HJEM
/
BLOGG
/
Har annonsene blitt dyrere i det siste?

Har annonsene blitt dyrere i det siste?

Les mer om

facebook

Vi har gått gjennom tallene til 60 norske nettbutikker for å se hva vi kan lære i forhold til annonsepriser. Vi ser på tall fra 2019, 2020 og 2021.


Vi ser på 4 tall, fordi det er disse som betyr mest når man annonserer - og gjør det best å sammenligne over flere industrier etc.


Vi skal se på CPM, kost per tusen visning

CTR - prosenter av folk som klikker på linken i annonsen

CPC - kost per lenkeklikk

ROAS - return on ads-end, avkastning per annonsekronene brukt


Jeg har også fått hentet tall fra Molly Pittman i Smart Marketer slik at vi kan få et lite innblikk i samme priser og utvikling i USA her også. Disse tallene er i parantes.


Første punkt vi skal se på er altså CPM - kost per tusen visning.


CPM

2021 - 97 (194)

2020 - 85 (94)

2019 - 94 (128)


Det tallene våres viser oss er at 2020 kostet det mindre enn på flere år å nå 1000 stykker med en annonse på Facebook. Det var altså på sitt billigste i 20, og har hatt en VELDIG stor vekst nå i 2021. 


Det er også verdt å legge merke til hvor mye MER det koster å vise en annonse til tusen stykker i USA. Som er et frempek på hvordan vi kan få det i Norge fremover.


La oss se videre på CTR, prosent av folk som klikker på annonsene dine


CTR

2021 - 1.59% (1.2%)

2020 - 1.40% (1.1%)

2019 - 1.24% (1.2%)


Her ser vi en jevn positiv vekst, og 2021 er faktisk bedre enn 2020 og 2019. Altså det er flere som klikker på annonsene nå enn tidligere. Men det koster mer å vise en annonse til noen.


Også her ser vi at Norge ligger over USA i forhold til hvor mange som klikker, men USA har hatt nesten lik CTR siste 3 årene.


CPC

2021 - 6.10 (32)

2020 - 6.13 (21)

2019 - 7.68 (23)


På kost per lenkeklikk ser vi minst forskjell år for år, 20 og 21 er tilnærmet likt i Norge - men i USA var det mye større hopp.


2019 var også veldig dyrt, og prisen har altså gått ned. Som jeg tror handler mye om den høye CTR’en vi har her i landet.


Til slutt avkastning per annonsekroner. Altså ROAS, return on adspend.


ROAS

2021 - 6.2 (1.3)

2020 - 8.2 (1.8)

2019 - 6.5 (1.9)


De aller fleste kundene våres, og alle jeg pratet med i bransjen hadde et fantastisk 2020 år - som vi også ser tydelig i tallene. 8.2 i ROAS er bra, og når vi ser i USA at snittet ligger på 1.8 er det viktig å ta inn over seg hvordan dette mest sannsynlig vil utvikle seg fremover. CPM vil bli dyrere, prisene vil øke - ROAS vil gå ned. 6.2 til nå i år er svæææært bra og lønnsomt for de aller fleste. Strategien så lenge du tjener pengene på annonsene dine bør i mine øyne være å få inn flest nye kunder i butikken, sånn at du kan livnære deg på det når det blir for dyrt å annonsere.


Det er ikke stor dropp fra 19 til 21, men 20 var et såpass unikt år at forskjellen blir stor.


For å oppsummere så er det lettest å trekke en strek mellom 19 til 21 - og kalle 20 et unormalt år. Hvor mange ble bortskjemte, og sitter nå på gjerdet når avkastning ikke er like god.


ROAS prisen sitter naturlig nok tett sammen med CPM.


Dette har vært utrolig spennende å dykke inn i dette, og vi har fått endel aha opplevelser.

Her er tallene litt mer oversiktlig.

GRATIS ANALYSE

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Vi har laget en undersøkelse du svarer på noen på enkle JA/NEI spørsmål. Som igjen vil gi deg en skreddersydd analyse av nettbutikken din.

FÅ ANALYSEN