For en liten stund tilbake var jeg så heldig å få komme på besøk hos Facebook kontor i Oslo og spille inn en podcast med sjefen for Facebook-Norge; Rune Paulseth. Her er de viktigste punktene fra intervjuet.
Vil du høre podcasten, finner du den HER
Facebook vil fokusere på mer meningsfylte interaksjoner
I starten av 2018 uttalte Mark Zuckerberg seg om at Facebook fremover ville fokusere på mer meningsfylte interaksjoner på Facebook, og ha et større fokus på innhold fra venner og familie. Paulseth poengterte at dette er et viktig poeng som bidrar med å få tilbake et positivt engasjement på Facebook.
-Vi så at engasjementet falt når det ble for mange kommersielle eventer eller redaksjonelt styrt innhold, forteller Paulseth.
Å få tilbake venner og familie i nyhetsstrømmen er derfor viktig for å føle trygghet og nærhet i din sosiale kontekst. Facebook skal ikke være en plattform på siden av verden, men en del av din hverdag. Et viktig poeng er også at Facebook hele tiden følger med på hva som gir positivt engasjement, og jobber aktivt med å tilpasse plattformen og utvikle seg etter dette.
Små og mellomstore bedrifter på Facebook
Begynn med butikken før du markedsfører for den.
Kanskje en av de viktigste elementene, før du i det hele tatt har begynt å annonsere, er å sette opp en fornuftig Facebook-side. Facebook-siden gir et inntrykk av hvilken bedrift du er og hva slags service, varer eller tjenester du tilbyr.
En annen ting er jo å ikke være så opptatt av følgere og klikk, men å være mest opptatt av markedsføring. Facebook er ikke annerledes i markedsføring- sammenheng enn andre medier som man er vant med. Løsningene er de samme, men du må være bevisst hvem du skal nå og hvordan du skal bruke det.
Engasjement
-For en bedrift å være personlig, være relevant og snakke til sin målgruppe på en sånn måte at det står litt ut, det tror jeg er viktig, sier Paulseth.
Det er viktig å ha et bevisst forhold til bruken av plattformene. Engasjement og positiv respons på annonseringen er utrolig viktig for spredning av innholdet. Er du dårlig på å kommunisere blir innholdet nesten ikke spredt lengre. Dette henger tett sammen med Facebooks mål om å fylle nyhetsstrømmen med kvalitetsinnhold som tilfører hver enkelt bruker noen form for verdi. Det er derfor viktig for deg som markedsfører å passe på at innholdet ditt er personlig, relevant og rettet til målgruppen din.
Oppfølging av innhold er også viktig. Unngå det vi kaller for sosialt fengsel, altså det å jage likes, følgere og alle disse konseptene rundt sosiale medier.
-Det engasjerer jo ikke noe annet enn at jeg ble litt interessert. Jeg ser at du har noe jeg kan relatere meg til, men jeg engasjerer meg ikke noe mer om det ikke kommer opp flere oppdateringer fra deg i min nyhetsstrøm, forklarer Paulseth
Det å være bevisst sin markedsføringsplan og følge opp kundene med mer relevant innhold er derfor svært viktig.
Vær synlig på flere plattformer
Et annet viktig poeng er å være synlig over flere plattformer. Ved å jobbe i business-manager kan du kun ved et enkelt tastetrykk være på både Instagram, Messenger og Facebook. Annonse systemet optimaliserer der hvor det er mest engasjement, slik at du får best mulig utbytte av dine annonser.
Trenden med levende bilde på Facebook
Det er ikke noe tvil om at video og levende bilde har vist svært gode resultater. Det virker kanskje lettere å ta et stillbilde, men vi ser at engasjementet blir helt annerledes med små enkle tiltak.
-Om du vil konkurrere med alle andre som er der ute og ha oppmerksomhet, er det ingen tvil om at levende bilder er det som engasjerer mest, forteller Paulseth.
Som bedrift burde du gjerne da utfordre komfortsonen og bli vant med å filme deg selv og ditt produkt/din tjeneste.
Flyttet til levende bilder er viktig og er noe Facebook utvikler produktene sine etter. Stories, som er korte lyd og bilde sekvenser, har hatt en eksepsjonell vekst på plattformen. Dette kommer også mye av hvordan Instagram og Instagram stories har blitt utviklet. Vil du være konkurransedyktig i annonseringen er stories og lengre videoformater svært lønnsomt og effektivt. Facebook-LIVE og IG-TV er også ting vi kommer til å se mer av i 2019.
Facebook-grupper et sterkt voksende konsept
Facebook-grupper er et svært viktig og voksende konsept. Det å ha mindre arenaer hvor man kan være seg selv og møte likesinnede er det mange som ser nytten av. Det er også tydelig at vi som menneske ikke alltid vil være utagerende på alt. Å kunne delta i slike grupper bidrar til at mange engasjerer seg mer, da det oppfattes som er privat. Samtalen rundt at ungdom ikke er aktiv på Facebook lengre kommer også litt under dette. De er fortsatt aktiv, men dette skjer under litt mer private omstendigheter som nettopp Facebook-grupper og Messenger.
Bedrifter på Messenger
-Jeg vet ikke med deg, men jeg leter jo etter en leverandør som jeg kan slippe å ringe, for å være helt ærlig. Å chatte med selskaper og ha enkle chatbots som iallfall kan svare deg på de enkleste spørsmålene, det er et lavterskel sted å begynne, forteller Paulseth
Messenger har blitt en mye viktigere del av kommunikasjonen med bedrifter enn det vi gjerne tror. Å ha muligheten til å chatte med bedriften gir en helt annen opplevelse og følelse av tilgjengelighet og service, enn det vi har sett til nå. Å komme i gang med dette krever heller ikke avanserte chatbots, det handler i størst mulig grad om å ha muligheten åpen for at kunden kan sende en melding. Å kunne implementere en Messenger Chatboble på din egen nettside er også en positiv faktor som kan bidra til at kundene føler mer trygghet til deg som bedrift.
Det er også ofte sånn at mange bedrifter føler et ansvar for å være tilgjengelig hele tiden, om de åpner for en chat. Det behøver man ikke. Det kan være nok å sette inn en automatisert melding som forteller at meldingen er mottatt og at du svarer så snart du er tilgjengelig.
Hvordan kan du få hjelp av Facebook
Facebook er i all hovedsak en selvbetjent plattform. Det handler derfor om å bli kjent med plattformen og lære seg hvordan det brukes. Det skal være mulig å finne svar på de aller fleste spørsmål via hjelpesidene våre. Facebook Blueprint er også en hjelpeside som snart har 60 forskjellige videoer som forteller deg om alle mulige produkter og hvordan du kan bruke det.
Når problemer først er ute har du Facebook.com/help, hvor du finner norske oversettelser, FAQs, hele den biten. Det er også muligheter til å kontakte om det er kritiske ting som kommer. Da går henvendelsene til et multinasjonalt support team som sitter i Dublin. Der sitter det norske personer og hjelper deg hvis det trengs.