Kom i gang med annonsering - Hvor skal du annonsere?

Maylinn Gullmark
Maylinn Gullmark
2 min read

Facebook, Google

22 april, 2020
Share on:

Nesten uansett hvor du går blir du på en eller annen måte eksponert for annonsering. Særlig om du surfer rundt på internett.

Mulighetene for annonsering er mange, men for deg som ikke har gjort det før, kan det virke som en stor og skummel jungel av alternativer. Ikke vet du hvor du skal gå, og ikke vet du hva som må til for å komme i gang.

I dette innlegget tar jeg, sammen med deg, et hopp tilbake til start. Vi går gjennom de mest grunnleggende elementene for at du skal kunne komme i gang med annonsering på nett. Vi ser på:

  • Annonsering - enkelt forklart
  • Hva skal jeg annonsere?
  • Hvordan kommer jeg i gang med annonsering?
  • Facebooks annonseverktøy
  • Googles annonseverktøy

Annonsering - enkelt forklart

Annonser er et budskap du betaler for å distribuere på et bestemt medium. Det vil si at du kan betale for å vise frem budskapet om “-20% SALG på alt i butikken”, på for eksempel Facebook.

Du har mange forskjellige valg når det kommer til hvor du vil distribuere annonsene dine. Du har de mer tradisjonelle mediene som aviser, TV og radio, eller de nyere mediene som sosiale medier og søkemotorer (eks Google).

Når man tenker på markedsføring og annonsering, tenker man ofte på store merkevarer, dyre kampanjer og omfattende produksjoner. Med internett og sosiale medier har produksjonen av annonser blitt betraktelig mye enklere. Nå kan enhver person på gaten sette opp annonser for sin virksomhet. Det krever heller ikke mye ressurser for å kunne drive med annonsering. Utfordringen for mange er å vite hvor de skal starte.

Hva skal jeg annonsere?

Før du i det hele tatt begynner på annonsering, er det viktig å vite hva som skal annonseres. Helt enkelt vil alltid målet være å få omsetning. Du skal tjene mer penger enn du bruker på å annonsere.

For å få til dette er det viktig å ha en plan bak annonseringen. Hva skal du annonsere, hvor skal du sende kunden (nettside, landingsside, artikkel etc.), hva er målet?

Sørg for at du har en klar forståelse av verdien av produktet eller tjenesten din. Ha et bilde av hvem drømmekunden din er, og ha godt innhold som er rettet mot drømmekunden din. Høres det overveldende ut? Senk skuldrene igjen, det er lov å prøve seg frem!

Hvordan kommer jeg i gang med annonsering?

Det virker kanskje overveldende. En jungel av muligheter, men ingen forklaring på hvordan du kommer deg til de forskjellige alternativene.

For å gjøre det enkelt for deg, snevrer vi ned mulighetene fra mange til to; Facebook og Google. Dette er, for de aller fleste, de viktigste områdene å annonsere på, og der du når ut til flest.

Facebook er det største sosiale mediet i verden. De eier også Instagram, Messenger og Whatsapp. Det vil si at du høyst sannsynlig vil finne din målgruppe på Facebook. Det er den perfekte måten å vise potensielle kunder (og eksisterende) at du er der ute.

Google på den andre siden er verdens største søkemotor. Å ha annonser på Google gjør det derfor mulig for deg å dukke opp i søket, når potensielle kunder søker etter noe som er relevant til dine produkter.

Så … hvor starter jeg?

Facebooks annonseringsverktøy - Business Manager

For å kunne jobbe med annonser på Facebook, må du opprette en konto i business manager. Facebook.business.com er annonseverktøyet Facebook bruker for dette. Her oppretter du en egen business manager, altså en konto du administrerer kampanjene og annonsene dine fra.

I denne business manager kontoen må du sette opp en annonsekonto, og enten koble til eller opprette en Facebook-side. Facebook-siden er på en måte bedriftens ansikt utad, mens annonsekontoen er det som skjer “behind the scenes”.

Har du allerede en Facebook-side, og brukt “frem innlegg”-knappen på noen av postene dine, har du kanskje allerede en annonsekonto når du logger inn i business manager. Dette er da din personlige annonsekonto, og ikke bedriften sin. Jeg anbefaler alltid å annonsere fra en egen annonsekonto, laget for bedriften, og å ikke bruke “frem innlegg”-knappen.

Vil du ha en steg-for-steg videoguide for hvordan dette gjøres? Meld deg på mitt GRATIS introduksjonskurs i skjemaet under.

Googles annonseringsverktøy - Google ads

For å kunne annonsere på Google, må du også her opprette en konto eller bruke en eksisterende Gmail konto. Bruker du for eksempel gmail som bedrifts mail, kan du logge deg på med den. Følg og fyll ut stegene Google har lagt opp, og du kommer til din annonsekonto.

ads.google.com er nettstedet du administrerer dine Google annonser på. Her kan du sette opp mange forskjellige type annonser, men den kanskje mest vanlige er søk-kampanjen. Altså annonsene som dukker opp øverst i søkefeltet om du søker på Google.

Maylinn Gullmark

Maylinn Gullmark

Digital rådgiver med over gjennomsnittet interesse for markedsføring, kommunikasjon og strategi. Jobber hver dag for å hjelpe små bedrifter å oppnå store ting!