Black Friday + Live Shopping = Sant

Maylinn Gullmark
Maylinn Gullmark
8 min read

Facebook, Nettbutikk

17 september, 2020
Share on:

Vi nærmer oss siste kvartal av året, noe som betyr at årets salgsdag Black Friday er rett rundt hjørnet. I fjor slo vi atter en gang nye salgsrekorder på den store salgsdagen. Mye tyder på at tallene ikke kommer til å bli dårligere i år. Er du en nettbutikk er det ingen tvil om at du bør hive deg på den voksende Black Friday trenden. 

 

Ikke helt overbevist om hvor viktig denne dagen egentlig er? La oss se på litt tall fra i fjor:

 

  • Med 9,3 millioner kortkjøp ble det handlet varer og tjenester for over 3,8 milliarder kroner i Norge. 
  •  
  • Selv om Black friday primært handler om salg i fysiske butikker ser vi at også salget digital økter stort på denne dagen. Tall fra Nets viser at fra 2018 til 2019 økte netthandelen med 12% på Black Friday. 
  •  
  • Ser vi videre på gjennomsnittskjøp på vanlige fredager, ble det gjennomført hele 46% flere kjøp i nettbutikker på Black Friday! 

Hvordan kan du jobbe for at resultatene og inntektene skal bli enda bedre enn i fjor? Hvordan kan du få mer oppmerksomhet fra kundene, og få dem til å velge deg overfor konkurrentene? 

 

Hva er Black Friday? 

Black friday, som i år er satt til 27 november, går helt tilbake til 1800-tallet og finanskrisen i Amerika. Navnet ble gitt som et symbol for at regnskapet gikk fra røde til svarte tall - altså at de gikk i pluss på denne dagen. De siste årene har Black friday også vokst frem her i Norge.

 

Kundene elsker et godt kupp, og når de i tillegg kan få unnagjort store deler av julehandelen med avslag på kvitteringen - da blir det dollartegn i øynene 🤑 

 

Den store salgsdagen er en viktig dag for alle bedriftseiere og markedsførere. Det er nå det skal brukes penger på markedsføring. Mange bedrifter som til vanlig ikke er aktive med annonsering, velger å sette opp annonser på denne dagen. Situasjonen med Covid-19 har også ført til at flere butikker som ikke var på nett før, er på nett nå.

Det betyr at konkurransen om oppmerksomhet og synlighet øker - og ikke minst prisene på annonsering. De siste årene har vi sett at annonseprisen i snitt har økt med 28% i perioden rundt Black friday.

 

Så hva må du gjøre for å få valuta for pengene du putter inn på den store salgsdagen?

 

Forberedelser

En av de viktigste tingene du kan gjøre for å lykkes med black friday salget er å forberede deg godt. Gå gjennom fjorårets tiltak og resultater. Hva fungerte og hva fungerte ikke? Hvordan kan du ta denne informasjonen med deg til årets salg, og gjøre det bedre? 

 

For at du skal kunne forberede deg best mulig har vi laget en gratis PDF du kan laste ned, med våre beste tips til Black friday og Cyber monday salget.

 

Last ned vår Black friday pdf med annonserings tips HER.

 

Skill deg ut

Et annet viktig poeng er å jobbe for å skille deg ut. Med så stor pågang fra bedrifter skapes det mye støy. Det gjør det viktig for deg å prøve å skille deg ut fra støyet, og ikke bare bli en del av det. Den aller beste måten å skille seg ut på er å tilføre verdi. 

 

Så, hvordan kan du gi enda mer verdi på en så salgsfokusert dag som black friday?

 

Vi har kanskje svaret til deg … 

 

Live shopping! 

 

Live shopping har de siste årene vært svært populært i Kina, og den siste tiden ser vi at konseptet har inntatt resten av verden med stor suksess. 

 

Live shopping

Du husker kanskje TV shop? TV-kanalene hvor du kunne kjøpe en rekke forbruksvarer over telefonen? Her fikk du stadig nye, gode tilbud som du ikke kunne gå glipp av. Live shopping kan nesten sees på som den nye og mer moderne varianten av TV shop. Kall det TV shop 2.0

 

Med Live shopping bruker du live streaming (som gjennom Facebook, Instagram Live, Twitch eller egne kanaler). Her skrur du på kameraet og snakker til publikummet ditt på direkten. Du står for showet, viser frem produktene dine og kommer med gode tilbud, mens publikummet kan engasjere seg og stille spørsmål i kommentarfeltet. 

 

Underholdning og netthandel i ett

Live shopping er den perfekte kombinasjon av underholdning og netthandel, og det er nettopp derfor det har blitt så utrolig populært. Vi ser at store kjeder som H&M og Gina Tricot har hoppet på trenden. Også mindre butikker som kunden vår The Nest shop testet ut konseptet og fikk gode resultater.

 

Ikke bare er det mer underholdende å se influencere og/eller bedrifter vise frem produktene «i virkeligheten», men konsepter gjør også kjøpsopplevelsen mer autentisk og ekte. For mange oppleves det usikkert å kjøpe produkter på nett. Bildene kan lyve, vinkler og poseringer kan få produktet til fremstå annerledes osv. Med live shopping får du et mer realistisk blikk på produktene, tatt i bruk på direktesending, hvor redigering ikke er mulig. 

 

Hvorfor live shopping på black friday?

 

  • Underholdene for følgerne

Som jeg nevnte tidligere i artikkelen er konkurransen stor både før og under black friday. Det er mange bedrifter som promoterer gode tilbud samtidig. Med Live shopping kan du derfor skille deg litt ut fra støyet. Du tilbyr ikke bare gode tilbud men også underholdning. Dette er perfekt for de som allerede følger deg, men også for nye kunder. Det er en måte å skape engasjement og komme i kontakt med kundene dine, samtidig som du skaper nye relasjoner og ikke minst øker salget. 

 

  • Eksklusive tilbud

En typisk trend for live shopping er å ha ekstra gode tilbud, ofte eksklusive for selve eventet. Altså at tilbudet kun gjelder så lenge live shopping eventet varer. I og med at Black Friday også er en dag basert på ekstra gode tilbudet går de nesten som hånd i hanske. 

 

  • Korona- stueshopping

Med tanke på korona vil mange gjerne føle på usikkerhet rundt å oppsøke de fysiske butikkene i år. Å kunne få en mer ektefølt måte å se produktene på, enn å bare skrolle gjennom en nettbutikk, kan derfor oppleves som svært positivt. Det kan gi litt av shopping følelsen, selv hjemme fra sofakroken - og ikke minst så er det gøy!

 

Hvordan forberede deg til en Black friday live shopping sending?

 

Har du ikke testet ut live shopping før, kan det virke litt overveldende å hive seg foran kameraet og holde en direktesending - men jeg mener likevel at det kan bli en gøy opplevelse for både deg og publikummet ditt. Derfor har jeg listet opp noen punkter under for å forberede deg best mulig:

 

  • Hvordan bør du forberede deg?

Live shopping er et direktesendt event. Det betyr (uten å skremme deg) at det er mange ting som kan gå galt. Det er mye du skal ha kontroll på, og det er derfor veldig viktig at du lager en god kjøreplan for hvordan eventet faktisk skal gjennomføres. Først og fremst må du vite hvilke tilbud som skal vises frem, hvilke produkter, i hvilken rekkefølge, hvordan osv. Det vil også være en utrolig stor fordel å ha klargjort alle lenker i forveien.

Kartlegg også hvem det er som skal delta på eventet og fordel arbeidsoppgavene godt. Det kan være utfordrende å fullføre et live shopping event helt på egen hånd. Du vil gjerne ha en som styrer showet, en som håndterer det tekniske (som selve streamingen, kommentarfelt og deling av lenker) og noen som viser frem produktene (spesielt om det er for eksempel klær som krever klesbytte).

 

  • Hvor skal du holde eventet?

Det er også viktig å finne ut hvilken plattform du skal bruke for live shopping sendingen. Det finnes flere alternativer der ute å velge mellom. De litt større kjedene som H&M og Gina Tricot har holdt live shopping på sin egen nettside med hjelp av streaming selskaper som Bambuster. For deg som er ny vil det kanskje være enklest og mest overkommelig å bruke Facebook- eller Instagram Live. Vil anbefale å holde livestreamen fra en telefon, men også å ha en PC tilgjengelig for å ha oversikt over kommentarfeltet. 

 

For å komme i gang med Facebook live:

  1. Gå til Facebook-pages appen
  2. Gå til bedriftens Facebook-side
  3. Klikk på publiser og velg direkte-sending

  1. Godkjenn tilganger
  2. Klikk start direktesendt video



For å komme i gang med Instagram Live:

  1. Gå inn på Instagram appen
  2. Velg riktig Instagram-konto (om du har flere)
  3. Klikk på kameraikonet oppe til venstre (hvor du tar bilde til story)

  1. Velg direkte og klikk play.  

 

  • Hvor lenge bør eventet vare?

Hvor lenge live shopping eventet bør vare varierer ut i fra hvor mye du har å vise. Det aller viktigste er at du har innhold å fylle minuttene med. Når det er sagt vil jeg anbefale å fylle rundt en halvtime med innhold - og ikke gå mye lengre enn en time.

 

  • Hvordan skape engasjement?

Hvordan få engasjement er kanskje et av spørsmålene som blir mest stilt. Det er alltid kjekt å få engasjement og respons på det du gjør - kanskje særlig når du holder på live. For å få best mulig engasjement er det også viktig å få folk til å være aktiv i kommentarfeltet. For å få dette til best mulig er det viktig at du oppfordrer publikummet til å dele sin mening og stille spørsmål. Svar på spørsmål som blir stilt, slik at det åpner rom for dialog og at flere kan vil stille spørsmål. Sjekk gjerne innom publikum etter hvert produkt for å høre om de har spørsmål, om de likte produktet eller lignende. Det beste tipset er kanskje å tenke at du snakker til kundene og ikke har en monolog for deg selv. 

 

  • Hvordan få folk til å delta på eventet?

For å kunne få engasjement på eventet ditt må du også få folk til å delta. Det er derfor lurt å 

være tidlig med å spre ordet om Live shopping eventet. Bruk e-post listene dine til å nå ut til potensielle og eksisterende kunder. Bruk litt av annonse budsjettet ditt på å spre ordet. Kanskje skal de melde seg på eventet for å bli påminnet når det starter? Det er viktig å skape et momentum rundt eventet så mottaker har lyst til å se på. 

 

  • Hvordan få folk til å kjøpe?

Som jeg skrev i punkt 1 er det lurt å ha alle linker til produktene klare i forkant av eventet. Det gjør det lettere for deg å dele linkene i kommentarfeltet når de vises. Oppfordre også til å kjøpe produktet mens du viser det og minn dem på tilbudet som er på produktet og hvor lenge tilbudet varer. Ser du at noen produkter selger bedre enn andre kan det også være en stor fordel å oppdatere om at produktene selger raskt. Ikke vær redd for å oppfordre publikummet til å kjøpe!

 

Oppsummert 

 

Black friday er en av de største salgsdagene i året. Det er viktig for deg som bedrift å være godt forberedt og gjøre tiltak for å stille sterkest mulig på denne dagen. Dagen er også preget av sterk konkurranse på digitale flater, nettopp fordi bedrifter som ikke ellers er like aktiv på sosiale medier også hopper på. Da er det ekstra viktig for deg å skille deg ut. En god måte å gjøre dette på, kan være den oppblomstrende trenden live shopping. Dette er en måte å skape engasjement og underholde målgruppen din, samtidig som de får en mer ekte og autentisk kjøpsopplevelse - selv over nett. 



https://www.mystore.no/dette-sier-statistikken-om-mobiltrafikken-for-1600-nettbutikker-under-black-week-2019/

https://e24.no/naeringsliv/i/e8vmKg/nordmenn-dro-kortet-over-ni-millioner-ganger-fredag

https://e24.no/naeringsliv/i/Wby8kQ/klarna-30-prosent-hoeyere-omsetning-i-black-week

https://www.finder.com/black-friday-statistics

 

 

 

Maylinn Gullmark

Maylinn Gullmark

Digital rådgiver med over gjennomsnittet interesse for markedsføring, kommunikasjon og strategi. Jobber hver dag for å hjelpe små bedrifter å oppnå store ting!