I det siste har vi merket en tydelig innstramming av Facebooks annonse regler. De er nå mer nøye på hva som blir godkjent og ikke. Særlig har de blitt strengere på bruk av Facebooks merkevareressurser i annonsering. Det vil si bruk av Facebooks logoer, navn eller annet i annonsetekst, landingssider osv (Gjelder også Instagram og andre Facebook-selskap). Derfor har jeg satt meg ned og gått ordentlig gjennom reglene for bruk av Faceboks merkevareressurser og prøvd å gjøre det så enkelt som mulig for deg!
Reglene:
- Merkevaresamarbeid
- Bruk av merkevarer i annonser
- Opphavsretter og varemerker
- Skjermbilder av brukergrensesnitt
Merkevaresamarbeid
Du kan ikke annonsere innhold som tyder på støtte fra- eller samarbeid med- Facebook.
Facebook er tydelig i sin uttalelse om å være en plattform for ytring, men ønsker selv å være nøytral. Lager du innhold som kan fremstå som et samarbeid med Facebook, vil annonsen derfor ikke bli godkjent.
Eksempel fra Facebook selv:
Bruk av merkevarer i annonser
Hvordan du fremstiller eller refererer til Facebook er også viktige faktorer her. Annonser må for eksempel ikke fremheve Facebook-merket på en måte som får merket til å være den mest fremtredende funksjonen i annonseinnholdet.
Du har heller ikke lov til å bruke Facebook-logoer i andre formater enn de Facebook selv har gitt tillatelse til. Du kan altså ikke strekke på bildet, legge til egne animasjoner eller effekter osv.
Eksempler om Do´s and Don´ts fra Facebook selv:
✔️ Vis alltid “Facebook” i samme skriftstørrelse og - til som teksten som omgir det.
✔️ Bruk alltid stor forbokstav i ordet “Facebook” (og andre Facebook-selskap).
❌ Ikke bruk Facebook-varemerket i flertallsform, forkortet til “FB” eller bøyd som verb.
❌ Ikke bruk “f-tegnet” eller Facebook-logoene i stedet for ordet “Facebook” i annonsetekst.
❌ Ikke bruk Facebook-firmalogoen i en annonse. Logoen er kun til bruk av bedriften.
Opphavsrett og varemerke
Du har ikke lov til å bruke andre opphavsrettigheter og varemerker som er så like at de kan skape forvirring. Du må bruke logoene som Facebook selv har tilgjengelig og som er den nyeste oppdaterte versjonen. Dette gjelder både i annonser, bilder og landingssider. Logoene finner du og kan lastes ned HER.
Unntak: ved å ha fått en skriftlig tillatelse fra Facebook.
Skjermbilder av brukergrensesnitt
Ønsker du å bruke skjermbilder/videoer av Facebook (eller et av Facebook-selskapene) i annonser er du nødt til å ha den nyeste versjonen av design/funksjon (brukergrensesnitt). Viser du for eksempel til en funksjon i business manager som ikke lengre finnes vil ikke annonsen bli godkjent.
Har du hatt problemer med å få annonser godkjent?