HJEM
/
BLOGG
/
Stort engasjement gir billigere Facebook-annonser

Stort engasjement gir billigere Facebook-annonser

Les mer om

facebook

Det er tydelig at engasjement på annonser blir prioritert av Facebook. Annonser med ekte engasjement i form av kommentarer, likes og spesielt delinger, veier mye tyngre enn det gjorde tidligere. Det betyr at annonser som ikke har denne type engasjement blir svært mye dyrere, mye fortere. For deg som markedsfører betyr dette at du må sørge for at innholdet ditt er bra nok.

Hva kan du gjøre i dag, for å få mest mulig engasjement på dine annonser?

For det første. Før kunne man gjerne teste 10-12 annonser samtidig, for å se hvilken som er den billigste. Det fungerer i større grad dårligere og dårligere fordi det tar så lang tid å teste de forskjellige budskapene. Derfor anbefaler jeg å ikke ha mer enn 2 annonser live i hvert annonsesett til en hver tid som du tester på. Sørg for at post ID-en er lik i alle annonsesettene som du tester, slik at engasjementet samler seg på den ene posten.

Den andre tingen du kan gjøre er å sørge for at et varmt publikum, som allerede liker deg,  ser budskapet ditt først. Dette for å få engasjement. Etter en stund poster du den samme annonsen, med den samme post ID-en, til et kaldere publikum.

Når jeg skal invitere folk til webinar, har jeg nå begynt å vise annonsene først til de som allerede kjenner til meg, har sett en video eller likt og engasjert seg på Facebook, Instagram eller på E-postlisten min. Etter at jeg vist dem annonsen først og latt dem engasjere seg, tar jeg den samme posten og viser den til et kaldt publikum. Dette gjør at jeg får mye bedre resultat.

Så.. for å få billigere annonser og bedre resultater;

  1. Test færre annonser.
  2. Vis annonsene til et varmt publikum først.

Facebooks fokus

Dette viser også hvor Facebook er på vei, da ekte engasjement blir verdsatt mye høyere enn før. Selv om du er villig til å bruke masse penger på Facebook, så får du ikke lov. Facebook sørger for at annonsene ikke blir vist om budskapet ditt og det kreative ikke resonnerer til publikummet. Det betyr at vi som markedsførere må legge ned ekstra tid, energi og kjærlighet i budskapet vi ønsker å formidle. På den andre siden er dette også positivt for forbrukerne, som får bedre og mer relevant innhold.

GRATIS ANALYSE

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Vi har laget en undersøkelse du svarer på noen på enkle JA/NEI spørsmål. Som igjen vil gi deg en skreddersydd analyse av nettbutikken din.

FÅ ANALYSEN