Er du redd for at Facebook skal stenge annonsekontoen din? Slapp av, det er ikke uten grunn at de gjør det. Følger du Facebooks retningslinjer er annonsekontoen din trygg, og du kan fortsette å spre ditt budskap. Skulle du likevel føle deg i gråsonen, eller vil vite hva du ikke bør gjøre, kan du fortsette å lese.
5 grunner til at Facebook kan stenge annonsekontoen din:
- Utestående fakturaer
- Lav kvalitet på Facebook siden
- Lav kvalitet på annonsene
- Lav kvalitet på Landingssiden
- Brudd på Facebooks retningslinjer og regelverk.
- La oss se nærmere på hver og en av dem.
1 Utestående fakturaer
Har du ofte ubetalte fakturaer, eller problemer med betalingsmetode, kan Facebook oppfatte dette som et rødt flagg. Generelt sett fryses kontoen midlertidig dersom du har problemer med betalingsmetoden, og slås på igjen så snart problemet er fikset. Er dette noe som skjer ofte der i mot, kan Facebook sperre annonsekontoen din.
2 Lav kvalitet på Facebook siden
Bryter du Facebooks regelverk for hva som er lov å poste, kan du risikere å bli blokkert. Les mer om de forskjellige retningslinjene HER. Du kan også sjekke sidekvaliteten på Facebook siden din. Her får du opp informasjon om du har blitt flagget for noen av punktene i regelverket.
Facebook verdsetter autentisk og verdifullt innhold. Fokuserer du på å gi verdi til målgruppen, på en etisk måte, vil nok ikke dette være et stort problem for deg.
3 Lav kvalitet på annonsene
Får annonsene dine stadig vekk lav rangering av kvalitet, kan Facebook oppfatte deg som lite relevant. Kvaliteten vurderes ut i fra både tekst og bilder/video i annonsene. Har du for eksempel for mye tekst i bildet (maks 20% av bildet kan inneholde tekst) blir kvaliteten på annonsen dårligere.
Det er også mulig for mottaker av annonsen å skjule eller rapportere annonsene. Skjer dette for mange ganger påvirker det kvaliteten på annonsene - og kvaliteten på din annonsekonto.
4 Lav kvalitet på landingssiden
Når du setter opp annonser, går Facebook ikke bare gjennom selve annonsen, men de scanner også landingssiden. Dette for å sikre at også den følger Facebooks retningslinjer. Inneholder landingssiden en eller flere av punktene under, vil landingssiden få en lav rangering på kvalitet.
- For mange pop ups eller distraksjoner
- Ikke nok informasjon
- Et høyt volum av reklame
- Innhold som er misledende eller som ikke samsvarer med annonsens innhold
- Dårlig funksjonalitet og ødelagte linker
- Lav kvalitet på bilder og video.
Det høres kanskje strengt ut, men husk at det også er for ditt beste. Landingssiden har mye å si for resultatene dine. Fremstår den som uoversiktlig eller av lav kvalitet, er ikke kundene interessert.
5 Brudd på Facebooks annonseringsregler
Det skjer titt og stadig at annonser ikke blir godkjent av forskjellige årsaker. Stort sett går det helt fint, og du får fortsette som vanlig. Skjer det der i mot for ofte, kan du risikere at annonsekontoen stenges.
Om du ønsker en oversikt over alle tidligere annonser som har blitt flagget eller ikke godkjent, har du nå mulighet til å få det. Når du er i Business Manager, gå til Account quality under Ads Manager i menyen.
Her vil du få en oversikt over alle annonser som ikke har blitt godkjent, og hvilket grunnlag de ikke ble godkjent for.
Hva gjør du når annonsekontoen din er stengt?
Det er viktig å påpeke at det ikke er uvanlig å bli flagget av Facebook selv for uskyldige årsaker. Algoritmen kan noen ganger misforstå innholdet ditt, eller kanskje det var en liten forglemmelse fra din side. Det er ikke grunn til å fortvile, for selv om Meta har sendt deg en melding om at annonsekontoen din har blitt permanent stengt, er det mange som har opplevd å få den gjenopprettet etter å ha tatt kontakt og etterlyst en revurdering. Dette er ikke noe som er garantert, men det er absolutt verdt et forsøk.
Til tross for hva noen markedsføringsbyråer kanskje vil fortelle deg, er det kun Meta (Facebook) som har kontroll over hvilke kontoer som blir gjenopprettet. Selv om et byrå kan bistå med råd og veiledning om hvordan du kan unngå fremtidige problemer, kan de ikke gjenåpne kontoen din på dine vegne.
Så hvis annonsekontoen din har blitt stengt, er det beste rådet å være proaktiv og ikke gi opp for tidlig. Ta kontakt med Meta, forklar situasjonen og vis at du er villig til å gjøre de nødvendige endringene for å overholde retningslinjene deres. Husk, det er i deres interesse også at du kan fortsette å annonsere på plattformen deres.
Stenger Facebook annonsekontoen din, er du nødt til å ta kontakt med deres support for å kunne få den åpnet igjen. Du må være administrator for annonsekontoen for å kunne sende inn skjema.
Mener du at annonsekontoen er stengt med en feil, og at du har fulgt alle retningslinjer, kan du kontakte facebook HER.
Har du blitt flagget for uvanlig aktivitet, fyller du ut skjema HER.