Veldig mange bedrifter er for opptatt av innhold. Sosiale medier har blitt et sted der man prøver å dele mest mulig. Det skapes mye støy og det er stadig lengre mellom hver swipe du ser kvalitet. Derfor har jeg lyst til å oppfordre deg til å bruke innhold på en litt annen måte. Resirkuler innholdet ditt!
Riktig budskap til riktig målgruppe
Når en bedrift skal markedsføre seg handler det ikke bare om å bli sett eller å bli hørt. Det handler om budskapet du har. Det er for eksempel ikke noe vits for en lokal restaurant å ha mange folk som følger dem fra et helt annet sted i Norge. Det handler altså om å nå de menneskene som er riktige for deg og der du er.
I den forbindelse mener jeg at de fleste bedrifter er for opptatt av å lage innhold. Lage masse innhold. Daglige publiseringer. Daglige oppdateringer. Det er et veldig slitsomt og vanskelig spill å spille.
Et stykke innhold hver uke
Det jeg vil utfordre deg på er å lage et stykke innhold hver uke. Det kan være innhold som en video, en artikkel eller et bilde. Så lenge det er innhold som faktisk har god kvalitet. Det innholdet tar du deretter og bruker som annonsering på Facebook og på Instagram også viser du det til de som allerede kjenner til deg og er i målgruppen.
For en 20 kr om dagen så kan du nå alle menneskene i målgruppen din og du kan sørge for at de hver eneste uke ser den ene tingen som du publiserer. Når du publiserer på Facebook for eksempel så er det under 2% som faktisk ender opp med å se posten din som har likt siden din. Og på Instagram er det ca rundt halvparten som ender opp med å se siden din, men det blir også stadig mindre.
På denne måten så lager du et stykke kvalitetsinnhold, som er det du promoterer den uken. Det vil si at du for eksempel publiserer innholdet på en mandag, putter på annonsering så alle hele den uken ser videoen. Så kan du bytte ut med neste type innhold uken etterpå. Du kan også sende innholdet ut til e-postlisten din, dele den på andre sosiale medier og generelt bare jobbe med å få folk til å faktisk se innholdet du har laget. Dette bidrar til at du bygger opp et publikum som faktisk ser deg og engasjerer seg- nettopp fordi du har laget innhold som faktisk gir verdi istedenfor å bare underholde.