Annonserer du for salg av produkter eller tjenester på Facebook? Da har du kanskje følt på at tallene du får oppgitt i annonseadministrasjonen ikke gir deg så mye.
For å få de beste resultatene på dine annonser, må du jobbe med optimalisering. Optimalisering er tiltak du gjør som fører til at annonsene gir bedre resultater. For å kunne optimalisere må du analysere og vurdere data. Denne dataen finner du under det som heter kolonner i annonseadministrasjonen.
Facebook har allerede laget et par forskjellige standard kolonner du kan velge mellom. Den vanligste er resultater, og er den du alltid starter på når du går inn i annonseadministrasjonen. De forhåndsdefinerte kolonnene kan være gode å ha, men de gir deg ikke alltid de tallene du trenger for å optimalisere - særlig ikke når du driver med salg av produkter og tjenester.
Vi i MOEN&Co bruker stort sett alltid hva som kalles egendefinerte kolonner, når vi jobber med salgskampanjer. På denne måten får du frem de tallene du trenger for å få kunne ta de beste vurderingene og beslutningene.
Vil du lære hvordan vi setter opp vår egendefinerte salgskolonne? Da kan du laste ned vår PDF HER
4 viktige nøkkeltall
Det er særlig fire viktige nøkkeltall vi mener du må ha i kolonnen din, om du driver med salg av tjenester og produkter. Disse tallene gir deg en bedre forståelse for hvordan leveransen av annonsene faktisk er. La oss se på de forskjellige:
Kjøp
Kjøp er ikke det samme som resultater. Hvilken data du får under resultater varierer fra hva du optimaliserer etter. Har du for eksempel en kampanje for trafikk, er det antall klikk til landingssiden som vises under resultater. Optimaliserer du for “lagt i handlekurv” er det, det antallet som vises under resultater.
Å legge ved en egen kolonne for kjøp, er derfor lurt for å ha best mulig oversikt. I noen tilfeller kan trafikk annonser føre til salg også. Har du ikke en egen kolonne for kjøp vil ikke denne informasjonen vises noen plass.
Konverteringsverdi
Konverteringsverdi er den totale verdien av kjøp som har blitt sporet med konvertering målsettingen. Den gir deg altså en oversikt over hvor mye du har tjent på salgene totalt, for hver kampanje, annonsesett og/eller annonse.
Her vil du altså se hvor mye du har tjent på annonsering i din valgte tidsperiode.
ROAS
ROAS (Return on ad spend), avkastning på norsk, forteller deg hvor mye du får tilbake for hver krone du bruker på annonsering. Hvor mye du må ha i ROAS for at annonseringen din er lønnsom, kommer an på hvor mye du tjener på det du selger. Regn ut egen ROAS her
Vi anbefaler alltid å optimalisere etter ROAS. Dette er, etter vår mening, den beste måte å se hvordan annonsene dine leverer, og samtidig sørge for at annonseringen er lønnsom.
Kostnad per resultat
Kostnad per resultat er gjennomsnittskostnaden per resultat som er kreditert annonsene dine. Den viser deg altså hvor mye du betaler for å få, for eksempel, et kjøp.
På samme måte som at ROAS gir deg en indikasjon på om annonseringen din er lønnsom, har du også mulighet til å vurdere det ut i fra kostnad per resultat. Her må du sørge for at prisen per resultat ikke overskrider dine marginer.
Lag din egen egendefinerte salgskolonne
Som jeg skrev innledningsvis er det viktig å ha de riktige tallene når du optimaliserer. Bruker du de forhåndsdefinerte kolonnene får du altså ikke disse nøkkeltallene: kjøp, konverteringsverdi, ROAS og kostnad per resultat. For å få dette må du lage en egen kolonne. Denne kan lagres så du lett kan finne frem til den hver gang du går inn i annonsekonto. Denne kolonnen er kun for deg. Det vil si at om det er flere som har tilgang til annonsekonto, må hver enkelt lage sin egen kolonne.