Endringer i algoritmene gjør at så lite som rundt 10 % av følgerne dine vil se innlegget ditt - med mindre du har betalt for å øke rekkevidden din.
Det betyr allikevel ikke at organisk strategi for sosiale medier er død. Faktisk er det like viktig nå som det noen gang har vært.
Her er 5 grunner til hvorfor:
1. Det viser at du bryr deg- og er tilgjengelig
Tidligere kunne du skrive en e-post og vente 3-5 virkedager på svar, slik er det ikke lenger. Hele 69 % av kundene mener en rask respons er avgjørende for god service. Og å ha aktive sosiale mediekanaler (som Twitter eller Facebook Messenger) er en av de enkleste måtene å tilby raske tilbakemeldinger.
En "alltid på"-tilnærming vil hindre kundene dine fra å gå til en konkurrent. I dag forventes umiddelbar respons, og ved å holde denne kommunikasjonslinjen åpen vil du øke tilliten blant kundene dine.
2. Det er kostnadseffektivt
Det høres kanskje innlysende ut, men organisk strategi for sosiale medier er en helt gratis måte å få frem budskapet ditt på.
Du må kanskje være kreativ for å nå et større publikum, men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Prøv å bruke noen høyfrekvente hashtagger eller legg ut relevant innhold på de riktige stedene. Ved å samhandle med, og engasjere følgerne dine, vil det organiske innholdet ditt å nå ut til et større publikum.
3. Sosiale medier er en del av det større bildet
Betalt innhold er del av digital markedsføring i dag, men det lønner seg også å tenke på kundens neste steg. Etter å ha sett på et betalt innlegg, forventer publikum å finne lignende innhold på siden din.
Hvis siden din er tom, vil de ikke bli hos deg, og sjansen er stor for at de aldri kommer tilbake- siden det ikke er noe å gå tilbake til. Det er derfor viktig å fylle de sosiale mediekanaler dine med relevante og engasjerende innlegg for å holde publikummet varmt.
Når en kunde klikker på det betalte innlegget ditt, ser de mest sannsynlig de organiske innleggene dine også – så det er verdt å jevnlig poste innhold til det engasjerte publikummet ditt.
Tips: Legg ut organisk innhold og bruk betalingsalternativet på et senere tidspunkt.
Sosiale medier er en av de beste (og billigste) måtene å vise frem identiteten din. Et raskt blikk på Facebook eller Instagram bør fortelle publikum alt de trenger å vite om merkevaren din.
De fleste forbrukere vil sjekke om du er et anerkjent merke før de forplikter seg til et kjøp. Vi har sett at hele 75 % av forbrukerne bruker sosiale medier som en del av kjøpsprosessen.
Attraktive og engasjerende sosiale profiler vil fortelle publikum at du er en pålitelig merkevare. Men tomme sosiale kanaler vil sannsynligvis skremme potensielle kunder; så å investere nok tid i å lage organisk innhold er nøkkelen. Husk å sjekk for skrivefeil og les gjerne teksten høyt før du publiserer.
4. Sosiale medier kan hjelpe dine betalte kampanjer
Før du begynner å bruke penger på betalte kampanjer, kan du bruke erfaringen din fra organiske innlegg.
Ser du at de organiske kampanjene gir gode resultater, vet du at det er lurt å bruke penger på lignende kampanjer. På samme måte, hvis et innlegg går dårlig, vil du få en ide om hva du bør unngå – uten å bruke en krone. På denne måten betaler du bare for å promotere innlegg med potensiale.
I tillegg kan du bruke det organiske innholdet ditt som en måte å fange demografisk innsikt på før du graver frem lommeboken. Ved bruk av «Innsikt»- og «Annonsebehandler»-panelene i Facebook Business Manager kan du se nøyaktig hvordan målgruppen din ser ut.
For eksempel, hvis publikumet ditt vender seg mot menn og de er interessert i sport, vil du ha et solid utgangspunkt når du skal rette mot riktig publikum med betalt innhold.
5. Sosiale medier øker synligheten din
Å ha aktive sosiale mediekanaler kan faktisk forbedre rangeringen din på Google. Google samler all tilgjengelig merkevareinformasjon for å se om domenet ditt har autoritet. Å ha et sosialt fotavtrykk kan øke nettstedets troverdighet.
Bryt gjennom algoritmene
Her er noen utprøvde strategier for å hjelpe deg med å bli mer synlig:
- Bruk målrettede innlegg. Finn ut hva publikummet ditt er interessert i, og legg ut relevant innhold
- Interager med publikum. Hvis noen har kommentert innlegget ditt- svar dem!
- Bruk integrert innhold. Det er mindre sannsynlig at innlegget ditt vises hvis du omdirigerer publikum (som en YouTube-kobling)
For å oppsummere: Vær tilgjengelig, vær aktiv, og vær synlig på sosiale medier. Det gjelder fortsatt, og vil hjelpe deg å nå ut til de rette kundene (hvis det er gjort på riktig måte).
Lykke til!