11 trender for nettbutikker

Maylinn Gullmark
Maylinn Gullmark
3 min read

Nettbutikk

20 april, 2020
Share on:

Det er ikke bare, bare å drive nettbutikk. Konkurransen er stor, og bevisstheten rundt miljø og forbruk øker stadig blant forbrukerne. Det er vanskelig å vite hvordan du kan kommunisere riktig med forbrukerne, og hva det er som egentlig er viktig for dem. Apsis har skrevet en god E-bok om “E-commerce personalisation in the nordics” (Last ned hele E-boken her). Her trekker vi frem: 11 trender nettbutikker må være klar over, for å være relevant.

Trend 1: Fra lokalt til globalt

Det er ingen hemmelighet at internett åpner dørene for et større, og internasjonalt marked. I følge en rapport fra PostNord handler 29% av norden fra utenlandske nettbutikker hver måned. Dette vil si at de lokale butikkene nå også kjemper mot globale nettbutikker.

Med stor konkurranse er det viktig å finne en måte for din nettbutikk å skille seg ut. Kan du trekke frem noe tradisjonelt eller lokalt? Har du noe unikt med produktene dine, de ikke får tak i andre steder?

Å være personlig i markedsføringen og skape en relasjon til forbrukerne kan også være en stor fordel, for å skille seg ut fra konkurrentene.

Trend 2: Multikanal (Omnipresence)

Med dagens mange teknologiske duppedingser, ser vi at forbrukere og bedrifter flittig bytter mellom enheter i deres kjøpsprosess. For deg som nettbutikk vil det derfor være gunstig å være tilgjengelig på flere kanaler. Å bruke tid på å forstå hvor kundene dine faktisk er, og være aktiv der er et stort pluss. Å veksle mellom kontakt fra sosiale medier, e-post og andre plattformer er også positivt.

Trend 3: “The smart(phone) shift”

Smarttelefoner blir en mer og mer sentral del av forbrukeres handleopplevelse. Tall fra klarna.no sier at 52% av norsk befolkning handler fra mobil. Tall fra PostNord forteller at 42% av nordiske konsumenter gjorde månedlige kjøp fra mobilen i 2018.

Å ha en mobilvennlig nettbutikk er noe mange fortsatt mangler. Å se at 52% av nordmenn handler fra mobil, vil også si at du ved å ikke ha en mobilvennlig nettside, går glipp av stort potensiale. Er ikke nettsiden din tilpasset mobil, vil heller ikke forbrukerne bruke tid inne på den.

Trend 4: Leveransetid

Tall fra PostNord tilsier at 65% av norden føler at en leveranse innen 3 dager er ganske, eller veldig viktig. Når det er sagt viser det seg også at 82% av nordisk befolkning er villig til å utsette leveransen med 1-2 dager for en mer miljøvennlig leveranse.

Tydelig informasjon om leveringstid og leveringsmuligheter på nettsiden vil derfor oppfattes som et stort pluss.

Trend 5: Beleilighet

I våre hektiske hverdager er jakten på å forenkle dagene stor. Dette har også påvirket netthandelen og etterspørselen for løpende medlemskap - som for eksempel Adams Matkasse.

Trend 6: Overflod av innhold

Det renner over av innhold på internett, og forbrukerne blir mer og mer vant med å sile ut relevant innhold. I en tid som denne settes kvalitet mye høyere enn kvantitet. Fokuset på riktig og verdifullt innhold burde derfor være større nå enn noen gang.

Senk skuldrene litt, og legg vekk det store presset om å poste mye innhold hele tiden. Bruk heller tiden på å lage godt som er nyttig for målgruppen din.

Trend 7: Gjør det personlig (men ikke for personlig)

Den siste tiden har du kanskje hørt mye om personalisering i markedsføringen. Dette er i all hovedsak positivt, men ikke all personifisering oppfattes som positivt. Tall viser blant annet at 73% av nordisk befolkning ser på det som negativt at navnet deres blir brukt i markedsføring. Fokus på data og en dypere forståelse av kunden er derfor viktigere nå enn noen gang.

Trend 8: Informasjons søkere

Med tiden har vi som forbrukere blitt mer bevisst rundt kjøpene vi tar. Dette har også ført til at vi gjør dypere research på bedriftene vi velger å kjøpe bra. I følge McKinsey legger 65% av Gen Z (de som er født mellom 1996-2010) tid i å lære om produkters opphav før de gjør et kjøp.

Å ha tydelig informasjon om produksjonsprosess og verdier for bedriften, kan derfor være avgjørende faktorer for at forbruker skal velge å kjøpe fra deg.

Trend 9: Påvirkere

Word-of-mouth har alltid vært en svært viktig påvirkningskraft i forbrukernes beslutningsprosess. Anbefalinger fra andre, også i stor grad Influencere (eller på norsk, påvirkere). Vi har ofte høyere tillit til Influencere enn til bedriftene selv.

En god måte å gjøre dette på, uten å legge ut masse penger for store influencere, er å bruke brukergenerert innhold. Bilder og innlegg postet av dine egne kunder som bruker produktet ditt, tilbakemeldinger og vurderinger oppfattes som veldig tillitsbyggende og effektivt.

Trend 10: CSR: etisk fokus

CSR (Corporate Social Responsibility) har gått fra å være et bonus i kjøpsbeslutningen, til å bli nærmest et must. Etiske retningslinjer er for mange en stor del av beslutningen for å gjøre et kjøp eller ikke.

Som nevnt i trend 8, være transparent og del informasjon om prosessen til bedriften din. Gjør forbruker trygge på at du er bevisst rundt både miljø og etikk.

Trend 11: Bærekraft i fokus

Fokuset på miljø og bærekraft har også vært et stort fokus de siste årene. I følge Odyssey forventer 44% av svensker et grønt fokus fra bedrifter. McKinsey viser også at 75% av Millennials heller vil betale litt mer for å kjøpe et bærekraftig produkt.

Kilde: https://www.apsis.com/knowledge/resources/e-commerce-personalisation
Maylinn Gullmark

Maylinn Gullmark

Digital rådgiver med over gjennomsnittet interesse for markedsføring, kommunikasjon og strategi. Jobber hver dag for å hjelpe små bedrifter å oppnå store ting!