Hva er brand audience fit og hvorfor er det viktig?

Dersom du har et ønske om å starte en nettbutikk, er nok ditt største mareritt at det blir en total fiasko. Hva er vel verre enn å lansere noe du har investert mye tid og penger i, for så å oppdage at ingen vil kjøpe det du selger? For å unngå denne fallgruven må du passe på at du har «brand audience fit» før du lanserer.

I episode 75 av podcasten Suksess med Facebookannonsering, snakker Kenneth Dreyer om blant annet dette. I denne artikkelen skal vi forklare deg hva «brand audience fit» er, og hvordan du kan teste det.

«Brand audience fit» kan sammenlignes med «minimum viable product», som vil si en versjon av produktet som kan brukes til å samle inn sikker informasjon om kunder, med lavest mulig innsats. Dette produktet brukes for testing mot et utvalg av kunder, for å se hvordan produktet blir tatt imot av målgruppen. Dette er en test du gjør før du produserer det endelige produktet, for å unngå å kaste bort penger. Du vil være sikker på at produktet samsvarer med kundenes behov, og at det finnes et marked for det du vil selge.

La oss for eksempel si at du skal begynne å selge egyptiske lamper. Du vet at det er mange interiørinteresserte i Norge, men du er ikke helt sikker på nøyaktig hvem som vil kjøpe produktet ditt. Og kommer noen til å kjøpe produktet ditt i det hele tatt? For å teste dette kan du begynne med litt markedsføring på for eksempel Instagram. Der kan du vise frem lampene dine, fortelle om produktfordeler og kvaliteten. Deretter kan du sette opp en venteliste i nettbutikken din, for å se om markedsføringen du har gjort har hatt noe for seg. Da kan du se hvor mange som faktisk er interessert i produktet ditt og hvem de er. På den måten kan du enten sikre deg at produktet ditt er klart for lansering, eller hva du bør jobbe mer med nå som du vet litt mer om målgruppen.

Det vil altså si at for å sjekke om du har «brand audience fit» må du kjøre noen tester mot markedet for å sikre deg at mottakelsen av det du selger blir god. Det er svært viktig å ha dette på plass før du kjører på med full produksjon og lansering, av flere grunner. Den ene er at du kan unngå et stort økonomisk tap, som du kanskje ikke kan hente deg inn ifra. Den andre er at dersom du lanserer før disse testene er gjort, og oppdager at salg ikke går som du så for deg, kan det bli vanskelig å finne årsaken. Tallene og dataen fra testene gjort i forkant gir deg den bekreftelsen du trenger, og gir deg muligheten til å se etter tidlige signaler på hva som fungerer og ikke fungerer. For å unngå å famle i mørket etter feil, kan du spare mye ressurser på å legge inn arbeid i «brand audience fit».

Hva bør du se etter?

Når du kjører disse testene for å sjekke «brand audience fit» er det viktig at du ser etter noen tydelige tegn som gir deg bekreftelse og sikkerhet på at produktet ditt er klar for lansering, og at ditt publikum er klare for ditt produkt. Hva du bør se etter, og hva du føler gir deg denne sikkerheten er opp til deg og hva du skal selge, men det finnes noen fellesfaktorer. For eksempel bør det være en konverteringsgrad på 2% i nettbutikken din. Dette tyder på at det er en sunn e-commerce, som mest sannsynlig vil overleve. I tillegg er det lurt å kjøre et forhåndssalg eller sette opp en venteliste. Er det mange som kjøper eller setter seg opp på venteliste, er dette veldig gode tegn på at produktet ditt er godt mottatt hos kunden. Inntil du har disse tegnene på plass, så er det ikke lurt å brenne av for mye penger, i og med du ikke har noe form for sikkerhet for at salget kommer til å gå bra. Her er det bare å smøre seg med tålmodighet, for selv om du er gira på å lansere, så er det viktig å ikke kjøre for hardt på gassen før du har «brand audience fit».

Når ikke testene forventingene dine?

Etter du har kjørt ut litt markedsføring, sjekket konverteringsgraden og om noen har satt seg opp på venteliste, er neste steg å analysere tallene dine. Har du en konverteringsgrad på 2%? Er det mange nok på venteliste til at det skal være lønnsomt å lansere? Føler du deg sikker på at målgruppen din kommer til å kjøpe produktet ditt? Hvis svaret er nei på noen av disse, må du legge ned mer arbeid.

Men, det som er fint med å sjekke «brand audience fit» er at det er før lansering og før du har brukt masse penger, så det er ikke et stort tap å måtte bruke mer tid. I tillegg har du muligheten til å se etter nøyaktig hva det er som ikke fungerer. Er det markedsføringen eller er det selve produktet? Kanskje du ikke har klart å treffe helt riktig målgruppe, eller ikke klart å dekke behovet til kunden. Det kan være en eller flere ting, men det er viktig å ta seg god tid på å finne ut nøyaktig hva du kan gjøre bedre. Kjør flere tester, som kan gi deg bedre indikasjon på hva du burde endre og jobbe mer med.

Unikt for alle merkevarer

«Brand audience fit» er ikke bare for nyoppstartede nettbutikker. For eksempel gjelder det også for de som har en bedrift fra før, men som kanskje skal lansere en ny merkevare eller produktkategori. Ofte kan det være lett å tenke at dersom en ting fungerte for den første merkevaren, så kommer det til å gjøre det for det nye også. Dette stemmer ofte ikke, og her er det lett å gjøre feil. Forbrukere kan være uforutsigbare, så det er aldri lurt å ta noe for gitt, spesielt ikke om det inneholder en stor risiko. Kjør tester dersom du vurderer å lansere noe nytt, det kommer du til å tjene på i det lange løp.

Kort oppsummert hvorfor du må ha «brand audience fit» før du trykker på gassen:

  1. Du unngår å kaste penger ut av vinduet
  2. Du har muligheten til å optimalisere produktet og markedsføringen før lansering
  3. Det gir deg en sikkerhet og bekreftelse i arbeidet ditt, noe som minsker risikoen
  4. Det er lettere å oppdage feilene som hindrer deg å oppnå suksess

Ta vårt lynkurs om hvordan du kan øke salget i nettbutikken din.

Fyll ut skjemaet for å komme i gang..

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.