HJEM
/
BLOGG
/
SOME er bortkastet

SOME er bortkastet

Les mer om

facebook

Mange bedrifter bruker altfor mye tid på sosiale medier, i forhold til hva dette gir av økt inntekt (hvertfall om man tar med kostnaden av tid brukt på å lage innhold etc).

I følge en undersøkelse er rekkevidden ned over 30% på Instagram siste 12 måneder, og engasjement per bruker har rast ned 28%.

Bilder har en nedgang på 18%, mens du når 91% flere om du bruker Reels (med 117% mer engasjement i snitt).

Når jeg spør mine norske kunder om de får mindre rekkevidde på deres stories i dag i forhold til samme tid i fjor svarte samtlige ja - rekkevidde er ned.

Snitt engasjement rate er 0.54% og en bedrift vokser i snitt med 0.98% følgere i måneden.

Jeg tar for meg Instagram som et eksempel, fordi der er det lettest å få data. Samtidig så ser man samme trend på alle andre sosiale medier.

“Sosiale medier handler om å bygge lojalitet og inspirere til gjenkjøp, ikke til å få nye kunder..” - Thomas Moen

Hehe, litt rart å sitere seg selv selvsagt. Men dette sa jeg for første gang i 2017 på en markedsføringskonferanse, og jeg mener det stemmer enda mer nå enn det gjorde da.

Først, for å få maks rekkevidde og engasjement..

Her er mine beste tips (med IG som eksempel, men det samme gjelder overalt).

  • Fokuser på det Instagram ønsker du skal fokuser på. De bestemmer hva som får rekkevidde, er det Reels - gjør Reels.

  • Video sprer seg mer enn bilder, så lag mer video

  • Engasjement er lik bensin. Jo mer likes, kommentarer, DM’er og lignende du får på innholdet ditt - jo bedre er det. Fokuser på å lage mer innhold som skaper engasjement.

  • Med punktet over i bakhodet, ha fokus på at du når KUNDENE dine (eller potensielle kunder). At du får 150 000 visninger på en Reels hvis 80% kommer fra Japan og du selger lokal ost til Rogaland, er verdt mindre enn null kroner.

  • Når innholdet ditt får engasjement av de riktige menneskene, bruk dette til annonsering.

Om du følger rådene over, så vil du få så godt rekkevidde som mulig i forhold til din målgruppe og innholdet du lager.

Men, strategien i bunn bør være følgende.

“Vi inviterer kunder som kjøper av oss til å følge oss på sosiale medier, og fokuset vårt i forhold til innhold er å gjøre dem stolte av valget de tok - samt inspirere dem til å kjøpe igjen senere.”

Kjøp nye kunder via annonser, selg til eksisterende kunder via e-post og bruk sosiale medier til å inspirere og bygge tillit.

Hilsen gretten gammel markedsfører 38 år.



Kilder:


Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Last ned vår oppstartspakke med oppstartskurs på annonsering, gode tips fra Get Inspired gründeren og våre beste råd og guider.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Dette gikk bra!
Oops! Noe gikk galt under påmelding av nyhetsbrevet. Sjekk om du har fyllt ut alle felter riktig.