Hvorfor og hvordan du bruker Google Analytics i nettbutikken din

Google Analytics er et svært nyttig måleverktøy alle nettbutikker bør ha. Her får man innsikt i trafikken og aktivitetene som skjer inne i nettbutikken - og kan dermed justere aktivitetene etter hva som fungerer og ikke. 

For å ta smarte og strategiske beslutninger for nettbutikken din må du ha kontroll på tallene dine. Uten tall å basere avgjørelsene på, er digital markedsføring litt som å skyte i blinde og man vet ikke om de tiltakene som gjøres har effekt. 

Klikk her om du ønsker en video gjennomgang av Google Analytics for nettbutikker.

Hvorfor Google Analytics er viktig for nettbutikker

I Google Analytics får du en oversikt over all aktivitet i nettbutikken din, og hvor trafikken kommer fra. Det gir deg et mer helhetlig bilde enn om du kun ser på f. eks Facebook data isolert sett. 

Med Google Analytics kan du blant annet se:

  • Hvor trafikken til nettsiden din kommer fra
  • Hvem de besøkende er (alder, kjønn, interesser, hvilke enheter de bruker og lokasjon)
  • Hvilket innhold som gir best respons
  • Du kan sette opp mål, og se om du når de

Spesifikt for nettbutikker kan du enkelt få innsikt i viktige beregninger som:

  • Gjennomsnittlig ordreverdi
  • Konverteringsfrekvens
  • Salg etter produkt eller kategori
  • Sporer e -handelshendelser som «legg til i handlekurven» eller «betalingen startet»
  • Sporing for f. eks “tillegg eller fjerning av kuponger” og “handlekurven er endret”
  • Informasjon om når en kunde logger på, eller etterlater en produktanmeldelse /kommentar
  • Informasjon om bestilling refusjon og avbestillings sporing
  • Sporer om kunde e -post åpnes 
  • Inkluderer analyserapporter for handle-oppførsel og utsjekk-oppførsel
  • Dypere innsikt i betalingsvalg gjort av kunder, for eksempel valgt betalingsmetode

Google Analytics er gratis å bruke, og det har en enkel integrasjon mellom andre verktøy og plattformer.

I tillegg til dette er det 4 ting du bør følge med på i Google Analytics hver uke

Vi i Moen & Co har, etter bruk av Google Analytics for hundretalls av nettbutikker, opparbeidet en god rutine for gjennomgang av data. 

En fast dag i uken går vi inn og ser på viktige tall, i denne rekkefølgen:

  1. Trafikk, besøkende, konverteringsrate og snittordreverdi de siste syv dagene
  2. Sammenligne de siste syv dagene med uken før 
  3. Sammenligne de siste syv dagene med samme tidsperiode fra fjoråret. 

På denne måten kan vi se hvordan aktiviteter fra nettbutikken har endret seg, og om det er noen positive eller negative trender å tilpasse seg etter. 

Det er i hovedsak fire forskjellige ting du bør se på når du har din ukentlige sjekk:

Trafikken

Trafikken på siden din er besøkende som kommer inn til nettbutikken din totalt sett

Her kan du se: 

  • Hvor mange besøkende har du hatt den siste tiden, og sammenligne med tidligere. 
  • Hvor lenge besøker de nettbutikken din i snitt? 

Da får du en helhetlig oversikt over trafikken inn i nettbutikken din, og om den har blitt påvirket i positiv eller negativ retning.

Kildene

Kildene forteller hvor trafikken kommer fra og hvilken plattform som førte den besøkende til nettbutikken din. Dette er viktig å se på i forhold til hvor du skal legge inn ressurser og tid for å få mest mulig klikk inn på nettbutikken din.  

Kildene kan være for eksempel Facebook, Google eller et direkte søk. 

På bildet: Google Analytics merket kilde (Source/medium)

Konverteringsraten

Konverteringsraten finner du under netthandel-fanen i Google Analytics. Her får du en oversikt over hvor mange av de besøkende som ender opp med å gjennomføre et kjøp. 

Du bør ha over 1% konverteringsrate, og gjerne 2-3%. 

Her bør du også sette søkelys på hvilke kanaler konverteringene kommer fra. 

Det hjelper ikke bare å få høy trafikk fra en plattform om det ikke genererer salg. 

Du kan gå inn på ulike demografier for målrettet markedsføringen direkte til de som gir nettbutikken din høyest konverteringsrate. 

På bildet er demografien sortert på alder.

Snittordreverdien

Under netthandels-fanen vil du også finne snittordreverdien til nettbutikken din. 

Snittordreverdien forteller deg hvor mye du tjener i snitt per ordre. Snittordreverdien er et fint utgangspunkt for å forstå hvor mye penger du kan bruke på annonseringen, og hvilken ROAS du bør ha, for å gå i fortjeneste. 

Tall og aktiviteter for alle nettbutikk-eiere

Med Google Analytics vil du få et oversiktlig blikk over aktivitetene som skjer i nettbutikken din, finne ut hvilke tiltak du bør gjøre- og hva som allerede fungerer godt.

Lag deg en ukentlig rutine hvor du går inn og ser på: 

  • Trafikk
  • Kilder
  • Konverteringsrate 
  • Snittordre

Har du ikke opprettet en Google Analytics konto for nettbutikken din enda, burde dette settes høyt på prioriteringslisten. 

Hvis du vil vite mer om hvordan Google Analytics virker og ønsker en rask og effektiv gjennomgang - kan du ta en titt på denne videoen

Her finner du også en enkel steg for steg guide for oppsett av Google Analytics for nettbutikk på norsk.

Kort oppsummert: 

Ved å bruke Google Analytics i nettbutikken din kan du få verdifull informasjon som kan brukes til målrettet markedsføring. Du får kontroll på tallene dine ved at du følger med på hva som fungerer og ikke- og optimalisere ut ifra dette for å treffe målgruppen din. 

Du vet blant annet hvem kundene dine er, hvor de kommer fra, hva de gjør på siden din, hvor mye de kjøper for og om de handler en eller flere ganger. 

Dette er svært nyttig informasjon du kan bruke for å øke salget ditt, ha kontroll på tallene dine og følge med på hvor trafikken kommer fra- og da hvilke kanaler du bør være til stede på.

Pass på at snittordreverdien er over 800 kr, at konverteringsraten er over 1%, og du er godt på vei til en lønnsom nettbutikk. 

Med Google Analytics kan du følge med på utviklingen over tid, og skape en best mulig fremtid for nettbutikken din. 

Ta vårt lynkurs om hvordan du kan øke salget i nettbutikken din.

Fyll ut skjemaet for å komme i gang..

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Dette gikk bra!
Oops! Noe gikk galt under påmelding av nyhetsbrevet. Sjekk om du har fyllt ut alle felter riktig.