Instagram er blitt en populær plattform over de siste årene. Det er en fin plattform for å dele innhold, skape dialog og inspirere.
Selv om Instagram for mange er foretrukket over Facebook, ser vi fortsatt at annonseringen på Facebook i mange tilfeller gir bedre resultater. Har du derfor vurdert å annonsere eller annonserer på Instagram utelukkende, vil vi anbefale å sjekke hvor det faktisk er mest lønnsomt for deg å være.
Som mange allerede vet er Instagram eid av Facebook. Ønsker du begynne med Instagram annonsering bruker du derfor samme verktøy som Facebook, altså Business Manager. Du vil da gjennom Annonse-administrasjonen i Business Manager ha mulighet til å annonsere både på Facebook og Instagram samtidig.
Automatisk plassering på annonsene
En måte å teste ut om dine får best resultater på Facebook eller Instagram, er ved å lage annonser med automatisk plassering. Det vil si at annonsen blir testet ut på alle plasseringer på kryss av Facebook, Instagram og Messenger. Her finner algoritmene ut hvor annonsen leverer best, ut i fra responsen den får.
Når annonsen har kjørt en stund, og fått litt resultater, kan du bryte annonsene ned i plattform og plassering for å se hvor resultatene dine faktisk kommer fra,
For å gjøre dette, gå til annonseadministrasjonen din, klikk på knappen for analyse og velg plattform
Da får du opp resultatene dine, og hvor de kommer fra
I vårt tilfelle ser vi at Facebook helt klart er vinneren her. Hadde vi kun valgt Instagram ville vi gått glipp av et stort potensiale.
Vil du se mer i detalj hvilken plassering som fungerer best bytter du fra plattform til plassering under analyse. Da vil du også kunne se hvilke plasseringer i de forskjellige plattformene som gir deg best resultater.
I vårt eksempel ser vi at Nyhetsstrømmen har gitt det største volumet av resultatene vi har fått.
Lag egendefinert publikum av Instagram engasjement
Det er en sannhet at Instagram sjeldent leverer bedre kostnadsmessig enn Facebook. Når det er sagt, har det vært en tydelig bedring bare de siste månedene. For å få det beste ut av både Facebook og Instagram, har jeg et lite tips til deg. Facebook er jo som sagt fortsatt der flesteparten av konverteringene skjer, men Instagram er gjerne det stedet du får best engasjement. Derfor vil jeg anbefale deg å lage et egendefinert publikum for de som har engasjert seg på Instagram. Altså at du viser annonser på Facebook til de som allerede har engasjert seg på Instagram. Gjør du dette er det stor sannsynlighet for å få en god avkastning og god lønnsomhet.
7/11-metoden for Instagram annonsering
En annen ting er å bruke 7/11- kampanjen som du kan lære mer om HER. Den handler om at hver gang noen har vært innom nettsiden din, så kan du følge de opp med en skreddersydd tilbakemelding på for eksempel instagram. Et godt eksempel kan være bedrifter som oppfordrer kunder til å ta kontakt via kontaktskjema. Har kunden kommet til kontaktsiden, men ikke fylt ut skjema enda, kan du bruke stories for å rette deg mot dem. Her har bedriften for eksempel hatt stories av ansatte i bedriften som sier de vil ha en prat, eller lignende. Det er en god strategi å ta i bruk.
Til syvende og sist så handler det om å teste ut ting. Finne ut hva som fungerer for deg. Instagram kan godt fungere kjempebra, men jeg vil anbefale deg å la Facebook teste ut teorien først. Ikke bare anta at det er det som fungerer.
Kom i gang med Facebook-annonsering (gratis):
http://thomasmoen.com/minikurs
Ikke glem å abonnere på podcasten via Apple Podcast eller Spotify.