HJEM
/
BLOGG
/
Mikro – og makrokonverteringer

Mikro – og makrokonverteringer

Les mer om

facebook

Mikro- og makro konverteringer handler om å forstå hva du skal måle for å nå målene dine og få en lønnsom og skalerbar salgstrakt på Facebook.

For at Facebook skal kunne levere på sitt beste, trenger de minst 50 konverteringer i uken. Har du mindre enn 50 stk klarer ikke algoritmen til Facebook å levere optimalt. Det er her konseptet mikro- og makro konverteringer kommer inn.

Hva er en konvertering?

En konvertering er når det du ønsker skal skje på nettsiden din, skjer. Det vil si når noen for eksempel har kjøpt et produkt, lagt produkter i handlekurven, lastet ned en PDF osv. Konverteringer defineres enten med Facebook sine standard hendelser eller du kan lage egendefinerte konverteringer hvor du selv velger hva som skal måles.

Hva er mikro- og makrokonverteringer?

Som vi vet betyr mikro små og makro betyr store. I denne sammenhengen kan vi se på dem som delmål og hovedmål. For meg er hovedmålet å selge mine Facebook nettkurs. Dette blir da en makro konvertering. For å nå hovedmålet setter jeg opp noen delmål, altså mikro konverteringer. Mikro konverteringene kan være å for eksempel melde seg på et webinar. Selger du biler vil makro konverteringen være å selge bilder. Da kan mikro konverteringen være å for eksempel booke en prøvetime. En annen mikro konvertering kan være at kunden tar kontakt i din Messenger chat, mens makro konverteringen er kjøp. På denne måten kan man etterhvert regne seg frem til hvor mye som skal til for å få et salg. For eksempel at hver sjette samtale i Messenger-chatten ender opp som salg.

Hele konsept handler om at du som bedrift identifiserer hva slags mikro- og makro mål du skal ha.

Hvordan sette opp mikro og makro konverteringer på Facebook?

Det er relativt enkelt å sette opp dette i Facebook. Dette gjør du ved å velge hvilke konverteringer du vil ha i hvert annonsesett. De forskjellige konverteringene finner du under målsetting i kampanjene dine. La oss si du har en nettbutikk der hovedmålet er kjøp. Da kan delmålet for eksempel være at kunden legger noe i handlekurven. Har du vanskelig for å få 50 salg i uken med hovedmålet, bruker du delmålet i stedet. Som konvertering velger du da derfor målsetning “legg i handlekurv” istedenfor “kjøp”. Målet er å hele tiden sørge for at du får minimum 50 konverteringer i uken.

Så enkelt kan du lære Facebook å optimalisere annonsene dine til å bli enda bedre og rimeligere. Lykke til!

GRATIS ANALYSE

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Vi har laget en undersøkelse du svarer på noen på enkle JA/NEI spørsmål. Som igjen vil gi deg en skreddersydd analyse av nettbutikken din.

FÅ ANALYSEN