E-postmarkedsføring er fortsatt blant de mest effektive markedsføringstiltakene du kan gjøre. Det er en fin måte å nå ut til publikummet ditt på, skape relasjoner og oppfordre til handling.
I denne artikkelen tar vi for oss 6 enkle tips du kan implementere rett i e-postene dine, som vil gjøre de bedre.
6 enkle tips for bedre e-postmarkedsføring
1. Avsender
Hva er det første du legger merke til når du får en ny mail i innboksen? Avsender, sant? Det første du legger merke til er hvem du har fått mail fra, og på få sekunder har du gjort deg opp en mening om mailen skal åpnes eller legges i papirkurven. For å sørge for at mailene dine ikke havner i papirkurven, er der derfor viktig å ha tenkt over hvem som står som avsender.
Ved å endre fra bedriftens navn til et personnavn, som Thomas istedet for MOEN&Co, vil mailen med en gang oppfattes som mer personlig. Dette øker også sjansen for at mottaker vil åpne mailen du sender.
2. Emnefeltet
Emnefeltet er den lille teksten du får, før du klikker deg inn på selve mailen. Ofte brukes emnefeltet til å kort oppsummere hva du kan forvente å lese om i mailen. I en undersøkelse fra Neil Patel, en anerkjent britisk markedsfører, ser vi at emnefeltet har størst påvirkning på resultatene fra e-postmarkedsføringen.
Det kan derfor utgjøre en stor forskjell å bruke litt ekstra tid på emnefeltet. Sørg for at den vekker interesse og gir mottaker lyst til å åpne mailen.
3. Tekstlengde
Et vanlig spørsmål vi får når det kommer til e-postmarkedsføring er: hvor lang bør mailen være? Skal de være korte eller lange? Hva vil en kort og en lang mail si? For å være ærlig så er det ingen fasitsvar på hvor lang tekstene bør være. Det viktigste er at innholdet du skriver er relevant og interessant for leseren din. For, når teksten slutter å bli interessant, da mister du også leseren. Av den grunn vil jeg også anbefale deg å komme raskt til poenget, og heller utdype mer etterpå (om det er nødvendig). På den måten risikerer du ikke at halvparten går glipp av det faktiske budskapet ditt.
4. Personalisering
Personalisering har vært et mye omtalt tema i markedsførings verden. Det handler om å gjøre e-postene (eller andre markedstiltak) mer personlig, så den oppfattes mer ekte for mottaker. Alt for mange tenker at å sette inn navnet til mottaker i mailen gjør den mer personlig. Ja, til en viss grad gjør det, det - men personalisering er litt mer komplekst enn som så. Det handler om å utvikle innholds om er relevant for mottaker, som han eller hun kan kjenne seg igjen i.
5. CTA
Call to actions (CTA), altså å oppfordre til handling er noe jeg anbefaler å ha i de fleste mails. Da tenker jeg ikke på en salgslink i hver mail, men en form for oppfordring. Det være seg å lytte til en podcast episode, lese en artikkel, eller lenke til et produkt. Ved å alltid ha en CTA kan du også lettere måle effekten av e-postmarkedsføringen. Du får et innblikk i om mottaker faktisk klikker seg videre, eller om lenken ikke oppfattes som relevant. Du kan også oppfordre til at mottaker, for eksempel, skal svare deg på mailen for å skape dialog.
Med at mottaker engasjerer seg i innholdet ditt øker også sannsynligheten for at du holder deg unna spam-mappen.
6. Mobilvennlig
Mobilen er et mye brukt verktøy, også på jobb. Det er lett å titte innom innboksen på farten og holde seg oppdatert. For deg som avsender, er det derfor ekstra viktig å sørge for at mailen du sender er mobilvennlig. Det er stort sett ikke nødvendig med fancy design og layouts - men om du først vil ha det, pass på at det også fungerer på mobil.