HJEM
/
BLOGG
/
6 måter du kan bruke Facebook pixel event på

6 måter du kan bruke Facebook pixel event på

Les mer om

facebook

For at bedrifter skal forstå kjøpsatferden til kundene bedre, og dermed også markedet, tilbyr Facebook standard hendelsessporing via Facebook-pikselen.

FACEBOOK BUSINESS.

Facebook pixelen er et viktig verktøy alle bedrifter som markedsfører på Facebook må ha. Den er en måte for Facebook og nettsiden din å kommunisere med hverandre på. Pixelen gjør det blant annet mulig for deg å lage egendefinerte publikum og se hvor mye det koster å få et salg ned i kroner og øre.

Ved å ta i bruk Facebook pixel eventer har du også muligheten til å få en enda dypere forståelse av dine kunder. Her har du en oversikt over 6 måter du kan bruke Facebook Pixel event på:

1. Advanced Website Custom Audiences

Med pixelen installert har du muligheten til å lage følgende publikum:

  • Alle besøkende på nettsiden
  • Besøkende basert på URL besøk
  • Besøkende de siste X dagene

Nevnte publikum er gode å ha, men bruker du Facebook pixel event har du også muligheten til å legge til publikum som:

  • Kjøp de siste X dagene
  • Lagt i handlekurv de siste X dagene
  • Registreringer de siste X dagene

Du vil også ha muligheten til å legge til event parameter, som gir deg flere detaljer om transaksjonen. Legger du for eksempel til parameteret til kjøps-eventene dine, kan du lage publikum etter spesifikke produkter, eller lage publikum av de som har handlet over en hvis sum.

2.  Conversion Optimisation

En av fordelene med Facebook annonser er algoritmene og dens evne til å optimalisere for å hjelpe deg å nå ditt ideelle publikum. En måte Facebook kan gjøre dette for deg er å optimalisere for å vise annonsene til dem som har størst sannsynlighet for å konvertere- eller å gjøre den spesifikke konverteringen du ønsker

Om du ønsker å bruke Conversion, må du velge et piksel event å optimalisere. Mens du kan optimalisere for en tilpasset konvertering (vanligvis et bestemt produkt), gir optimalisering for en bredere hendelses handling (for eksempel «kjøp») Facebook flere data som kan hjelpe deg med å optimalisere.

3. Conversion Tracking

Hvor effektive er Facebook-annonsekampanjene du kjører? Uten pixel og eventer er fokuset sannsynligvis på en kombinasjon av kostnad per klikk, klikkfrekvens og engasjement. Men disse kan ha liten, om ingen, forbindelse til om konverteringer faktisk skjer.

Hvis du bruker Facebook pixel event, kan du legge til en kolonne spesifikt for:

  • totalt antall,
  • unikt nummer,
  • verdi,
  • kostnad
  • unike kostnader for en standardhendelse.

Skjermbilde 2019-06-03 kl. 12.41.04

Bruker du hendelsesparametere og benytter en produktkatalog, kan du bryte rapportering ned etter produkt-ID. Mens du kan (og bør) følge resultater etter tilpasset konvertering, er du begrenset til 100 av dem per annonsekonto. Det er ingen slike begrensninger for hendelsene.

4. Facebook Analytics

Facebook har naturligvis verdifulle data fra samspill med Facebook-siden din og innleggene (organisk og betalt). Men hvor verdifulle er disse interaksjonene? Kjøper disse menneskene fra deg? Er noen reaksjoner og samhandlinger mer verdifulle enn andre?

Vel, du vil ikke vite svarene på disse spørsmålene uten Facebook pixel og eventer.

Antall verdifulle rapporter du kan generere med Facebook Analytics, er for mange til å dekke i dette blogginnlegget. Men du kan lage trakter for å se prosentandelen fra de på toppen av trakten ned til de som til slutt konverterer.

Du kan måle blant annet:

  • Kundens levetid verdi
  • Demografi
  • Fra registrering til kjøp
  • Demografi fra kunder som har kjøpt

5. Facebook attribution

Facebook Attribution er enda et kraftig verktøy som ikke nok markedsførere bruker og drar nytte av. Facebook Attribution er designet for å hjelpe deg å forstå effekten av innholdet og annonsene dine på flere kanaler og enheter. Merk at dette inkluderer og går utover Facebook – ikke bare de organiske henvisninger fra Google og andre, men ikke-Facebook-reklameinnsatsen.

Du kan måle for eksempel måle konverteringer på mobil etter at de har sett innholdet ditt på desktop, eller motsatt.

6. Dynamic ads

Hvis du administrerer annonser for et e-handelsmerke, er dynamiske annonser uvurderlige. De lar deg dynamisk vise annonser til personer basert på deres samspill med dine eller andre lignende produkter i fortiden. Dette gjøres delvis, med annonsemaler og produktkataloger som leveres til Facebook.

Disse er mest nyttige for de med et stort volum av produkter og spesielt de med høye annonsekostnader. Du trenger ikke manuelt å lage annonser for alle disse produktene, eller fokusere bare på et fåtall. Du kan hypermålrette de som uttrykker interesse med en svært relevant annonse.

Du trenger Facebook-pixel og arrangementer for å utnytte dynamiske annonser. Slik vet Facebook hvilken trinn av en trakt som en besøkende har nådd (legg til i handlekurven, legg til betalingsinformasjon, legg til ønskeliste) og organiser hvilke produkter som ble sett etter produkt-ID.

Kom i gang med Facebook-annonsering (gratis):
http://thomasmoen.com/minikurs

Ikke glem å abonnere på podcasten via Apple Podcasteller Spotify.

GRATIS ANALYSE

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Vi har laget en undersøkelse du svarer på noen på enkle JA/NEI spørsmål. Som igjen vil gi deg en skreddersydd analyse av nettbutikken din.

FÅ ANALYSEN