HJEM
/
BLOGG
/
Hvorfor fysiske butikker bør satse på nettbutikk

Hvorfor fysiske butikker bør satse på nettbutikk

Les mer om

nettbutikk

For fysiske butikker er det viktigere nå enn noen gang å satse på nettbutikk. Kundene bruker stadig mer digitale verktøy når de handler, og her ligger et stort potensial – i form av synlighet og flere kunder.

Nettbutikker åpner mulighetene for å nå ut til folk som ikke bor i nærheten av butikken, og dette kan føre til økt salg. I tillegg til dette, vil en nettbutikk gi muligheten til å tilby kunder fleksible betalingsmuligheter, samt gi mulighet til å sammenligne produkter og priser.

I 2021 rapporterte Statistisk sentralbyrå om en massiv økning i netthandel, der 83 % av alle nordmenn hadde utført et kjøp på nett i løpet av de siste dagene.

Selv om netthandelen har gått ned i 2023 i Norge, fra de siste årene med korona hvor det var en stor vekst, viser trendene at netthandel kan bli enda viktigere for flere fremover.

Lavere priser og spart tidEn undersøkelse utført av Klarna viser at hele 78% av de spurte mente at prisene var lavere på nett enn i fysisk butikk og at dette var den viktigste fordelen med netthandel. Samtidig svarte nesten like mange (76%) at netthandel sparte dem tid – i forhold til handel i fysisk butikk.

Selv om flere nordmenn foretrekker netthandel, er det spesielt den sosiale kontakten og servicen som trekkes frem som grunner til at syv av ti synes den totale handleopplevelsen er bedre i fysisk butikk. Da blir det enda viktigere for nettbutikker også å kunne tilby sosial kontakt og god service.

Vi gir deg derfor:

6 råd til hvordan du kan tilby sosial kontakt og god service i netthandelen

  1. Opprette et system for personlig kommunikasjon – For eksempel et livechat-vindu, eller en dedikert e-postadresse som kundene kan kontakte for å få hjelp.
  2. Gjør det lett å finne kontaktinformasjonen din
  3. Oppretthold et profesjonelt miljø – Vær profesjonell og høflig i kontakt med kundene.
  4. Tilby god kundeservice – Sørg for at kundene får god og rask oppfølging når de sender inn spørsmål eller klager
  5. Utnytt sosiale medier – Bruk sosiale medier som et verktøy for å knytte kontakt med kundene og tilby god service
  6. Oppmuntre til tilbakemeldinger – Spør kundene om å gi tilbakemeldinger om din netthandel og lytt til hva de har å si

Sosiale medier / sosial handel

Ved å ta i bruk sosiale medier og annen digital markedsføring kan fysiske butikker også øke salget sitt. Dette gjør det mulig å markedsføre seg på en måte som er kostnadseffektiv og som er tilpasset målgruppene.

Den siste tiden har det vokst frem en e-handelstrend som kalles sosial handel – salg gjennom sosiale medier. Dette vil si salg av produkter direkte på sosiale nettverk, uten å gå gjennom en tredjeparts salgsplattform.

I 2023 vil denne trenden sannsynligvis bli enda mer populær, med live shopping på Facebook, TikTok eller Instagram. Samtidig fortsetter trenden med at en stor andel av sosial handel skjer i samarbeid med influensere.

Bruk av sosiale medier er spesielt viktig for butikker som selger varer som krever presis målrettet markedsføring. I tillegg gjør nettbutikk det mulig for fysiske butikker å nå ut til nye markeder, noe som gjør det mulig for butikken å øke sin omsetning betraktelig. En nettbutikk kan også gi fysiske butikker en større grad av fleksibilitet.

Sørg for å ha alternative betalingsmåterEttersom e-handelsteknologien utvikler seg, øker også forbrukernes forventninger. I 2023 forventer kundene at nettbutikker tilbyr ulike betalingsmåter å velge mellom. En vanlig årsak til forlatte handlekurver er at kundene ikke blir tilbudt den ønskede betalingsformen.

Kortbetaling har vært vanlig lenge, nå blir det mer og mer vanlig å tilby løsninger som Vipps, Apple Pay og Google Pay. Så tenk på tilgjengelige betalingsmåter i nettbutikken din.

Oppsummering

En nettbutikk kan være et sterkt supplement til den fysiske butikken din. Å være en del av den digitale handelen blir mer og mer viktig fremover.

Ved å ha en nettbutikk kan fysiske butikker:

  • Øke åpningstidene og få nye kunder som ikke kan handle i fysiske butikker
  • Nå ut til flere potensielle kunder med bredere omfang
  • Delta i den sterkt økende konkurransen· Være mer kostnadseffektive
  • Treffe en kundegruppe som er mer komfortable med å handle på nett
  • Øke salget

Husk å sette opp en brukervennlig nettbutikk med godt utvalg av betalingsløsninger, bruk sosiale medier for å nå ut til kundegruppen og sørg for god personlig service.

Fysisk butikk eller nettbutikk: Vi sier ja takk til begge deler og ønsker lykke til!


GRATIS ANALYSE

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Vi har laget en undersøkelse du svarer på noen på enkle JA/NEI spørsmål. Som igjen vil gi deg en skreddersydd analyse av nettbutikken din.

FÅ ANALYSEN