan får du noen til å dele innholdet ditt? Å få noen til å dele innholdet ditt er ikke en enkel sak. Det krever en god dose baktanke og forståelse fra din side, samtidig som det krever en god del engasjement fra mottaker.

For mange, kanskje deg inkludert, er den raske konklusjon for deling av innhold å lage konkurranser. Også her er det en del regler å forholde seg til, og å oppfordre til deling er faktisk ikke alltid hensiktsmessig. Du må derfor tenke over hva du kan produsere som er nyttig, engasjerende eller verdifullt nok for mottaker til at de ønsker å dele dette med andre. Det som er viktig å bemerke seg her er at innholdet skal deles med andre. Du forventer kanskje at folk deler innhold de selv blir engasjert av. Ifølge forskning viser det seg at det ikke er hele sannheten. Det leseren oppfatter som relevant for andre kan være en enda større faktor enn egen interesse.

Gjør det enkelt for kunden å besøke nettbutikken din

Som vi har gått gjennom er det mange måter du kan få trafikk til nettbutikken din gjennom sosiale medier. Grunnelementene vi har gått gjennom handler i stor grad om å være “på”. Altså at du selv (bedriften) poster innhold fra egne sosiale profiler, samtidig som at du deltar i kommentarfeltet til andre. Poenget er å være synlig, og for å bli det må du selv bidra. Vær smart med måten du kommuniserer på. Bruk linker der du kan for å trekke folk til nettbutikken, og ikke være redd for å be publikummet ditt om å klikke seg videre. For å få til dette må du ikke alltid snakke om salg og gode tilbud. Det er selvfølgelig effektivt å kjøre kampanjer, men det er også mulig å tiltrekke seg trafikk ved å fokusere på verdiskapning. Finn ut hva det er som interesserer følgerne dine (som også er relevant for bedriften din), og lag innhold rundt dette.

Mulighetene er mange, og her handler det om å finne ut hva som fungerer for deg. Se på tallene du har tilgjengelig - både for responsen på innholdet ditt, når følgerne dine er aktive osv. Bruk dette som et kompass til å utvikle innholdet ditt til det bedre, og med dette øke trafikken til nettbutikken din.

Ta vårt lynkurs om hvordan du kan øke salget i nettbutikken din.

Fyll ut skjemaet for å komme i gang..

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.