HJEM
/
BLOGG
/
Alt du trenger å vite om A/B testing

Alt du trenger å vite om A/B testing

Les mer om

facebook

A/B testing er en måte å sammenligne to versjoner av X for å vurdere hvilken av versjonene som leverer best resultater. A/B testing kan gjøres på alt fra nettsider og landingssider til annonser. I vårt tilfelle vil vi fokusere på testing av annonser.

Denne type testing er altså en måte å la forbrukerne avgjøre hva som fungerer best. Dette gir deg muligheten til å utvikle dine produkter, annonser eller nettsider til å fungere så optimalt som mulig for målgruppen din - samtidig som det gir deg bedre resultater.

Mange av kundene jeg har jobbet med har ofte bare én annonse i annonsesettet sitt. Med bare én annonse er det vanskelig å skalere, og ikke minst å fortelle noe om hvordan annonsen faktisk leverer. I dette innlegget ser vi på:

  • Hvordan A/B teste annonser?
  • Eksempel på A/B testing

Hvordan A/B teste annonser?

For å A/B teste annonser må du først ha satt opp en kampanje og et annonsesett. Når du har gjort dette, lag en annonse du skal ta utgangspunkt i. Det er mange måter man kan A/B teste annonser på, men jeg vil anbefale deg å ha litt innhold å teste, som videoer og bilder. Når du har laget den første annonser, dupliserer du den og gjør en endring.

Hvordan duplisere en annonse:

  • Stå på annonse-nivå i annonsekonto.
  • Hold musen over valgt annonse.
  • Klikk dupliser
  • Velg opprinnelig kampanje og trykk dupliser
  • Hold musen over den dupliserte annonsen
  • Klikk rediger
  • Gjør ønsket endring
  • Når du er ferdig, klikk publiser.

Eksempel på A/B testing

La oss se på et eksempel på A/B testing, fra en av mine egne kampanjer. I denne kampanjen har jeg som mål å få personer til å melde seg på webinaret mitt.

Test 1:

Det første jeg ønsket å teste var budskapet i annonsetekstene. Jeg startet derfor med å utforme to forskjellige tekster. Den første (webinar 3) teksten er kort, enkel og fokuserer på frustrasjonen over å ikke få til annonsering og at det er gratis. Den andre (webinar 1) teksten er lengre, fokuserer på hvordan blir bedre på annonsering og hva du lærer i webinaret.

gazegNpaRf25w74ivMNb_Skjermbilde_2020-02-05_kl._15.26.21
Skjermbilde 2020-04-28 kl. 13.17.16

Etter at annonsene kjørte et par dager, så vi raskt at “webinar 3” fikk bedre respons. Som du ser på rekkevidden har også Facebook valgt å bruke større deler av budsjettet på denne annonsen, på grunn av større potensiale. Vi ser også at prisen per konvertering er lavere hos “webinar 3” enn “webinar 1”. Basert på dette kan vi konkludere med at “webinar 3” fungerte best.

OYfWSW99Qy2kUGQDhya0_Skjermbilde_2020-02-05_kl._15.42.16

Test 2:

Nå som vi vet at budskapet i “webinar 3” fungerte best, ønsket jeg å teste ut innholdet. Jeg dupliserte da “webinar 3” annonsen og byttet ut bilde med en video. I mange tilfeller (men ikke alle) gir video bedre resultater da det lettere fanger oppmerksomhet. Derfor valgte vi å teste ut en kort video, fra et live webinar jeg holdt om samme tema, og trakk ut et høydepunkt.

BVVzMDLJQPqZ74pZrila_Skjermbilde_2020-02-05_kl._15.27.05

Etter å igjen har testet “webinar 3” og “webinar 3 - kopi” i et par dager, fikk jeg bekreftet hypotesen om at video leverte bedre. Ser vi på resultat fikk videoen 60 påmeldinger mens bilde fikk 24. Ser vi på Kostnad per resultat, viser det seg likevel at prisen per konvertering er så og si lik. Av den grunn skroller jeg litt lengre bortover i kolonnen, til lenkeklikk, CPC og CTR. Her ser vi at “webinar 3- kopi” har en høyere respons for en billigere penge.

oYtimyh8TOSfD6bqbVbe_Skjermbilde_2020-02-05_kl._15.43.36 (1)
8BGtTsEmTKK1W5TX4sc2_Skjermbilde_2020-02-05_kl._15.44.08

I dette tilfellet ville jeg valgt å duplisere “webinar 3 - kopi” og teste en ny tekst igjen. Da “webinar 3” fortsatt leverte gode resultater til ca lik pris ville jeg fortsatt å la den kjøre litt til. Det er helt i orden å ha flere annonser en A/B test annonsene, men jeg anbefaler ikke å ha mer enn 5 annonser kjørende samtidig.

Slik fortsetter du å teste ut nye annonser hele tiden, for å hele tiden fortsette å finne annonser som leverer best mulig.

Lykke til!

GRATIS ANALYSE

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Vi har laget en undersøkelse du svarer på noen på enkle JA/NEI spørsmål. Som igjen vil gi deg en skreddersydd analyse av nettbutikken din.

FÅ ANALYSEN