HJEM
/
BLOGG
/
Hvordan sette opp Hotjar i Shopify nettbutikk

Hvordan sette opp Hotjar i Shopify nettbutikk

Les mer om

nettbutikk

Hotjar er et system du kan legge inn på din nettbutikk for å vise deg hva kundene gjør inne på nettbutikken din, og gir deg en visuell forståelse av atferden til de som besøker nettsiden din.

Kom i gang med å sette opp Hotjar på din Shopify nettbutikk:

 

Steg 1 Registrer deg

Her kan du enten velge å logge inn med en Google- konto, eller legg inn navn, e-post og passord (vi anbefaler det siste, for det er tryggere).

Når du har gjort det, bekrefter du med koden du får tilsendt på e-post.

Steg 2 Fyll inn informasjon

Nå er du i gang med Hotjar onboarding- utnytt denne best mulig

Fyll inn

  • Navn på nettbutikken din
  • Antall ansatte
  • Din rolle (ikke så viktig)
  • Hva skal du gjøre videre i neste steg (har ikke så mye å si) – dette kan du hoppe over
  • Har du brukt Hotjar før? Ja/nei
  • Hvor vil du installere Hotjar: her kan du legge inn url til nettbutikken din.
  • Trykk fortsett. Nå scanner Hotjar for hvilket system du har fra før (eks. Shopify)

Steg 3 Legg inn tracking koden på Shopify

Nå får du muligheten til å legge inn koden manuelt, eller logge inn på Shopify.  

Vi velger manuell innlegging av kode

  • Trykk: «Get tracking code»
  • Kopier koden

Det er denne koden som skal legges i header på nettbutikken din.

Gå deretter inn på Online store i Shopify

  • Velg «Themes»
  • Trykk på «Actions», så «Edit code»
  • Deretter velger du { / } theme.liquid
  • Så legger du inn den kopierte koden mellom start <head> og slutt </head>, slik:
  • Trykk «Save» for å lagre.

Så legger vi til et ekstra steg – for å hente ut informasjon fra checkout også.

Steg 4 Hent informasjon fra checkout

  • Gå til settings
  • Velg deretter checkout
  • Finn «order status page»
  • Lim inn koden i checkout også, slik:
  • Gå så tilbake til Hotjar og verifiser:
  • Når du får konfetti, har du gjort det riktig 🎉

Steg 5 Legg inn ulike tester

Her er vi er inne på «Workspace» på siden.

  • Trykk «workspace #1»
  • Du kan ha ulike workspace for ulike tester.

 

I hovedsak er det disse tre hovedtingene Hotjar kan hjelpe til med:

  1. Recordings: her kan du se hva brukeren gjør når de kommer inn på siden din – hva de trykker på, hvor de går, hva de gjør inne på siden, og hvor de eventuelt hopper av inne på siden - og om de eventuelt ikke finner det de skal.

    Det må være trafikk på siden din for at du skal kunne se dette.
  2. Heatmaps: viser brukernes bevegelser og aktiviteter på sidene dine - vvor det klikkes mest og brukes mest tid på siden din.

    Du kan sette opp på hovedsiden din, eller en spesifikk side på nettbutikken din. Legg inn url-adressen og lagre (det tar en stund å produsere disse heatmapsene).

    Legg inn flere sider. Legg inn ulike tester om hva som skjer på disse sidene.

  3. Feedback: her kan du sette opp kundeundersøkelse for å få mer informasjon, men konsentrer deg om recordings og heatmaps i første omgang.

Ha i minnet at Hotjar bruker et par dager til en uke på å samle informasjon, dette kommer an på trafikken på siden din. 

Lykke til!

 

GRATIS ANALYSE

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Vi har laget en undersøkelse du svarer på noen på enkle JA/NEI spørsmål. Som igjen vil gi deg en skreddersydd analyse av nettbutikken din.

FÅ ANALYSEN