Hvilken nettbutikk- plattform bør jeg velge?

Maylinn Gullmark
Maylinn Gullmark
3 min read

Nettbutikk

14 september, 2020
Share on:

Hvilken nettbutikkplattform du skal velge er kanskje et av de viktigste valgene du tar når du først skal opprette en nettbutikk. Det er mange leverandører der ute, med forskjellige priser, funksjonaliteter, design, skala av brukervennlighet osv. 

Så, hva er det egentlig du bør vurdere etter? Hvordan vet du hvilken plattform som er best for din nettbutikk og dens behov?

Det skal vi se nærmere på i denne artikkelen. 

Hva bør du tenke på før du velger plattform?

Det er mange ting du bør tenke på før du velger hvilken plattform du skal velge. Først og fremst må du vurdere hvilket teknisk nivå du ligger på selv, og hva du har behov for i din nettbutikk. 

Du bør tenke at det er en plattform der det ikke er for dyrt eller vanskelig å få hjelp, eller gjøre endringer. Du må tenke på om det tar tid å sette seg inn i, og om det er enkelt å forstå. Har de design mulighetene du ønsker? Funksjonalitetene du ønsker? forteller Thomas Moen

Funksjonaliteter som bør vurderes:

  • Betalingsintegrasjon: Det er ved utsjekk de fleste avbryter kjøpsprosessen. Å kunne integrere flere betalingsløsninger som Klarna, Vipps og Stripe er derfor viktig. 
  • Epost-integrasjon: En god epost-integrasjon gjør det lettere å følge opp kundene og jobbe for å holde bedriften din top-of-mind.
  • Katalogintegrasjon: Facebook-katalog gjør annonseringsjobben din mye enklere.
  • Live chat: Vær lett tilgjengelig for kundene om de skulle ha spørsmål.
  • Rating og tilbakemeldinger: Potensielle kunder stoler mer på eksisterende kunder enn nettbutikken selv. 
  • Analytics: Det er viktig med gode analyseverktøy. Hvilke analysemuligheter tilbyr plattformen selv, og hvordan er integrasjonen med 3. parts analyseverktøy?
  • One click upsell og order bumps: Målet med nettbutikken er ikke bare å generere salg, men å generere de mest lønnsomme salgene. One click upsell og order bumps er en god måte å øke ordreverdien på.

Fordeler og ulemper med de vanligste nettbutikkplattformene 

De største og vanligste nettbutikkplattformene vi oftest ser er Shopify, Woocommerce og Magento. Det finnes også noen andre, også norske, men vi råder som regel kundene våre til å velge de største og mest velprøvde plattformene.

Shopify

Shopify er en alt-i-ett plattform for å starte, drive og vokse bedriften din. De startet opp i 2006 og har siden vokst til å bli nettbutikk vert for over 1 million bedrifter i alle størrelser, over hele verden. 

Fordeler:

  • Enkel å bruke
  • Forutsigbare kostnader
  • Et rikelig utvalg av temaer og design
  • Du trenger ikke å håndtere hosting og sikkerhet selv
  • God kundesupport
  • Godt egnet for dropshipping
  • God integrasjon med Facebook

Ulemper:

  • Mindre kontroll over egen nettbutikk
  • Månedlig kostnad kan bli høy
  • Begrenset muligheter for tilpasning

Woocommerce

Woocommerce ble etablert i 2011 som en plugin for Wordpress. Det vil si nettbutikken din i bunn og grunn er laget i Wordpress ved hjelp av plugin-en. Woocommerce fungerer som en åpen kildekode, som gjør det mulig for deg å utforme nettsiden slik du selv vil. Enten du ønsker å bruke ferdiglagde design eller kode fra bunnen av. 

Fordeler: 

  • Fleksibel og mulighet for alle slags tilpasninger
  • Full kontroll over egen nettbutikk
  • Stort utvalg av plugins
  • Woocommerce-pluginen er gratis og enkel å implementere i WordPress.
  • Stort nettverk av brukere og eksperter
  • Bredt utvalg av temaer og design muligheter

Ulemper:

  • Må håndtere egen hosting, sikkerhet og vedlikehold
  • Kan bli dyrere på grunn av plugins, temaer og hosting.
  • Ikke like brukervennlig og intuitiv å jobbe med 

Magento

Magento ble utgitt i 2008, og er som Woocommerce en åpen kildekode, som gjør det mulig for deg å utforme nettbutikken slik du selv ønsker. Magento er den ledende plattformen for innovasjon innen åpen handel. De ble i 2018 kjøpt opp av Adobe. 

Fordeler:

  • Fleksibel og mulighet for alle slags tilpasninger
  • Et bredt utvalg av funksjoner andre plattformer ikke har
  • Stort nettverk av brukere
  • Bredt utvalg av temaer og design muligheter

Ulemper: 

  • Må håndtere egen hosting, sikkerhet og vedlikehold
  • Magento har to versjoner hvor den ene er gratis, mens den andre kan bli ganske dyr
  • Tidkrevende å bruke

Hvilken nettbutikk plattform anbefaler Thomas? 

Etter å ha jobbet med flere hundre nettbutikker har vi erfaring fra de fleste nettbutikk plattformene - på godt og vondt. Dette er Thomas sin anbefaling til deg:

Jeg anbefaler egentlig bare to plattformer. Jeg anbefaler Shopify for de aller fleste som bare ønsker en enkel og rimelig plug and play løsning for å bygge nettbutikken sin. Også anbefaler jeg Woocommerce for de som ønsker litt mer tweaking, og som vil gjøre nettbutikken enda mer til sin egen - både funksjonalitets- og designmessig.

Maylinn Gullmark

Maylinn Gullmark

Digital rådgiver med over gjennomsnittet interesse for markedsføring, kommunikasjon og strategi. Jobber hver dag for å hjelpe små bedrifter å oppnå store ting!