HJEM
/
BLOGG
/
iOS 14 - 3 ting du MÅ gjøre som annonsør

iOS 14 - 3 ting du MÅ gjøre som annonsør

Les mer om

facebook

iOS 14 er navnet på alle markedsføreres munner fortiden. Apple fortsetter krigen sin mot sporing av brukere på internett og vil ved neste oppdatering av iPhone sitt operativsystem kreve at alle apper som sporer brukerene sine må spørre om lov først.

Det er forventet at dette vil påvirke minimum 30% av trafikken fra annonsene dine, og det er forventet at det blir både dyrere og vanskeligere å få gode jevne resultater på Facebook og Instagram annonsene dine.

Vi i MOEN & Co har brukt mye tid på å forberede oss på hva som kommer og er godt forberedt på endringene, men at dette kommer til å påvirke alle annonsører (da spesielt fra Facebook) er det ingen tvil om.

Så hva konkret endrer seg?

Du blir begrenset til kun 8 events per domene.

Dette betyr at du kan spore færre handlinger i salgstrakten din. Se under hvordan du kan lage en prioriteringsliste til Facebook på hvilke events du ønsker å spore.


Fra 28 til 7 dagers sporingsvindu.

Før sporet og rapporterte Facebook 28 dager med data som man kunne bruke til å se resultater, hva slags annonser som gav best lønnsomhet etc. Dette vinduet blir kortet ned til 7 dager. Det vil gjøre at resultatene man ser i annonseadministrasjon vil gå ned, da ikke all data som normalt blir sporet vil bli rapportert. Dette betyr ikke nødvendigvis at du har fått dårligere resultater.


Dårligere målgrupper

Facebook sine egne datapunkter vil bli færre, det vil bety dårligere målretting. Dette vil også påvirke dine egnendefinerte publikum og dataen der. Så generelt blir det vanskeligere å lage gode målgrupper.

Hva kan du gjøre?

Det er ingen som vet enda den reelle effekten, og hva som er den smarteste måten å unngå å bli rammet hardt. Dette vil komme etterhvert som ting ruller ut og markedsførere lærer, så meld deg på nyhetsbrevet vårt i bunnen av denne siden for å bli oppdatert. Men, det er et par ting Facebook anbefaler oss å gjøre allerede.

  1. Vertifiser domenet ditt (følg guiden til Facebook)
  2. Konfigurer hvilke 8 eventer som skal prioriteres (følg guiden til Facebook)

Det er også ekstremt viktig å ha gode annonser fremover, viktigere enn noen gang. Sjekk ut guiden vår om hvordan du lager godt innhold her.

Det blir spennende å følge med fremover, dette er på ingen måten slutten av Facebook-annonsering. Men dette vil gjøre det desto viktigere å hele tiden følge med og holde deg oppdatert på endringer og "best practices". Derfor anbefaler jeg deg å abonnere på denne podcasten.

GRATIS ANALYSE

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Vi har laget en undersøkelse du svarer på noen på enkle JA/NEI spørsmål. Som igjen vil gi deg en skreddersydd analyse av nettbutikken din.

FÅ ANALYSEN