HJEM
/
BLOGG
/
Bruk gjennomsnittlig inntekt per besøk når du optimaliserer for konverteringsraten

Bruk gjennomsnittlig inntekt per besøk når du optimaliserer for konverteringsraten

Les mer om

nettbutikk

Jobber du innen netthandel så har du helt sikkert brukt en del tid på å optimalisere siden din gjennom A/B- testing, hvor det er vanlig å sammenligne konverteringsraten for å avgjøre en vinner.

Ser du kun på konverteringsraten vil du imidlertid gå glipp av verdien av den besøkende fordi konverteringsraten alene forteller deg bare hvor ofte du får en konvertering, og ikke noe om verdien per besøk.

Det vil si at senker du prisene med 50% så vil du naturlig få en høyere konverteringsrate, og prosentvis flere personer vil kjøpe av deg ‑ men du vil sitte igjen med mindre fortjeneste.

For å kompensere for 50% prisreduksjon og tjene samme beløp for en gitt konverteringsrate, må du derfor doble konverteringsraten.

Mathias Schrøder fra Data-Driven eCommerce har funnet en bedre løsning:
Ved å bruke gjennomsnittlig inntekt per besøk – ser du hvor mye inntekt du får per besøkende i stedet for å kun se på konverteringsraten. Da vil du også få med deg hva ordren er verdt.

Utregningen vil også ta hensyn til både hvor ofte du får en ordre og hva hver besøkende er verdt, og regnes ut på denne måten: Gjennomsnittlig inntekt per besøkende = gjennomsnittlig ordreverdi * konverteringsfrekvens.

Dynamisk kasseknapp

I et annet eksempel trekker Mathias frem et eksperiment der han prøvde å fjerne den dynamiske kasseknappen fra produktsidene sine. 

Den dynamiske kasseknappen er et alternativ til «legg i handlekurv»-knappen hvor kundene kan hoppe over handlekurven og gå direkte til kassen – noe som gjør betalingsprosessen raskere.

Testen viste at den opprinnelige versjonen med dynamisk kasseknapp gjorde det bedre med tanke på konverteringsraten, og hypotesen ble til:

«Dersom han fjernet den dynamiske kasseknappen- vil han da få lavere konverteringsrate, men høyere gjennomsnittlig ordreverdi?»

Mathias fant 17,5% statistisk signifikant forskjell mellom versjonene og at dersom han fjernet den dynamiske kasseknappen fikk han høyest omsetning, tross lavere konverteringsrate.

Dersom han ikke hadde tatt hensyn til ordreverdien i dette tilfellet, kunne han gått glipp av en betydelig økning i omsetning.

Ha dette i minnet når du jobber med konverteringsoptimalisering. Husk at det er inntekten du lever av- ikke konverteringsraten.

Test ut, regn ut - og se om du også får en høyere omsetning.

 

Lykke til!

GRATIS ANALYSE

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Vi har laget en undersøkelse du svarer på noen på enkle JA/NEI spørsmål. Som igjen vil gi deg en skreddersydd analyse av nettbutikken din.

FÅ ANALYSEN