5 steg til en optimal produktside i nettbutikken din

Alice Petersen
6 min read

Nettbutikk

14 oktober, 2020
Share on:
 

Nettbutikkers arbeid med å skape en best mulig kundereise er en kontinuerlig prosess. Det tar aldri slutt og det gjelder for små nettbutikker så vel som store. For å øke salget må man analysere og optimalisere kundereisen fra en ende til en annen, også før og etter at en kunde har vært i nettbutikken.

Et kritisk punkt i kundereisen og kjøpsprosessen er produktsiden. En optimalisert produktside kan for mindre nettbutikker være utslagsgivende, og ikke minst være et enkelt tiltak for å øke konvertering og forbedre kundereisen. Produktsiden er det steget i kundereisen hvor de fleste potensielle kunder gjør avgjørelsen om å kjøpe eller ikke. Derfor er det viktig at produktsiden ikke blir glemt i arbeidet med nettbutikken din og at den er bygd opp på en slik måte at det vil være lett for den potensielle kunden å ta en avgjørelse. Her er 5 konkrete råd du kan ta med deg enten du er i ferd med å bygge en nettbutikk eller du har en eksisterende nettbutikk.

 

1.             Tilpass nettbutikken til mobil

I dag er alle på mobiltelefonen. Det er derfor svært viktig å sørge for at nettbutikken din er tilpasset og gjort responsiv til dette formatet. Er ikke siden godt tilpasset mobiltelefonen, er det også stor sannsynlighet for at du mister salg. Det skal være minst like enkelt å fullføre en handling på mobiltelefonen i nettbutikken din som det er på desktop. Husk at mange av kundene som gjennomfører et kjøp på desktop, ofte har vært innom produktsiden på mobil i forkant, en side de kanskje har funnet via en annonse på sosiale medier.

 

2.             Det viktigste skal frem før første scroll

Nettbutikker kjemper om kunders oppmerksomhet og tålmodighet når de er inne på en nettbutikk. Du har ikke mye tid på å presentere og få frem det viktigste kundene leter etter og som er relevant. Derfor har vi satt opp en punktvis rekkefølge for hvordan du bør optimalisere.

 

Produktbilde

Det første kunden er interessert i å se er selve produktet. Produktbildet er som regel det største blikkfanget når man kommer inn på en produktside, så at de er delikate og appellerende er viktig. Bildene skal helst ikke ha mye «støy» i bakgrunnen eller annet som tar fokuset bort fra produktet du vil selge. For mindre nettbutikker kan det være dyrt å bruke en fotograf for å ta produktbilder eller investere i dyrt utstyr selv. Mange mobiltelefoner tar mer enn gode nok bilder om man ikke har dyrt utstyr. Der de fleste har mest å hente på egne bilder er å ha riktig lys på bildet, ta bilde fra gode vinkler og bakgrunnen på bildet.

 

Vis produktet i flere settinger

Gi kunden et helhetsinntrykk av produktet! Opplevd risiko vil minske dersom kunden har mulighet til å se produktet i flere settinger eller i forskjellige brukssituasjoner. Dette kan bidra med å besvare spørsmål og minimere usikkerhet kunden hadde på forhånd om hvordan man for eksempel kan bruke produktet. Man kan også ta i bruk 360 visning for å vise produktet fra alle kanter her.

 

Vis pris med en gang

Ikke la kunden scrolle lenge for å finne pris, gjør det tydelig! Når det kommer til pris skal det være svært lav usikkerhet rundt det. Kunder skal ikke trenge å lete etter hva produktet de er interessert i koster. For mange er pris en motivasjonsfaktor, derfor er det viktig at dette er tydelig på produktsiden slik at potensielle kunder unngår forsinkelser i kjøpsprosessen deres.

 

Handlekurv

Gjør det lett for kunden å handle med en gang. Når en kunde er inne på en produktside er det ofte med en kjøpsintensjon. Derfor er det viktig at nettbutikken din har en tydelig call to action, som i dette tilfellet er å legge til i handlekurven.

 

En annen ting man kan tenke på er valgene kunden får etter de har lagt et produkt i handlekurven. Får de mulighet til å gå rett til handlekurven og fullføre kjøpet? For de målrettede besøkende som vet hva de skal ha og som ønsker å kunne gjennomføre handleprosessen og kjøpet så fort som mulig, vil dette hjelpe med å nå målet deres raskere. Samtidig kan man også gi besøkende muligheten til å fortsette å handle. Gjør kunden dette er det en bevisst handling fordi de kanskje er interessert i andre produkter.

 

3.             Kjøpsgaranti og rating fra kundene

Kjøpsgaranti

Netthandel oppfattes for mange som mer risikofylt enn fysisk kjøp. Man er mer begrenset da man ofte bruker flere sanser for å vurdere et produkt i fysiske butikker. Kunder får ikke kjent på produktet, de får ikke luktet på det dersom det er relevant og i noen tilfeller kan bilder bedra når det kommer til farger på produktet eller størrelse. I tillegg til at det kan være risiko ved frakt og man gir fra seg kort- og personopplysninger, som for mange kan oppleves som litt skummelt. Det kan være vanskelig for nettbutikker å dekke denne delen ved en kjøpsreise og overbevise potensielle kunder om at det er trygt. Derfor er det ekstra viktig å gi en form for garanti for å gjøre kunden mer trygg på valget. Hvis produktsiden får frem fri retur og refusjon, vil terskelen for å kjøpe produktet og teste det selv senkes. Da vet de at dersom det er noe ved produktet som ikke stod til forventningene, så har du ikke tapt noe på det da retur blir dekket og de kan få tilbake pengene. Her har nettbutikker også en glimrende mulighet til å bygge datadrevet kundeinnsikt ved å spørre hva det var som ikke stod til forventningene. Denne innsikten kan omsettes i tiltak slik at neste kunde som er interessert i det samme produktet får en bedre opplevelse. Det er viktig at denne garantien kommer frem allerede på produktsiden og ikke først i handlekurven, da det kan avgjøre om noe i det hele tatt blir lagt i handlekurven.

 

Rating og kommentarer fra kunder

Vis hvor fornøyd andre kunder er med produktet. Dette kan man gjøre ved å ha et ratingsystem som viser gjennomsnittet på antall stjerner produktet har fått basert på antall som har ratet det. Dette gir en potensiell kunde raskt inntrykk av hva andre kunder mener om produktet, deretter gjør den potensielle kunden en vurdering om de vil ha mer detaljerte kundetilbakemeldinger og lese kommentarer. Det finnes mange måter å samle dette inn på. Både på Facebook og Google kan kunder legge igjen feedback på nettbutikken. Mer spesialiserte verktøy som Trustpilot er det mange som bruker der de aktivt ber brukerne om å legge igjen feedback i form av både stjerner og kommentarer. God feedback gjør at flere kjøper, og dem som tør å be om feedback har sjelden dårlige hensikter.

4.             Bygg kunnskap med tekst og video

Hvis kunden enda ikke er helt overbevist om produktet, kan video som forklarer hvordan man bruker produktet være til hjelp. Dette kommer an på hva slags produkter nettbutikken din selger, men ofte kan mye av usikkerheten ved et kjøp også ligge i brukssituasjon. Et eksempel kan være dersom nettbutikken din selger ansiktspleie, eksempelvis ansiktsmasker. Her kan en video som viser hva man skal gjøre for å forberede huden i forkant i tillegg til hvordan man påfører og fjerner ansiktsmasken være til hjelp for kunden.

 

Alle produkter trenger ikke å demonstreres med video. Her må man gjøre en vurdering! Kanskje holder det å forklare med tekst. Uavhengig om det er video eller tekst så er det veldig positivt å ha med en form for demonstrasjon av produktet som også beskriver det for den potensielle kunden!
 

5.             Forslag til andre produkter

Foreslå andre produkter

Hva er feil med litt mersalg? Er det produkter som kan kombineres med produktet de allerede er inne på? Er det produkter som andre kunder også har sett på? Er det produkter den besøkende tidligere har vært inne på som du nå kan minne dem på? Dette kan være en super måte å gjøre hver enkelt kundes handlekurv større.

 

Til toppen

Gjør det lett for kunden å komme tilbake til start. Har kunden bladd seg ned for å lese gjennom kommentarer, sett på forslag til andre produkter og fått den informasjonen de trenger for å kunne gjøre en avgjørelse, er det viktig at produktsiden gir mulighet til å komme seg raskt opp på produktsiden hvor de kan legge produktet i handlekurven. Det forenkler navigasjonen og flyten for den potensielle kunden. Det fjerner forsinkelser og unødvendig scrolling da den potensielle kunden har fått eventuelle bekreftelser den lette etter.

 

Nettbutikkplattformer og maler

Mange nettbutikkplattformer, så som Shopify, har maler eller tema også for produktsidene. Når du velger tema til din lnettbutikk før du derfor ha et veldig klart fokus på produktsiden. Det er lett å se seg blind på hvordan forsiden ser ut, men ikke glem at mye av trafikken skal ledes direkte inn på produktsiden, og da er dennes utseende ofte vel så viktig som hvordan forsiden ser ut.

 

Mindre distraksjon, mer relevans

Mindre nettbutikker bør ha produktsider som er tydelig designet med så få distraksjoner som mulig slik at det blir enkelt å legge til varer i handlekurven. Gitt at store deler av kundereisen foregår på nettet ligger det et uløst potensial i å løfte det første møtet med potensielle kunder. Både du og dine kunder ønsker det samme; relevans, tydelighet, minimalt med distraksjon, null usikkerhet og stress, samt få frem merkevarens unike verdier. I mylderet av markedsaktiviteter og annonsering, som ofte kan være tidskrevende og kostbart, er det å utvikle en solid nettbutikk og produktside noe du som en mindre nettbutikk har full kontroll over og som kan gi god avkastning.