HJEM
/
BLOGG
/
Hvorfor du bør skjule rabattkodefeltet på nettbutikken din

Hvorfor du bør skjule rabattkodefeltet på nettbutikken din

Les mer om

nettbutikk

Digitale rabattkoder er rabatter som tilbys av en nettbutikk til nåværende eller potensielle kunder laget for å lokke en forbruker til å foreta et kjøp på nettbutikken.

Vanligvis kan du skrive inn rabattkoden i kassen når du skal betale. Som regel er det en prosent av den totale ordreverdien du får, rabatt på f. eks 5,10 eller 25% av totalsummen, eller gratis frakt.

Rabattkodene kan skaffe deg kunder, men de bærer også med seg risiko.

Bruk av rabattkoder kan være en god markedsføringsstrategi for kampanjer for å oppmuntre nye brukere eller spesifikke målgrupper til å komme til nettstedet ditt og foreta et kjøp.

De fleste kunder elsker rabattkoder. Som selgere liker vi også rabattkoder, men vi vil heller at kjøpere betaler full pris – la oss være ærlige.

Mange betalingssider har et veldig synlig rabattkodefelt i kassen, og det er ikke alltid like lurt fordi når kunden er klar for å betale og finner dette rabattkodefeltet, så kan du lede kunden bort fra kassen din.

Her er en typisk reise som kan høres kjent ut:

  1. En besøkende - la oss kalle han Tom- kommer til nettsiden din, legger noen produkter i handlekurven og er klar for å sjekke ut.
  2. Så ser Tom kupong feltet.
  3. Tom klarer ikke å motstå fristelsen for å gjøre en god deal og åpner Google i en ny fane for å lete etter en rabattkode for nettbutikken din.
  4. Etter å ha besøkt noen nettsider for å finne koden ringer det på døra. Det er Toms venn, og i det øyeblikket slutter Tom å lete etter koder og legger vekk siden din.

Dette er et typisk eksempel på hva som skjer når nettsiden har et rabattkodefelt i utsjekk. Noen kommer tilbake til siden din, men noen kommer ikke tilbake og glemmer det hele. Da er salget tapt.

Til syvende og sist gir rabattkodefeltet i kassen en mulighet for å bli distrahert når den potensielle kunden leter etter koder.

Vi anbefaler derfor at du skjuler rabattkodefeltet ved utsjekk slik at du beholder kundene på siden din.

Hvis du har bestemt deg for å bruke rabattkoder bør du sørge for at de er lett tilgjengelig for de rette kundene, men ikke overdriv bruk av rabattkoder- da vil du skape en trend, og kundene dine vil bli opplært til å se etter kuponger før de kjøper produktene dine. 

Hvis det ikke er noen rabattkode, kan kundene utsette kjøpet til de finner en. Og enda verre- mens de venter, kan noen av dem kjøpe produktet fra en av konkurrentene dine.

Oppsummering

Vårt tips er å fjerne rabattkodefeltet fra utsjekk for å beholde kunden på siden og ikke lede vedkommende bort for å lete etter en rabattkode. Rabattkoder kan skaffe deg kunder når det er gjort på riktig måte, men vær obs på hvordan du bruker rabattkodene, og ikke overdriv. 

GRATIS ANALYSE

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Vi har laget en undersøkelse du svarer på noen på enkle JA/NEI spørsmål. Som igjen vil gi deg en skreddersydd analyse av nettbutikken din.

FÅ ANALYSEN